Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dagliga recept  (läst 115044 gånger)

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Re:Dagliga recept
« Svar #200 skrivet: 05 jan-07 kl 20:49 »
Dagens lunch var köttfärsbiffar med kokt potatis, kokta morötter, brunsås och lingonsylt. Igår åt vi kokt fisk med potatis och äggsås.  :P
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #201 skrivet: 06 jan-07 kl 14:28 »
Idag blir det enkelt: cous-cous och wokade grönsaker *mums*
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Rubinen

• Älska din nästa så som dig själv
    • Uppland
« Svar #202 skrivet: 06 jan-07 kl 16:31 »
Så här gör jag min äggsås
Hacka 4 st hårdkokta ägg(lägg åt sidan)
Smält ca 25g smör Vispa i 3 msk vetemjöl
Häll i 3dl mjölk och 3 dl fisbuljong Jag brukar  ta av vattnet jag kokat torsken i
Häll i lite peppar o salt koka några minuter under omrörning¨
Häll i de hackade äggen och ev persilja
Älska din nästa så som dig själv

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #203 skrivet: 06 jan-07 kl 16:49 »
idag blev det potatisplättar,lingonsylt,tomat, paprika.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #204 skrivet: 06 jan-07 kl 17:33 »
Sötpotatis grillat i 1 cm skivor och quinoa m. en halv tomat. Och en liten klick kvarg m. chili, svartpeppar och vitlök till.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #205 skrivet: 06 jan-07 kl 17:58 »
Just nu står Vitis vid spisen och snörvlar (han hackar lök). Hmm, jag ser alltså lök, svamp tror jag också, chili förstås... stora grytan står framme och fräser, jag vet inte riktigt vad det kan bli idag? Spännande och gott, förstås. Hm, jag får återkomma, nu ska jag "plugga" vidare...  8)

Okej, så här blev det idag:
Soppa! Potatis, lök, chili, vitlök, tomat, timjan... Till det grillade mackor med champinjoner, oliver och ost och en avocadosallad... mumsmums...
« Senast ändrad: 07 jan-07 kl 00:53 av yrian »
Höns, stickning och pelargoner

Gryning

• Mirandas have
« Svar #206 skrivet: 07 jan-07 kl 15:00 »
Nu ska jag slita mig härifrån och gå och laga söndagsmiddag till famijen + svåger och brorsdotter. Kalkonbröstbitar från frysen med smålökar, vitlök, skivad citron (med l på), vitt vin, timjan, saffran, ingefära, kanel,. spiskummin... Bulgur till om vi har, annars ris- Couscous blir baraför geggigt...
Nu för tiden tycker jag nästan det är godare att dricka öl (eller vin) medan jag lagar maten än när jag äter den...

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #207 skrivet: 07 jan-07 kl 16:11 »
idag blev det rester...potatisbullar,köttbullar, skinka, sås,majskolv! ;)

Rubinen

• Älska din nästa så som dig själv
    • Uppland
« Svar #208 skrivet: 07 jan-07 kl 16:18 »
Här i huset blir det pasta med kycklingröra
Dela en färdiggrillad kyckling i småbitar stek med lök o paprika
blanda i kryddor du tycker om här tar vi salt peppar chili Häll på matlagningsyoughurt eller creme fraish Häll på majs Servera till pasts
Nybakta baugetter till
Älska din nästa så som dig själv

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #209 skrivet: 07 jan-07 kl 16:22 »
hej hönstanten jag ska fixa tak på hönsgården tillvåren för räven hade klättrat upp på taket och hoppat ner i hönsgården så han kom inte ut igen. Jag bor i småland men har min släkt och barn o barnbarn i stockholm så jag är ofta där uppe så om erbjudandet står kvar när värmen börjar komma så kommer jag gärna till dig och hämtar några hönor många kramar praline1

snälla,håll dig till ämnet i tråden....här va det mat som ska utbytas, inte räven i din hönsgård. :(

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #210 skrivet: 07 jan-07 kl 16:25 »
I kväll blir det äkta Svensson-käk, tacos. Men, det är rätt gott och enkelt....

/Valma
tacos är ju sååå gott och enkelt!  ;D

Ajon

• -
« Svar #211 skrivet: 07 jan-07 kl 16:29 »
Igår åt vi något riktigt gott,
Filodeg som vi fyllde med mangold,vitlök och fetaost(hemagjord fy fan vad god den är) sedan vekvi dem i trianglar och hade i vedspisen.
Till det var det potatisar som man delar på mitten och sedan skär man försiktigt så att det inte går sönder ett rutmönster penslar med olivolja,vitlök och inlagd chili, låt dem stå i ungnuen tills det är klart.

Servera med mjölksyrade sockerärtor och en vit yoghurtsås med timjan.

mumma
Vi bor utanför Valdemarsvik, har två barn och hund, katter, Gotlandskaniner, Kindahöns, Svensk blå anka, fjällkor, linderödsvin, nordsvenska brukshästar som skötter jord- och skogsbruket. Odlar fett med grönsaker. Tror på den svarta fanan.

Alva

• Gäst
« Svar #212 skrivet: 07 jan-07 kl 16:38 »
Ajon, det där lät otroligt gott. Hur gör du egen fetost?

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #213 skrivet: 08 jan-07 kl 15:29 »
idag blev det makaroner och falukorv, enkelt och gott!

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #214 skrivet: 09 jan-07 kl 20:33 »
hallå, vart är alla? fortsätt skriva vad ni äter till middag!
här blir det kyckling och ris iallfall idag. :D

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #215 skrivet: 09 jan-07 kl 21:43 »
igår blev det hamburgare... nej, inte det där stället med gula bågar utan hemlagade  ;) Med egenhändigt bakade bröd av graham o dinkel. En massa grönsaker och så egen inlagd gurka och pickles. Dressing struntar vi i, man får ta senap o ketchup i stället.

Konstigt nog gillar barnen det minst lika mycket som det där stället med glada måltider och fåniga plastleksaker  ;D ;D

Vi gör egna fiskpinnar oxå: pinnformade bitar av sejfilé som jag dubbelpanerar och steker i smör o olja. Potatis och valfria grönsaker till det. Och jag vill ha en egenhändigt hoprörd örtmajonnäs, iaf när det finns färska örtkryddor

(Jag har en handvevad mixergrej från Tupperware som är helt suverän att göra majonnäs, smoothies och sånt i - funkar även vid strömavbrott  ;) Tupperwareparties är MYCKET populära härikring!)

Väldigt skönt att man kan göra egen "skräpmat" som alla gillar  ;D

git

• På våran gård är det
« Svar #216 skrivet: 09 jan-07 kl 22:32 »
köttfärsås i dag på fläskfärs, gullök, vitlök, kinesisksoya, tomatpure rosmarin, timjan, salt och peppar. Brukar ha curry i men den var slut. har också stekt klart lite oxbringa i stekgrytan också det med massa lök bbåde gul och vit pluss morötter, lagerblad och salt lite peppar. jag är inte glad i starka kryddor och maten blir god ändå.detta ska vi äta i morgon till middag.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #217 skrivet: 10 jan-07 kl 19:56 »
idag blir det hemagjorda köttbullar,potatis, sås!

köttbullesmeten,4port

havregryn 3/4dl
potatismjöl 1msk
vatten 2dl
salt 1/2-1tsk
peppar 1krm
färs 400g
ägg 1st

blanda havregryn,potatismjöl och vatten,rör i salt och peppar och låt svälla 10minuter
arbeta i färsen och ägget.
klart för stekning antingen i ugnen eller på panna.
själv steker jag mina köttbullar i den nyinköpta gjutjärnsgrytan.
till detta blir det råkostsallad, och jag tror det blir morot och apelsin, det friskar upp!

« Senast ändrad: 10 jan-07 kl 21:01 av lite_av_varje »

Gryning

• Mirandas have
« Svar #218 skrivet: 11 jan-07 kl 12:21 »
(Jag har en handvevad mixergrej från Tupperware som är helt suverän att göra majonnäs, smoothies och sånt i - funkar även vid strömavbrott  ;) Tupperwareparties är MYCKET populära härikring!)
HJÄÄÄLP! ska jag tvingas ge upp mitt ståndatktiga tupperwaremotstånd efter alla dessa år?!? En handvevad mixer lät ju bara heeeelt oemotståndligt! (Så slipper man kånka fram hela hushållsassistenten så fort manvill röra ihop nånting). Du som är så slängd i sånt här kanväl fia en bild Christina?

Gryning

• Mirandas have
« Svar #219 skrivet: 11 jan-07 kl 12:33 »
I min köttfärssås är det 3 gula lökar, 2-3 vitlöksklyftor, 800 g färs, 3-4 morötter, en stor bit rotselleri (enda gången alla banren äter rotselleri  ;D), chili, krossade tomater + tomatpuré i den stora grytan och innan jag häller i tomaten tar jag undan en del köttfärssås i en liten kastrull eftersom mellansonen integillar tomat. Han får soja, kalvfond och en skvätt grädde på sin i stället.
Det ska vi ha idag - med spagetti!

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser