Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver råd! Sand och Grus  (läst 7096 gånger)

Lövbacken

• Västmanland
Behöver råd! Sand och Grus
« skrivet: 16 apr-09 kl 14:24 »
Hej alla!

Snart är det dags för stora renoveringen av hönshuset, och sen ska vi bli med höns ;)!

MEN jag behöver råd och hjälp!

Vi kommer att riva ett hus som byggts i anslutning till hönshusets ena yttervägg. Det huset har det huserat grisar i för 50 år sedan....
Där huset nu står kommer att bli del av en ca 50m2 stor hönsgård.
Nu är det ju inte sådär jättekul mark under detta "skjul" och jag funderar därför på att fylla upp det med sand/grus.

VAD för sorts sand och grus ska man skaffa till höns, finns det några regler om att det ska vara rengjort på något sätt eller?
VAR ska man få tag på det? Funkar det att hämta på ett grustag?

Behöver råd och tips och hoppas att få hjälp av er!
Tack på förhand!

Lenita
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
SV: Behöver råd! Sand och Grus
« Svar #1 skrivet: 17 apr-09 kl 08:14 »
Borde väl funka med vanlig sand från ett sandtag? Tror inte du behöver göra rent det på något vis, jag menar, om du släpper ut höns på gräsmattan så behöver ju inte gräsmattan saneras först eller hur? ;)

Däremot får man väl inte åka och gräva sand ur ett sandtag om man inte äger marken? Finns det grustag i närheten av er där de säljer grus ifrån? Ring isåfall till dom och fråga vad de tar för sanden. Jag tror inte det är så dyrt; när jag körde grusbil hämtade jag lastbil efter lastbil med grus till privatpersoner som dränerade sina husgrunder och liknande. Och då talar vi om ett par ton med grus, trots det såg inte husen och dess ägare "rika" ut, så himskans dyrt kan det inte vara ;)

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 17 apr-09 kl 09:19 »
Borde väl funka med vanlig sand från ett sandtag? Tror inte du behöver göra rent det på något vis, jag menar, om du släpper ut höns på gräsmattan så behöver ju inte gräsmattan saneras först eller hur? ;)

Däremot får man väl inte åka och gräva sand ur ett sandtag om man inte äger marken? Finns det grustag i närheten av er där de säljer grus ifrån? Ring isåfall till dom och fråga vad de tar för sanden. Jag tror inte det är så dyrt; när jag körde grusbil hämtade jag lastbil efter lastbil med grus till privatpersoner som dränerade sina husgrunder och liknande. Och då talar vi om ett par ton med grus, trots det såg inte husen och dess ägare "rika" ut, så himskans dyrt kan det inte vara ;)

Nej självklart kommer jag ju att betala för mig  ;) Finns jättmånga ställen att hämta från där jag bor, men hade fått indikationer om att man kanske inte kunde använda vilken sand/grus som helst.

För det är väl knappast någon idé att lägga ut jord där eller vad tycker ni?
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Krågedal

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 19 apr-09 kl 06:35 »
Hej! Jag har både sand och grus, höns behöver båda dels för att sandbada! och för att äta...små stenar äter de för matsmältningens skull, har du vedspis eller liknande kan du ta den "askan" och blanda i sanden/gruset när de badar, förhindras kvalster m.m Lycka till!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 19 apr-09 kl 20:59 »
Hej! Jag har både sand och grus, höns behöver båda dels för att sandbada! och för att äta...små stenar äter de för matsmältningens skull, har du vedspis eller liknande kan du ta den "askan" och blanda i sanden/gruset när de badar, förhindras kvalster m.m Lycka till!

Åh det hade jag ingen aning om! Vi har veduppvärmt hus så aska är inga problem att få tag på =)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 20 apr-09 kl 22:01 »
Hur länge dröjer det tills hönsen kommer då?

Du hinner inte lägga jord på en del av ytan och så gräs där? Det är nog bra med sand och grus, men jag tror de skulle uppskatta att få en gräsyta i sin hönsgård också, fast det tar kanske för lång tid? Man kan ju anlägga gräs meddelst grästorvor också. Då får de lite variation.

Hönsgården är ju så pass stor. Kanske kan du plantera några buskar där också?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 20 apr-09 kl 22:15 »
Vi hade lite vanlig sandlådesand i hönsgården förut som vi tänkte att de skulle bada i. Det visade sig dock att de inte gillade att bada i det. I stället föredrog de att bada i rabatterna, där vi har fin jord.

Så om du skaffar sand och märker att hönsen inte badar i det; släng in lite fin jord till dem.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 20 apr-09 kl 22:16 »
Samma här, sand gillar de inte, torr och fin jord (damm) gillar de däremot.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 20 apr-09 kl 22:51 »
Hur länge dröjer det tills hönsen kommer då?

Du hinner inte lägga jord på en del av ytan och så gräs där? Det är nog bra med sand och grus, men jag tror de skulle uppskatta att få en gräsyta i sin hönsgård också, fast det tar kanske för lång tid? Man kan ju anlägga gräs meddelst grästorvor också. Då får de lite variation.

Hönsgården är ju så pass stor. Kanske kan du plantera några buskar där också?

Jodå, den största delen av utegården har redan färdig gräsmatta/växtlighet... det är bara där detta gmla gris skjul som det ska fyllas på  ;)

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #9 skrivet: 21 apr-09 kl 14:55 »
Vad är det för mark under skjulet just nu, som inte är "sådär jättekul"?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 22 apr-09 kl 21:31 »
Vad är det för mark under skjulet just nu, som inte är "sådär jättekul"?

Gammal jord antar jag, det kanske inte behövs fyllas på ngt alls?

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #11 skrivet: 22 apr-09 kl 21:39 »
Gammal jord antar jag, det kanske inte behövs fyllas på ngt alls?

Gammal jord låter utmärkt, bättre än sand och grus!  :)

Dolvis

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 22 apr-09 kl 21:39 »
Våra höns älskar i alla fall gammal  jord!!! :D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #13 skrivet: 22 apr-09 kl 21:45 »
Ja gammal jord är poppis, är det sånt behövs ju inget göra med det. När vi renoverade gäststugan och gjorde bibliotek av den bytte vi golvet och under det var det just sån här fin torr dammig jord, den var utmärkt att ta till hönsens sandbad. Det är sånt de vill ha, sand gillar de egentligen inte alls. Inte mina.

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 22 apr-09 kl 22:09 »
Men då låter jag det bara vara orört juh! Kanske får fylla upp med lite grus el liknande där hönsnätet skall gå bara!

Ska fixa en tråd sen nästa vecka så ni får se hur det går, om ni är intresserade förståss!

Har äntligen fått tag på en tupp och två tre hönor också som väntar på att få komma till nytt hem!
Ska bli sååå kul!

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #15 skrivet: 22 apr-09 kl 22:31 »
Men då låter jag det bara vara orört juh! Kanske får fylla upp med lite grus el liknande där hönsnätet skall gå bara!

Du menar att det kommer bli som en grop där skjulet har stått? Är det inte enklare i så fall att låta hönsnätet gå ner och följa marken?

Ska fixa en tråd sen nästa vecka så ni får se hur det går, om ni är intresserade förståss!

Jag är intresserad, och det lovar jag att andra kommer vara också!  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

668 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser