Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sprida värme till rum utan eldstad  (läst 10127 gånger)

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Sprida värme till rum utan eldstad
« Svar #20 skrivet: 09 jan-06 kl 23:12 »
Kom igen nu skräptanten!

Jag har kollat värmeöverföringen lite enkelt med 2 m kopparrör och låtit 18 gradigt vatten från duschen strömma igenom röret. Jag värmde upp det strömmande vattnet med 48-gradigt varmvatten upptappat i badkaret och fick då det 18-gradiga vattnet att öka till 26 grader med mängden 6 liter på en minut (uppmätt i en hink).

I skolan fick jag lära sig att 1g vatten uppvärmt 1 grad motsvarar 1 calori. 1 cal = 4,18 Ws.

Med dessa enheter tror jag mig har räknat fram att man förflyttar ung. 1 kW med det 1,5 m (nedsänkt i vattnet) långa kopparröret. Ökar man på den nedsänkta delen av röret till 3 m så bör det bli ung dubbla = 2kW vilket kan vara lagom för ett rum. Om du ökar temperaturen i kastrullen så ökar givetvis också effekten på värmeöverföringen.
 
Var inte orolig för pumpens kapacitet. Den kan vara mycket svag då du har stor överkapacitet och lätt kan öka temperaturen istället i kastrullen.  

Förr hade man ju bara självströmning i vattenledningarna men då hade man bamsedimensioner på rören.

(jag hade en pump från en tvättmaskin - 80W - liggande och tänkte prova med den men den hade en våldsam kapacitet och lät illa - nätspänningsbrum- så den förkastades).

Skulle tro att en pump på några W räcker faktiskt. Min grabb byggde en vattenkyld dator där en pump ingick och en sådan borde räcka. Låter knappt någonting.

Det som händer om det strömmar för sakta är att en del av elementet blir kallt. Det har jag märkt hemma i huset där jag faktiskt har fått öka på den trestegspumpen vi har till högsta läget då några element bara blev varma längst upp.

nad

  • Inlägg: 91
Re:Sprida värme till rum utan eldstad
« Svar #21 skrivet: 10 jan-06 kl 09:04 »
koloxid uppstår vid förbränning ,sen gammalt gjorde man så att när det var mycket glöd kvar ikakelugnen rörde man om ordentligt sen sköt man fast spjället till hälften, efter ett tag(halv timme) fortfarande med en mindre glödbädd kvar sköts spjället helt fast. troligtvis är det så att kolet fungerar som en sten dvs det brinner inte utan är bara väldigt varm och svalnar sakta,bra att vara skeptisk,hoppas någon vet mera,det har nog fungerat förr utan förgiftning hoppas någon kemi kunnig vet mer.
vänl NAD

nad

  • Inlägg: 91
Re:Sprida värme till rum utan eldstad
« Svar #22 skrivet: 10 jan-06 kl 09:10 »
förr i tiden byggde man väggar runt sängen samt draperi framför instegsöppningen.med den volymen räcker det troligtvis utan ytterligare uppvärmning.
Vänl NAD

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Sprida värme till rum utan eldstad
« Svar #23 skrivet: 10 jan-06 kl 10:08 »
Ingen fara så länge koloxiden och resten av gaserna stiger upp i skorstenen.

Det farliga blir om man ställer in glödlådan i ett rum. T.ex är det frestande att ta in grillen i den kalla stugan om det är glöd kvar. Då blir det lite av gaskammare av stugan.

Ut med gaserna genom skorsten=in med friskluft utifrån genom springor eller ventiler. Det är den ventilationen som är så bra för innemiljön förutom den värme man eventuellt kan få. (Verkningsgraden för en öppen spis kan ju vara minimal som alla vet)

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Sprida värme till rum utan eldstad
« Svar #24 skrivet: 10 jan-06 kl 10:49 »
Citera
förr i tiden byggde man väggar runt sängen samt draperi framför instegsöppningen.med den volymen räcker det troligtvis utan ytterligare uppvärmning.

Javisst, tittar man i stugorna på Skansen o liknande ställen, så ser man ju dessa korta sängar som ser ut som stora lådor, där man täckte instegsöppning och sänghimmel med filtar eller täcken alltefter årstid.
Man skulle ju kunna göra nåt liknande idag, kanske med frigolitluckor... ;D
Och med fullängd, vi har ju lärt oss att man inte kvävs av att ligga raklång, som man visst trodde på den tiden har jag hört. (Kan det stämma eller är det bara en myt?)
« Senast ändrad: 10 jan-06 kl 11:08 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Sprida värme till rum utan eldstad
« Svar #25 skrivet: 10 jan-06 kl 13:23 »
Det där rökelementet var gjort på en fabrik, var stämplat Ankarsrum och i gjutjärn, men det bestod bara av en låda där röken gick in och snirklade sig genom flänsar för att försvinna genom skorstenen.  Är det tätt och gjort av t.ex stålplåt tror jag att det skulle funka.
« Senast ändrad: 10 jan-06 kl 13:23 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3929
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:Sprida värme till rum utan eldstad
« Svar #26 skrivet: 10 jan-06 kl 19:09 »
Oj, svaren bara strömmar in ! :)

ollebolle:
Inget att oroa sej för om det skulle se lite skräpigt ut här, det gör det redan ;D
Jag ska se vad jag kan hitta i pumpväg (gillar inte det där fula ordet k*pa), det får väl bli det som finns; 12 v eller 230 v. Imorgon ska jag börja vittja skrothögen!
2 kW låter ganska lagom till rummet, tycker jag.

nad:
Jag är fortfarande skeptisk. Såvitt jag vet bildas det väl koloxid även av glöd, som oxå är en typ av förbränning. Och denna måste ju ledas ut nånstans, om det inte är väldigt små mängder.
Det är därför jag skjuter igen spjället till kakelugnen när det bara är lite glöd kvar, så det inte blir farligt.

zeke:
Nu är ju sängen iaf varm, tack vara tegelstenar, varmvattenflaskor, termotäcke och katter...men att göra som en liten alkov för värmens skull är nog inte dumt, dom visste hur det skulle vara förr! Och dom hade en poäng till; lågt i tak! Bodde i en kåk innan med c:a 2,10 takhöjd (mot 2,60 nu), och det var ingen konst att värma hela kåken (ungefär så stor som denna och lika taskigt isolerad) bara med vedspisen i köket!

Skytten:
M a o borde man med lite påhittighet och material kunna tillverka en egen...hmm..hur stort var detta rökelement??
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Sprida värme till rum utan eldstad
« Svar #27 skrivet: 11 jan-06 kl 17:42 »
Jovisst - fördelen med lite skräp är att ibland blir det värt att ha lagrat det i 20-30 år. Jag brukar själv utgå ifrån vad som finns hemma redan. Konstruktionen blir efter vad som finns. Och det gör det. Om man hittar det.

För några år sedan fanns ett TV-program där en kock besökte kändisar och lagade mat på det som fanns i kylskåpet.

Kunde gå att travestera på detta tema - en oppfinnarjocke besöker kändisar och konstruerar en apparat - mer eller mindre avancerad beroende på vad kändisen har på sin skrotgård (har kändisar skrotgårdar?).

Liknande program finns ju men då har man en riktig skrot och två lag tävlar mot varandra.

Man skulle kunna bygga t.ex en gengasdriven generator, ett vindkraftverk, ett microvattenkraftverk eller likn. och ha det som tema. Flera lag får tävla om bästa konstruktionen. Hugade kontruktörer över hela landet får ställa upp i en turnering där man släpar med sig sitt objekt. Tävlar i flera omgångar och vinnaren får sedan som pris att ett företag gör en liten provserie.

Jag skulle absolut titta på ett sådant TV-program.


torben

  • Gäst
Re:Sprida värme till rum utan eldstad
« Svar #28 skrivet: 19 jan-06 kl 10:00 »
Hej
hvis der er meget overskudsvarme i røgen fra din kakel, kan du lave en muret bænk/skorsten på gulvet i det rum som du ønsker at opvarme. Jeg har lavet liggende skorstene på op til 2 meter, den liggende del af skorstenen kan evt fyldes med marksten (større masse til akkumolering af varme), og hvis den lange røgvej giver problemer med træk feks. ved optænding, kan du bare lave røgspjæld så du selv kan bestemme om du vil bruge skorstenen direkte, eller sende røgen omkring "bænken".

Hilsen Torben


Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Sprida värme till rum utan eldstad
« Svar #29 skrivet: 19 jan-06 kl 12:58 »
Skräptanten

Vad jag minns var det lite tjockare än röret, som var som spisrör normalt är. Höjden var ungefär en meter och sådär en 0,7 bred.

Det var skållhet och värmen kom från en svart köksspis.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Sprida värme till rum utan eldstad
« Svar #30 skrivet: 20 jan-06 kl 16:30 »
Ha ha. Tackar!

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Sprida värme till rum utan eldstad
« Svar #31 skrivet: 29 jan-06 kl 15:56 »
Tips.

Det finns fläktar som drivas av värmen från kaminer.
De kan ha sterling motor eller termoelement som genererar el till fläkt.

Så slipper du ju köpa el till fläkten.   ;)

Termofläktarna kostar ca 300-500 kr.
« Senast ändrad: 29 jan-06 kl 15:58 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

taco

  • Gäst
Re:Sprida värme till rum utan eldstad
« Svar #32 skrivet: 06 apr-06 kl 13:13 »
Der findes en konstruktion som er forholdsvis billigt. Ideen går ud på at røgen er varmt, og i en pejs forsvinder varmen lige ud i luften gennem skorstenen.
I et princip der hedder "kontraflow" leder man varmen gennem en luftkanal udformet som f.eks. en bænk, lavet af sten. Den optager så varmen og afgiver den jævnt i rummet. Hvis det har interesse kunne du kigge på http://www.finskemasseovne.dk[url][/url
Ellers rigtig, rigtig mange gode ideer på denne site.
taco


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser