Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get hjälp! :)  (läst 3877 gånger)

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
SV: Get hjälp! :)
« Svar #20 skrivet: 19 maj-09 kl 19:35 »
Nu har jag fler frågor som behöver svar =)
När är det dax att avänja mina små getter och hur går jag tillväga?
På lammnäringen står att man skall sluta så fort det att lammen väger 10 kilo (har för mig det stod 10 kg) och att man skall sluta helt tvärt.
Men nu är det ju inga lamm jag har =)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #21 skrivet: 20 maj-09 kl 00:45 »
Uhm....är det inte när dom har gått upp 10 kg, sen födseln det står? Äh.....minns inte.

Men runt tre månader. Ibland talar dom själva om att "Nä, det där är för bebisar!" och slutar själva innan dess. Medans andra skulle kunna hålla på hur länge som helst, om dom bara fick  :)

Se till att dom har tillgång till hö och havre från början. Så smakar dom och kommer igång när dom själva är redo. Och så är dom ju ute och mumsar gräs så fort dom kan med.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #22 skrivet: 20 maj-09 kl 14:45 »
Jag brukade nog ge dem full giva de tre första månaderna och trappa ner den fjärde.  Alla foderbyten bör ske mjukt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 2 användare
simon.arvestrand, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser