Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äntligen!  (läst 856 gånger)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Äntligen!
« skrivet: 16 apr-09 kl 20:15 »
Har Jägarförbundet, Riksjägarna, Samerna, Kennelklubben, LRF mm satt sig ner och kunnat komma överens om att det skall bli okej att flytta invandrade vargar i norr ner till oss i Närke, Värmaland och Dalarna för att bättra på generna här nere.

Synd att dom var så fruktansvärt insnöade i så många år. Hade man gjort det för flera år sedan så hade vi haft en betydligt bättre genblandning idag och en betydligt bättre liv här på landsbyggden.

Så nu väntar vi på att dom skall komma överens om att det är okej att importera varg från ryssland. Men det tar nog minst 10 år innan man går med på det.
Men jag skall fortsätta att skicka mail till dom så att dom tillslut tar sitt förnuft till fånga.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Äntligen!
« Svar #1 skrivet: 20 apr-09 kl 09:57 »
Jag tycker mig ana en viss ton av sarkasm i ditt inlägg...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Äntligen!
« Svar #2 skrivet: 20 apr-09 kl 11:25 »
Jag tycker mig ana en viss ton av sarkasm i ditt inlägg...  ;)

/Sara
Jag är sur på att dom inte tog det beslutet för flera år sedan.
Istället för att ta ansvar så har dom lekt i sin lilla sandlåda.

Hade vi flyttar vargar för länge sedan så hade inaveln varit betydligt mindre idag.
Ännu bättre hade det varit om vi hade tillåtit import av varg för då hade inaveln varit ett minne blott.
Då hade vi också haft vargjakt idag.

Som jag har förstått så skall man flytta en varg!
Den skall sedan yngla av sig. Efter några år så har dom ungarna börjat sprida sina gener och då minskar inaveln. Men det kommer ta 10 år innan vi ser att inaveln minskar. Vilket innebär att det kommer ta 10 år innan jakt blir tillåtet. Under den tiden kommer det födas massor av inavlade vargar som kommer att springa runt och skapa ännu mera problem och ännu större motsättningar mellan folk som vill ha och dom som inte vill ha varg där dom bor.

Men så länge vi har problem med inavel så kommer det aldrig bli någon jakt.
Vilket gör att jag inte kan freda min gård om det skulle bli nödvändigt.
Vilket jag hoppas att jag slipper göra.
Men jag vill ha möjligheten om jag skulle bli tvungen.

Enligt principen mitt revir är mitt revir och inte vargens.
Liknande dom lagar som finns för skyddsjakt på räv som jag tycker funkar bra.
« Senast ändrad: 20 apr-09 kl 11:33 av Rosten »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 3 användare
von tratt, smaka, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser