Min höna har inte löss, äggen inga röda kvalster... jag har städat hela hönshuset, utom hennes rede. Plockar ut henne var dag, för att hon skall äta, tömma tarm och dricka. Allt verkar ok. Men du Margit... även om löss och kvalster dör på hönan, så finns det ju kvalster i omgivningen, återkommer de inte till hönan? Jag menar, det är ju trots allt inte läge att råstäda ett rede, där en surhöna har lagt sig. Det viktigaste är ju att hon ligger tiden ut. Ja, ja... jag får hoppas att det klarar sig utan större kvalsterinvasioner. Tack för era svar.
En stilla undran bara; bör man inte avlusa innan äggen kläckts? Annars har man ju en massa små kycklingar sedan, som man måste avlusa en och en!
Men om man avlusar en ruvande höna, hur mycket av de giftiga ämnena hamnar i äggen och ger missbildade/döda kycklingar sen?
Hej Margit! Nej då, det är lugnt, jag uppfattade inte alls att du sagt nåt om min höna, det var bara ett konstaterande från min sida, att jag ser inga löss hos henne osv. Ser fortfarande inga, så jag håller tummarna och hoppas på det bästa. Självklart är det viktigt att hönan mår bra, vi vill väl alla att våra djur skall må bra!? Min fundering var ändå om man kan vara lite cool, så länge man inte ser nån mega-invasion av parasiter. Tanken var att, hur mycket man än behandlar hönan, borde det ändå finnas kvar djur i omgivningen, eller har jag fel i detta...........? DET var min undring, inget annat.