Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  seriöst, jag är stolt...  (läst 3582 gånger)

saint206

• Småland
seriöst, jag är stolt...
« skrivet: 15 apr-09 kl 20:26 »
ja herremintid... jag har, själv och på egen hand grävt 24kvm land på insådd vall. jag har med grepen tagit bort kvickrot och dylikt otyg och ersatt detta med luftig fin mörk jord. jag är så jädra stolt. varför? jo för att jag gjorde detta på en enda dag.
i moegon ska jag ut och ta kort på underverket, där ska det (förhoppningsvis) bli sparrispotatis, morötter, lök, vitlök,ringblommor,dill, sallad och kanske lite ärter och annat gott.
onödig tråd kanske men jag var tvungen att upplysa er alla om min otroliga förträfflighet.  :-[ ;D
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

fräsen

• Gäst
SV: seriöst, jag är stolt...
« Svar #1 skrivet: 15 apr-09 kl 20:41 »
Bra jobbat!

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #2 skrivet: 15 apr-09 kl 20:52 »
Oj, det var inte illa! :o Din jord måtte vara mindre hård och stenig än min (eller så är du oändligt mycket starkare och segare än mig ;) ). Duktigt jobbat, lycka nu till med odlingen!

malines

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 apr-09 kl 21:45 »
*impad*  :)

amason

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 15 apr-09 kl 21:55 »
Jag är oxå imponerad, men skulle gruva mej för träningsvärken ;D
Alla borde läsa om "atomteorin" i Flann O'Briens bok Den Tredje Polisen ;)

saint206

• Småland
« Svar #5 skrivet: 15 apr-09 kl 22:13 »
haha, tack för peppningen... svärfars kommentar när jag stolt visade upp mitt land var "varför grävde du inte ända upp dit?" :o
jag höll på att klippa till honom.
träningsvärken är inte så farlig, men blåsorna.....
och jag har sten... jag lovar(bor mitt i smålands djupa skogar) men jag är envis som synden. ;D

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #6 skrivet: 15 apr-09 kl 22:19 »
Det måste du verkligen vara! ;D

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #7 skrivet: 16 apr-09 kl 07:47 »
Hmm.. skall försöka tänka på dig då jag sätter fart.. nästa vecka,.. 20 x 5 meter att gräva.. finfin jord UTAN sten.. sand, lera och mull.. perfekt.. lätt o gräva.. problemet är bara att ingen odlat där på 20 år.. och det är fullt av gräs! Som numera är avbränt.. men skall vändas.. jesus.. men måste.. skall ju sås NU!!..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

saint206

• Småland
« Svar #8 skrivet: 16 apr-09 kl 16:33 »
ja du... jag har vänt ganska så många land, men denna gången tog jag helt bort grässvålen istället. har alltid fått problem med nässlor och kvickrot när jag har vänt.. jag HATAR desst två växter. faktiskt. ja jag har gjort bort mig och satt ut min potatis redan. säkert för tidigt som vanligt, men jag kunde helt enkelt inte låta bli. ska lägga in bild på mitt land här ikväll, fotade det idag... ;D

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 apr-09 kl 17:20 »
Det rär ingen fara för potatisen så länge den är i backen,( ja alltså om det inte blir tjäle..men det ska vi väl inte tro nu.. ) det är när den kommit upp du får kolla om det är risk för nattfrost, men då kupar du bara över bladen så klarar den sig, och de kommer fram efter nån dag igen..

saint206

• Småland
« Svar #10 skrivet: 16 apr-09 kl 22:18 »
ja det får gå som det går. här är en bild från idag, landet är klart, men jag har alla torvor att ralla undan också :-\ ::)

andra bilden är på mitt egentillverkade lilla drivhus.. nån som ser vad det är gjort av? ;D

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #11 skrivet: 16 apr-09 kl 22:37 »
Det var ett väldigt välränsat trädgårdsland!! Snyggt växthus, upp och ner vänt bord? :)

saint206

• Småland
« Svar #12 skrivet: 16 apr-09 kl 22:45 »
tacka f-n för att det är välrensat, jag vet inte hur länge jag har legat på knä där.. 8)
japp, syntes det så väl? tyckte det var dumt att slänga ett helt bord, så jag byggde om det lite. sambons kommentar; "bygger du det där för att du inte får nåt växthus eller?"
hehe, kanske ska jag ge mig på att bygga ett riktigt här nu i sommar...

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 17 apr-09 kl 22:43 »
Bra jobbat! Det ser väldigt prydligt ut!! ;D

saint206

• Småland
« Svar #14 skrivet: 18 apr-09 kl 10:25 »
tack så mycket:) idag ska jag ralla bort alla torvorna, började igår, men arbetsmoralen sjönk drastiskt efter fjärde kärran.. :P
har satt potatis och vitlök, idag ska jag sätta gul och orange morot och sallad, samt kanske gräva ett land till jämnsides med detta, däri ska jag ha majs. nån som vet hur lång tid det tar för majsen att gro? hörde att dom vill ha över 15 grader i marken för att gro, så jag funderade på att förgro dom inne först, men jag vill ju inte ha ut dom för tidigt så frosten tar dom heller...

karsan

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 19 apr-09 kl 02:51 »
saint, jag har odlat majs med viss framgång de senast 3-4 åren.  Ja, jag tror man måste förgro inne i Sverige. Jag tänkte sätta igång denna eller nästa veckohelg, och sätta c:a en tredjedel i taget under tre-fem veckor. Ta krukor, plast är bäst, 11-12 cm i diameter, sätt ett majskorn i varje.  Jag har sett rekommenderat med två frön och ta bort det svagaste, men de brukar bli identiska så nu tar jag bara ett. Ställ inne i soligt fönster. De växer snabbt. Efter tre veckor (vill jag minnas) är de över en decimeter med 3-4 blad och en lång vit rot. Då planterar man ut dem. Ingen av mina har avlidit av frost i majs, men däremot av snigelangrepp.

Jag tror det är bättre att chansa på att några kommer ut i landet för tidigt än att alla kommer ut för sent, för då kanske det inte blir något alls. Jag har bara provat tidiga sorter, från Lindbloms. Kommer de sent i blom är risken stor att det bara blir ruttna kolvar, åtminstone för mig som har mycket skugga på sensommaren.

Det svåra är att veta när man ska skörda. Det finns rekommendationer att ta bort en del av de gröna omslagsbladen och kolla, men det har inte funkat bra för mig. Jag har gått över till att känna utanpå det gröna om det finns något där, om den alltså börjar kännas tjock.  Annars är 4-6 v efter att silket har visat sig en hygglig riktlinje.  Skördar man för sent är de sega och itne så söta, är det för tidigt är de krispiga men magra och inte så söta. Men när de blir rätt mogna är det fest!

Maken är från Kanada så färsk corn-on-the-cob är något han har suktat efter här i Sverige. Det man får i affärerna här har svag likhet med hur det ska smaka, mina hemodlade är mycket bättre.

De ska i grytan precis efter skörd. Det finns något slags ordspråk om att majs ska skördas mens grytan börjar koka och det går jag efter, vet inte om det egentligen är fullt så bråttom. Så på med stora spagettigrytan med vatten, går ut hämtar in några kolvar som verkar mogna, låter maken eller andra som ska äta ta bort det gröna = 'chuck the corn', lägger kolvarna i det kokande vattnet, får koka 7 minuter,  varpå vattnet hälles av. Här finns aldrig för många kolvar, och inte sällan delar vi på dem så att ingen blir utan den som ser bäst ut. Smör och salt på de varma kolvarna, som man håller i båda ändar och gnager av med framtänderna. Fest!

Majs behöver välgödslad jord och värme, så första året hade jag en del i växthuset men där blev inget, brist på vind för pollinering är min gissning.

Lycka till! Karsan

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 19 apr-09 kl 08:08 »
snyggt jobbat!

men jag kan inte låta bli att  :'( :'( :'( :'( :'( :'(

.....eftersom våren är sen här uppe hos mig...vi har fortfarande ca 30 cm snö kvar! (har nog aldrig hänt förut så vitt jag kan minnas)

Sådden ligger med andra ord minst 1,5 månader bort (utom det som står inomhus och väntar)
Live simply......so that others may simply live.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #17 skrivet: 19 apr-09 kl 08:13 »
Skall visa vad jag gjorde igår då.. resten kvar nu bara.. 30 x 5 meter..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

fräsen

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 19 apr-09 kl 08:16 »
Vilket stiligt land palleman! Är det "terass" eller ser det bara ut så på bilden?

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #19 skrivet: 19 apr-09 kl 08:21 »
Vilket stiligt land palleman! Är det "terass" eller ser det bara ut så på bilden?

Närå.. bara upptrampade gångar.. skall grävas ca 2 meter till.. sen mätas ut för växthus.. sen gräva bortanför detta..
Grusgångarna kommer att kantas sav dom många 100 höga tagetes vanilla jag satt alldeles för många.. må ju göra av med dom nånstans..
Denna uppgräva yta kommer husera snittblommor, lin, tobak, bär och rabarber.. bortanför blivande växthuset blir det gröna saker..  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 2 användare
torpjens, William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser