Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken blandning ska jag ha?  (läst 2420 gånger)

LillstugeMarja

Vilken blandning ska jag ha?
« skrivet: 19 apr-09 kl 23:50 »
Ska odla vall, sammanlagt 3 ha i år.
Nu undrar jag vilken blandning av vallfröer jag ska ha. Vitklöver, rödklöver mm??
Någon som har tips? Ekologisk odling såklart!

louise

• Gäst
SV: Vilken blandning ska jag ha?
« Svar #1 skrivet: 19 apr-09 kl 23:56 »
Det beror på vad du ska ha det till. Vilket djur, vallskörd eller bete, extensiv eller intensiv hållning. Ring Olssons fröer så hjälper de dig.

LillstugeMarja

« Svar #2 skrivet: 20 apr-09 kl 00:09 »
Tack Stabon, för snabbt svar.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 apr-09 kl 11:35 »
För ekoodlng är det bra med örter i. De har långa rötter och tar näring längre ner i marken. Är dte får du har ska du inte ha rödklöver.

LillstugeMarja

« Svar #4 skrivet: 21 apr-09 kl 00:48 »
Varför ska man inte ha rödklöver till får?

Jag ska ha foder som ska kunna ätas av fler djursorter...

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 21 apr-09 kl 08:57 »
Varför ska man inte ha rödklöver till får?

Jag ska ha foder som ska kunna ätas av fler djursorter...

Läste i min frökatalog igår att rödklöver innehåller nåt ämne som påverkar fårens hormoncykel, 'rödklöverns östrogena effekt' tror jag dom kallade det, och absolut inte skall ges till tackor före eller under havandeskapet. Däremot skulle det vara utmärkt foder till lamm.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 apr-09 kl 10:13 »
ja, östrogenet, men fåren äter inte det heller. Det blir extremt grovt.

LillstugeMarja

« Svar #7 skrivet: 22 apr-09 kl 23:57 »
Tack för all extra lärdom! :)

Sano

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 23 apr-09 kl 15:53 »
Om du vill att vallen ska ligga några år är det bra att ha ganska många olika sorter i den. Då tar de som trivs över och risken för en massa ogräs i utgångna luckor minskar. Själv har jag lite olika blandningar med ungefär 50% gräs, 25% baljväxter och 25% örter. Sedan väljer jag inom de olika grupperna beroende på jordmån, djurslag, bete/hö/ensilage och klimat. Gräsen är bra att blanda lite olika; sen timotej och ängssvingel är bra till hö, ängsgröe och tetraploid rajgräs till bete. När dtegäller baljväxter är det ofta så att de har sin egen nisch. Där vitklövern trivs, trivs inte käringtanden etc. Titta vad som finns naturligt runt omkring! Är det vitklöver, så välj vitklöver etc. För lite mer långliggande vallar (mer än 2 år) är svartkämpar, kummin och pimpernell vanliga örter. Cikoria funkar bäst i korta vallar med mycket näring.

Men gör som Stabon föreslår, ta kontakt med Olssons fröer och be att få deras katalog! Där finns massor av matnyttig info.

Å så, så in vallen i en skyddsgröda och vänta inte för länge. Baljväxter behöver tid på sig för att rota sig inför vintern. Lycka till!
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

kolarslantbruk

• KolarsLantbruk
« Svar #9 skrivet: 07 maj-09 kl 20:01 »
Citera
äste i min frökatalog igår att rödklöver innehåller nåt ämne som påverkar fårens hormoncykel, 'rödklöverns östrogena effekt' tror jag dom kallade det, och absolut inte skall ges till tackor före eller under havandeskapet. Däremot skulle det vara utmärkt foder till lamm.

På bete, under och strax före "parningstid" ska man inte ha rödklöver. Däremot så kan man utan problem ha det i hö. Klövern är ju dessutom bra för jorden.  ;)

Jag har gotlandsfår och dom äter då klövern på betena om det finns, så det är inte alltid så att dom dissar den..

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 2 användare (1 dolda)
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser