Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kobild - vad var fel  (läst 2231 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Kobild - vad var fel
« skrivet: 13 apr-09 kl 15:11 »
Jag brukar spara lärorika bilder och vad kan man tänka om denna kossa?
« Senast ändrad: 17 apr-09 kl 12:54 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

marie_c

• Värmland
SV: Kobild
« Svar #1 skrivet: 13 apr-09 kl 20:30 »
Blir så ledsen när jag ser sådana bilder :'( Har förresten en bild av ett kastat foster på 3-4 månader. Ska ta och leta fram det och visa.
Nu med egna kor!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 14 apr-09 kl 09:59 »
Nej glad blir man inte av att se kor i det skicket.  :-\

Men det intressanta (tycker jag) är VARFÖR hon ser ut så, är det bara jag som är intresserad av sånt  ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Mushi

« Svar #3 skrivet: 14 apr-09 kl 13:20 »
Men det är ju omöjligt att veta varför hon ser ut som hon gör. Är ens bilden samtida? Är kossan svensk? Visst, brist på föda och/eller svår sjukdom måste ju ligga bakom kossans brist på kondition. Men så mycket längre kommer man väl inte utan mer bakgrundsinformation?

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 14 apr-09 kl 13:27 »
 Om det inte är brist på föda, vätska, sjukdom, parasiter eller någon allvarlig mineralbrist skulle det kunna vara att hon ätit i sig ensilageplast eller buntsnören.
  Plasten/snörena kan samlas i magen och göra att kon är full i magen och "mätt" utan att äta något har jag hört.
 Varför är hon så tunn? Jag blir nyfiken!
                                    Mvh
                                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Mushi

« Svar #5 skrivet: 14 apr-09 kl 16:46 »
Parasiter är en bra gissning. Ni som har haft och sett många kor genom åren; är det vanligt att kor blir riktigt nergångna av parasiter? Kan det gå fort? Vilken parasit ska man främst frukta?

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 14 apr-09 kl 16:51 »
Fast en vuxen ko brukar tåla lite parasiter, vad jag kan komma på har vi aldrig avmaskat en vuxen ko. Men det klart, om hon är nedgången av annat, kanske och varit instängd på liten yta? Jag gissar vilt bara...                    Mvh Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 14 apr-09 kl 18:12 »
Om det inte är brist på föda, vätska, sjukdom, parasiter eller någon allvarlig mineralbrist
skulle det kunna vara att hon ätit i sig ensilageplast eller buntsnören.
Varför är hon så tunn? Jag blir nyfiken!
                                    Mvh
                                 Charlotte

Det är en allvarlig mineralbrist, kossan på bilden lider av Kopparbrist.

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 14 apr-09 kl 18:17 »

Det är en allvarlig mineralbrist, kossan på bilden lider av Kopparbrist.

Hur kan det bli så? Är det "bara" pga brister i utfodringen eller krävs det dessutom att kossan inte tar upp det lilla som ev  fanns i fodret?
                                             Mvh
                                          Charlotte

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 14 apr-09 kl 18:24 »
Bra fundering  :)

Vad jag förstått av fallbeskrivningen var det den stora bristen av koppar i fodret.
Kan uppstå när det foderstaten innehåller mycket molybden.
« Senast ändrad: 14 apr-09 kl 21:00 av Grimla »

covboy

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 14 apr-09 kl 21:45 »
Obduktionen får visa orsaken kanske...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 14 apr-09 kl 23:03 »
Det är redan konstaterat att kon hade grav Kopparbrist.

akki65

SV: Kobild - vad var fel
« Svar #12 skrivet: 15 maj-09 kl 09:19 »
Förutom att den ser ut att falla ihop viken secund som helst, har den även kramper? Typ, muskelsammandragningar?! Blev den frisk?

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser