Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dagliga recept  (läst 114773 gånger)

Suresh

• -
SV: Dagliga recept
« Svar #720 skrivet: 29 jul-08 kl 18:16 »
Sen italienresan har jag blivit torsk på mozzarellasallad.

T ex: Skivor av tomat, lök och mozzarrella vardat. Fett med olja, vinäger salt och peppar över.

Varialt i skån med tärningsbitar - lägg till vanlig sallad, gurka och annat grönt, gärna majskorn.

Varje dag, med vitt vin utan mer till. Mumma

Åt en köpespizza idag. Kände mig så grymt fet efteråt att jag antar att den kost jag normalt äter måste vara betydligt nyttigare än detta.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #721 skrivet: 29 jul-08 kl 20:13 »
Citera

Det är en av biverkningarna ;)

Glöm ej riven morot i !! :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #722 skrivet: 29 jul-08 kl 21:20 »
Mozzarella är ubergott på hemgjord pizza, det fick jag lära mig hos Nypålandet med fru, prova det nästa gång du äter köpepizza Suresh så kanske du känner dig mindre fet  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #723 skrivet: 29 jul-08 kl 21:48 »
Nä, snarare borde han känna sig mer fet med en hemgjord pizza uppepå den köpta.

::) jag menade ju mozzarellan!  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Filip Skräplund

« Svar #724 skrivet: 29 jul-08 kl 22:09 »
Fatta jag väl. Det var bara ett utslag av min obetalbara humor.

För egen del vågar jag knappt äta ost, hur mycket jag än gillar det.

Det är som chips, börjar jag äta så kan jag inte sluta förrän det är tomt.

Och när jag ätit ett halvt kilo ost så har jag gått upp ett kilo i vikt, minst.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Skytten

• Skåne
« Svar #725 skrivet: 29 jul-08 kl 22:13 »
Det finns små fina ostar Filip.

Jag satte i mig två kotletter med två centimeters fettrand och svål ytterst, till detta var det kokta päror och smält smör med persilja.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
« Svar #726 skrivet: 30 jul-08 kl 19:52 »
Igår storhandlades det och jag fick idag skörda kassarna. Det blev en mycket lyckad pastasallad med grillad kyckling.

Kyckling:
Marinera kycklingen i tre stora nypor dragon och mycket vitlök samt olja, grilla eller kör i ugnen.

Sallad:
Koka några nävar fullkornspasta. Häll av vattnet och rör ned 3 msk kronärtsskockspesto (i detta fall köpt). Hacka några kronärtsskocksbottnar, en näve ruccola, 2 dl bönor, en rödlök och ett blomkålshuvud (fördelat i buketter och kokt).

Skitgott!

//Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #727 skrivet: 30 jul-08 kl 19:55 »
Citera
Mozzarella är ubergott på hemgjord pizza

och helst den mozzarellan som är avsedd för just matlagning.. Den blir mycket godare i pizzan!..eller varför inte även gorgonzola :D Och lufttorkad skinka så klart!
*vattnas i munnen*
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

anette i bugared

• -
« Svar #728 skrivet: 30 jul-08 kl 20:28 »
Kålsoppa, denna gudaspis, tillagad med kål och buljong i mycket vatten och med tanke på att vi är vegetarianer så slantades det ner några soyakorvar som fick koka med. Mmmmmmmm :-* så gott!!
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #729 skrivet: 30 jul-08 kl 22:03 »
och helst den mozzarellan som är avsedd för just matlagning.. Den blir mycket godare i pizzan!..eller varför inte även gorgonzola :D Och lufttorkad skinka så klart!
*vattnas i munnen*
Sluta! *dreglar*  :D

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #730 skrivet: 31 jul-08 kl 12:31 »
Jag testade ett nytt recept, på fiskgryta. Helt fantastiskt god och mycket smidig att laga till!

200 g kräftstjärtar
250 g sejfilé
4 ananasringar
Sås:
2 dl grädde
1 dl vatten
½ fiskbuljongtärning
½ dl ananasspad
saften från en citron
1 msk tomatpuré
1 msk curry
½ dl finhackad persilja

Lägg alla ingredienserna till såsen i en kastrull och koka ca 5 min. Skär fisken i 2 cm stora bitar och lägg ner i såsen. Låt alltsammans sjuda i 2 min. Häll upp nästan all såsen tillsammans med fisken i en form. Lägg ananas och kräftstjärtar överst och häll resterande sås över. Garnera med persilja. Servera med ris.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

git

• På våran gård är det
« Svar #731 skrivet: 31 jul-08 kl 17:41 »
mums, det låter gott Nettus jag tar och testar det  ;D

Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #732 skrivet: 01 aug-08 kl 23:57 »

T ex: Skivor av tomat, lök och mozzarrella vardat. Fett med olja, vinäger salt och peppar över.

Det ska bli min middag imorgon !! Har fått hem en massa goda ekologiskt odlade tomater från Tallmogården, god mozzarella finns hemma och så har jag en flaska av den allra godaste olivoljan ! Ska bara köpa lite gott bröd att ha till !!  Mums så gott...längtar till imorgon !!

mimmismat

• Mimmis Mat
« Svar #733 skrivet: 03 aug-08 kl 23:27 »
Har gallrat bland vintermorötterna med det som grund och det blev en god soppa med både rot och blast i. Som topping en klick ingefärsyoghurt.

http://mimmismat.wordpress.com/2008/08/03/mustig-morotsoppa-med-ringblomma/

Gurkan4

« Svar #734 skrivet: 07 aug-08 kl 21:21 »

En variant om man gillar mozzarellan när den är så där härligt seg är att varva osten med tomatskivor, salt, peppar och olja men lägga det i en ugnsfast form och sen skjutsa in det tio minuter i en varm ugn.
Det ser inte så trevligt ut eftersom både tomaterna och mozzarellan släpper vätska men det är bara att fiska lite så man får upp ost och tomater och mums!

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #735 skrivet: 10 aug-08 kl 19:04 »
Jag har precis börjat med en laddnig borscht, rödbetssoppa.

Tipsar om att lite vinäger i rödbetssoppan innan den serveras lyfter den ytterligare. Syran bryter fint mot sötman i rödbetorna.  :)

Här blev det svampsoppa på fjolårets torkade trattisar och sandsopp som blötlagts, frästs i smör och kokats i buljong. Redde av med lite dinkelsikt mot slutet och när den kokat klart hällde jag i havregrädde (ibland grynar det sig lite om havregrädden får koka i soppan). Till soppan blev det crepes med en fyllning av fräst bladspenat och crème fraiche plus lite hackade tomater. Toppades med Västerbottenost, denna ubergoda lyxost som det fanns en liten kant kvar av i kylskåpet  ;D
« Senast ändrad: 10 aug-08 kl 19:17 av Rafiki »
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Varg-älva

• Finland
« Svar #736 skrivet: 11 aug-08 kl 15:49 »
Ikväll ska det bli nåt med med soja-bitar. Någon sorts sås eller röra. Inte för att jag gillar soja direkt, äter hellre bönor som de är, men jag ska testa vad den köttätande delen av familjen tror att det är. Och inte berätta att det är soja. He he he, vad elak man kan vara!!! ;)

Vitis

• Skåne
« Svar #737 skrivet: 11 aug-08 kl 23:06 »
Tipsar om att lite vinäger i rödbetssoppan innan den serveras lyfter den ytterligare. Syran bryter fint mot sötman i rödbetorna.  :)

....

Har inte provat med vinäger i rödbetssoppan men jag kokade 12 burkar rödbetschutney förra veckan med rödbetor, lök, chili m.m. och ättika ... 1 burk gick åt till provsmakning, 10 sålda och en har vi ätit upp själva idag till en långpanna med ugnsbakade rotsaker!

Svampsoppan lät smaskig ! Tyvärr ingen egenplockad svamp här ... ska ut och leta i skogarna långt norr ut snart ... Sjöbotrakten.  :) Halvvägs till Norrland ...  ;)

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #738 skrivet: 12 aug-08 kl 18:52 »
kokade 12 burkar rödbetschutney förra veckan med rödbetor, lök, chili m.m. och ättika ... 1 burk gick åt till provsmakning, 10 sålda
...
Tyvärr ingen egenplockad svamp här ... ska ut och leta i skogarna långt norr ut snart ... Sjöbotrakten.  :) Halvvägs till Norrland ...  ;)

Bästa förtjänsten brukar vara på förädlade råvaror, hoppas att det går bra för er! Skamligt nog har vi inte fått ändan ur och kommit förbi :-[

Vår torkade svamp kommer verkligen hela vägen från Norrland  ;)  Min pappas sambo plockar mängder de år det finns, hon torkar och skickar med oss vid besök eller per post! Väldigt snällt! Favoriten i mitt tycke är helt klart Karl Johan.

Jag har försökt plocka svamp här i SKåne men jag tycker det är svårt att hitta några, skogarna ser ju annorlunda ut än hemma (i Norrland) och jag vet inte var de kan finnas.

Ikväll ska vi äta palt! Kornmjöl- och vetemjölsblandade. Tillägg: - och potatis såklart ;D Vegetarisk fyllning bestående av ihopfräst quornfärs, hackad gul lök (och rökarom från flaska  :-[ ) Tilll det riktigt smör och hemkokt lingonsylt på norrländska lingon  ;D  Ett mycket bra tips är att frysa in dem okokta och sedan lägga dem direkt från frysen i kokande vatten. Blir som nygjorda. Imorgonbitti blir det uppstekt palt till frukost för min dotter. Smaskens  ;D
« Senast ändrad: 21 aug-08 kl 12:43 av Rafiki »
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

mimmismat

• Mimmis Mat
« Svar #739 skrivet: 26 aug-08 kl 07:31 »
Rafiki, det låter väldigt gott med palt och uppstekt dessutom.  :) Bra tips att lägga dem i frysen, tack för det!

I går lagade vi en sommarfavorit som bara hör till när man har egna grönsaker att tillgå. Den här soppan kan naturligtvis varieras och så här blev den hos oss.

http://mimmismat.wordpress.com/2008/08/25/angamat-pa-vart-vis/

Dela detta:

* Inloggade just nu

406 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser