Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur fan lyckas en bagge med detta???  (läst 4788 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Hur fan lyckas en bagge med detta???
« skrivet: 15 apr-09 kl 22:30 »
Hittade detta mitt i hagen när jag kom hem, hornet är avslitet ända ner till benet, det finns inget kvar alls på baggen  :o
Förra sommaren slet han av höljet på det andra hornet så nu har vi en bagge med 1/2 horn  :'(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Hur fan lyckas en bagge med detta???
« Svar #1 skrivet: 15 apr-09 kl 23:01 »
Inte för att göra dig eller någon annan upprörd nu, men kan det vara en av hundarna som fått spelet?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #2 skrivet: 15 apr-09 kl 23:15 »
Att ytterhornet lossnar vid baggslagsmål har jag varit med om.. har en ungbagge med ett horn som glidit ner lite på ena sidan och ett bagglamm som tappade sitt ena ytterhorn.. Men detta har jag aldrig varit med om eller sett :o
Det måste till starka krafter för att slå av hela hornet.. hur är det med honom ???
Mitt bagglamm som bara tappade ytterhornet blödde jättemycket :(
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

malines

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 apr-09 kl 00:02 »
Inte för att göra dig eller någon annan upprörd nu, men kan det vara en av hundarna som fått spelet?

Skulle det inte vara skrapskador på hornet i så fall? Lite långsökt oxa att hunden ger sig på det farligaste baggen har och inte går på "mjukdelar". Hur kaxig baggen än är skulle den ha ngn form av skador på resten av kroppen i så fall.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 16 apr-09 kl 06:27 »

Eh nej, som malines skriver är där inte en skråma på hornet och hundarna går bakom 150cm högt lammnät.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 16 apr-09 kl 06:34 »
Baggen mår bra trots omständigheterna och när vi tvättade av honom igår verkade han inte märkbart berörd av skadan. Det blödde inte särskilt mycket heller men han har ett stort läskigt hål rakt in i huvudet  :-X :'(

En föreställning är att hästen sparkat av hornet men då borde där ändå vara ett märke på hornets utsida efter hoven och när jag kom hem och gick ut i hagen gick de två ett par meter i från varann och betade fridfullt. Hästen har inte varit elak tidigare och de har hållt sig på respektabelt avstånd från varann. Eller betat i motsatt ände av hagen som är 3000kvm så där är gott om plats att komma undan. Och jag tycker han skulle haft skador i ansiktet eller åtminstone svullnad efter en eventuell hov, den träffar ju inte bara ett horn. ???
Baggen har dessutom hållt sig undan hästen under hela tiden de gått tillsammans, de liksom undviker varann.

Hornet låg alldeles intill muren som omger gödselplattan så jag har mina funderingar på om han av någon anledning stångat i muren. Den ena tackan födde ju sitt lamm på gödselplattan igår eftermiddag, som som tur är nyskrapad och ren  ::) Kan han ha skyddat tackan mot den andra tackans nyfikenhet?
« Senast ändrad: 16 apr-09 kl 06:37 av Kimma »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 16 apr-09 kl 06:56 »
Men din lillpojke är oskodd, det är inte alls säkert att det skulle synas på hornet. Även om jag tycker att det är föga troligt att det skulle hända.
Han kanske har ovanligt skört material i sina horn att han stångar sönder dom lätt?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 16 apr-09 kl 07:23 »
Men din lillpojke är oskodd, det är inte alls säkert att det skulle synas på hornet. Även om jag tycker att det är föga troligt att det skulle hända.
Han kanske har ovanligt skört material i sina horn att han stångar sönder dom lätt?

Förvisso är han inte skodd, men nåt tycker man borde ha synts ändå det ska ju ganska rejäla krafter till att få av ett horn. Om det inte är som du säger, att han har sköra horn, det andra hornet skalade han förra året och det var inte särskilt hårt när vi hittade det i hagen.

Och återigen tycker jag han borde haft andra skador i ansiktet om det var hästen, men vi hittar inte ett spår av nån smäll.

Birgit

« Svar #8 skrivet: 16 apr-09 kl 07:26 »
Ja, han tappade ju ytterhornet förra året? Så en stångskada och dålig kvalité på hornen är väl troligt?
Hunden? Noway Armand!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 16 apr-09 kl 07:31 »
Nä hunden är det defenetivt inte för då hade Rocky inte levt, hunden hade slitit av halsen på honom i första hand om han hade studsat mot hunden.

Jag tror också på dålig hornkvalité, nåt som förvånade mig är att hornet är helt ihåligt, ska det vara det? Jag trodde det fanns kött eller en pulpa inuti det. Men detta är bara "benblåsor" i ett för övrigt tomt skal. Det andra hornet han skalade fanns det ju en pulpa i som blödde i flera dagar.  ???

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #10 skrivet: 16 apr-09 kl 07:36 »
Han kanske skadade detta hornet samtidigt som det andra så att det faktiskt är "dött"?
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 16 apr-09 kl 07:52 »
Ja man vet ju aldrig, han har haft dille på att stånga i "döa ting" i boxen, hoarna har han stångat av från bultarna i väggen och höhäcken får stryk emellanåt  ::)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 16 apr-09 kl 08:00 »
Hästar sparkar inte på måfå, dom är otroligt pricksäkra. Men jag tror inte riktigt på att det är Douglas ändå...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 16 apr-09 kl 08:05 »
Hästar sparkar inte på måfå, dom är otroligt pricksäkra. Men jag tror inte riktigt på att det är Douglas ändå...

Håller med dig, och det sa jag till sambon igår också att hästar mycket väl vet var de sparkar,de ser ju nästan hela vägen runt men när vi frammåt kvällen undersökte och tvättade såret hittade vi inte ett endaste märke efter slag eller hov. Douglas retas förvisso lite med dem men det är mest huvudsläng ett par gånger sen går han, dom är inte roliga att leka med  :P

gernsö

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 16 apr-09 kl 08:19 »
När vi hade en bagge vi avlivade, så sågade vi av hornen så långt ner vi kunde komma åt, för att vi ville spara dem. Så här såg det ut...
Det måste vara jobbigt för honom, ett horn väger ju en del, han måste gå snett med huvudet nu... tills han vänjer sig igen.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 16 apr-09 kl 08:32 »
När vi hade en bagge vi avlivade, så sågade vi av hornen så långt ner vi kunde komma åt, för att vi ville spara dem. Så här såg det ut...
Det måste vara jobbigt för honom, ett horn väger ju en del, han måste gå snett med huvudet nu... tills han vänjer sig igen.

Där är ju kött i det hornet, det är det inte i Rocky`s.  ???

Nja, hornet han blev av med igår väger nästan ingeting och det han har kvar är bara halvt. Han såg inte sned ut igår i alla fall.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #16 skrivet: 16 apr-09 kl 12:01 »
sånt händer.. han har brytit av hornet...
de händer även på kor.. att de bryter de ända nere vid huvudet...
de kan ha slagits eller fastnat i nåt...
Men som du skrev en häst eller nåt annat djur kan ha fåt in en full träff...

Jah har varit med om att en kviga brät av ett hor på detta sätt... de blödde ju väldigt mycket men slutade efter ett tag... o det blev ju bra... det viktigaste är ju att de fortfarande är vår.. o inte så många flugor...

annars kan jut dem bli problem...
 :-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #17 skrivet: 16 apr-09 kl 12:03 »

får är ju slid horns djur precis som kor o getter...
de är ju kötthornet eller kvickan du ser innut i...
den skall man koka ur om man tex vill göra nåt med hornet...

kvickan är ju bara längst in i horna basen... beroende på hur långa hornen är så kan halva hornet vara solid...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #18 skrivet: 16 apr-09 kl 12:28 »
får är ju slid horns djur precis som kor o getter...
de är ju kötthornet eller kvickan du ser innut i...
den skall man koka ur om man tex vill göra nåt med hornet...

kvickan är ju bara längst in i horna basen... beroende på hur långa hornen är så kan halva hornet vara solid...

Men det är ju det som är så konstigt, där är inget alls i detta hornet, bara en liten rand med torkat blod där ytterlagret fästen mot innerlagret. Sen sitter det en "flärp" med ben i änden, han har liksom skalat skalpen. Men i övrigt är det fullkomligt ihåligt sånär som på 2 rör som ser ut som blodtömda ådror. ???

Men blod kom där nästan inget, lite levrat blod i sååret men inget som runnit från huvudet eller så. Mysko  ???

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #19 skrivet: 16 apr-09 kl 15:11 »
kvickan är ihålig...
så de kan se ut som ett hål rätt in i huvudet på djuret...

de är ju mycket blidkärk som går i kvickan... åtminstone på ut sidan.. de vet man ju om mn sågar hornen o sågar för långt in...

sen kan de ju varit dålig horn kvalitet.. helt enkelt...
 :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 2 användare
Wes Jr, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser