Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dagliga recept  (läst 114878 gånger)

Sommartorparn

Re:Dagliga recept
« Svar #360 skrivet: 13 mar-07 kl 14:30 »
Smörstekta nässlor och champinjoner till pasta med parmesan. Lillebror tyckte synd om storasyster som hade lång skoldag och missade det här. Men det går väl att laga till flera gånger.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #361 skrivet: 14 mar-07 kl 00:16 »
här blir det kokt potatis,köttfärsås,mjuk eller hård smörgås och en tomat var. till det blir det apelsinjuice.färskpressad.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #362 skrivet: 14 mar-07 kl 00:18 »
Kylskåpet full av ägg= Pannkakor. Men inte vilka pannkakor som helst!!

20 ägg, 2 lit mjölk, dinkelmjöl 5 dl siktat+3 dl fullkornsdinkel, 2 dl grovt rågmjöl och 3 dl majsenamjöl. Lite socker, salt o vaniljsocker= MUMS!!!

Tunna o frasiga, ger ca 50-60 st.
pannkakor,det blir det imorgon här, dock inte ditt recept. måste göra slut på 1,5 liter mjölk som går ut imorgon.sådant är jag lite petig med,kanske beror på att jag blivitt dålig också.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #363 skrivet: 14 mar-07 kl 00:41 »
Idag blev det bara laktosfri potatissallad på 2 grovbrödsmackor...orkar inte laga mat åt 1 när jag jobbat 13 timmar...

Ni andra äter ju lyxmat..kanske skulle satsa på pannkakor imorgon..då e jag ju ledig  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #364 skrivet: 14 mar-07 kl 05:38 »
Fick en kalvbringa av grannen i går och kokade kalvsylta på den halva natten så i dag har det blivit kalvsylta med potatis och rödbetssallad hela dagen.

Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #365 skrivet: 14 mar-07 kl 18:34 »
Fläskpannkaka med lingon- eller krusbärssylt.

(väldans massa pannkakor här!)

Kicki87

• Gäst
« Svar #366 skrivet: 16 mar-07 kl 15:31 »
Ikväll blir det tomat -och kasslerpaj :)

Sommartorparn

« Svar #367 skrivet: 16 mar-07 kl 18:07 »
Gratäng på palsternacka, potatis och nässlor. Stekt lax och svamp därtill. Måste passa på att njuta av nässlor den här veckan. Tills på måndag ska vintern komma tillbaka sägs det. :(

jenses

• Gäst
« Svar #368 skrivet: 18 mar-07 kl 16:20 »
idag är det långkok: Szegediner gulasch med kokt potatis  :D

Sommartorparn

« Svar #369 skrivet: 18 mar-07 kl 16:22 »
Gryta på rödbetor, morötter och vitkål. Grillad fläskkotlett från "vår" bonde. Det var de bästa fläskkotletter jag någonsin har ätit. Ska aldrig, aldrig mera köpa kött i affären.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #370 skrivet: 18 mar-07 kl 16:24 »
idag blev det fläskkarre`och sallad.
vi ska försöka dra ner ordentligt på pasta,ris,potatis.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #371 skrivet: 18 mar-07 kl 16:25 »
Gryta på rödbetor, morötter och vitkål. Grillad fläskkotlett från "vår" bonde. Det var de bästa fläskkotletter jag någonsin har ätit. Ska aldrig, aldrig mera köpa kött i affären.
men sommartorparn, det är ju samma kött!!! ;D

Sommartorparn

« Svar #372 skrivet: 18 mar-07 kl 16:30 »
Nej, det finns en viss kvalitetskillnad på massproduktion och personligt ompysslade grisar. Fast luktar gör även de sistnämnda - i hela byn.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #373 skrivet: 18 mar-07 kl 16:47 »
Jag skulle säga att det är en avsevärd skillnad! Det hemuppfödda, hemslaktade fläsket är så gott att köpeköttet inte ens är gott längre efter man har smakat hur det kan vara under andra förhållanden. Utanför stordriften, transporterna och äckliga slakterier. Och det är ingen "mental" inbillad skillnad. Kvalitén är bättre bara.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #374 skrivet: 18 mar-07 kl 16:51 »
Jag skulle säga att det är en avsevärd skillnad! Det hemuppfödda, hemslaktade fläsket är så gott att köpeköttet inte ens är gott längre efter man har smakat hur det kan vara under andra förhållanden. Utanför stordriften, transporterna och äckliga slakterier. Och det är ingen "mental" inbillad skillnad. Kvalitén är bättre bara.

Helt OT kanske men jag vet vad du menar Gruff, jag är uppväxt på hemslaktat kött och har knappt kunnat äta kött från affären sen jag flyttade hemifrån,det smakar seg skosula alltihop.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #375 skrivet: 18 mar-07 kl 17:00 »
Ok, för att föra fläsket till ordningen  :) Dagens mat; mackaronipudding med egen mjölk och ägg. Fläsket kommer från grannen. Och det ligger en hel massa värden i den maten, som många inte ens kommer i närheten av. Både ideologiska och kvalitétsmässiga värden.

Over and out.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #376 skrivet: 18 mar-07 kl 17:19 »
Middag här ikväll: ugnsstekt kalkonlår, ugnsbakad palsternacka och persiljerot, potatismos, lingonsylt. En stor del av detta producerat utanför den etablerade livsmedelsindustrin. Och alldeles tveklöst av bättre kvalitet!

Sommartorparn

« Svar #377 skrivet: 19 mar-07 kl 09:59 »
Idag värmer jag upp husmanskosten från de fransk-tyska gränstrakterna som serverades i lördags. Bruna linser med soppgrönsaker, smaksatta med rödvin och rödvinsvinäger. Wienerkorv och fläsk. Hemlagade spätzle (pasta från ovannämnd region, lättare att göra själv än italiensk pasta, bara man har en spätzlehyvel eller är expert på skärbrädshackning - för mig gäller hyveln.)

Morran

• Gäst
« Svar #378 skrivet: 19 mar-07 kl 10:53 »
Här blir det "italiensk" korv, typ Falu fast finsk, med pasta och förhoppningsvis lite färska grönsaker till. Korven tillagas i ugnen med mozzarella, tomatpuré, oregano och basilika.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #379 skrivet: 19 mar-07 kl 23:59 »
Här blir det "italiensk" korv, typ Falu fast finsk, med pasta och förhoppningsvis lite färska grönsaker till. Korven tillagas i ugnen med mozzarella, tomatpuré, oregano och basilika.

men morran då :) är den italiensk,svensk eller finsk? bestäm dig.... :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser