Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamning under natt  (läst 1769 gånger)

Skågedalen

• -
Lamning under natt
« skrivet: 12 apr-09 kl 06:48 »
När man kommer ut på morgonen och en tacka lammat, hur fasen vet man om de ätit något? Tackans juver är inte sprängfyllt, så kan man anta att de ätit då?
De två lammen står upp, men verkar inte 100% pigga.... Läste att man kan känna dem på magen, men om man nu inte har något att jämföra med, hur vet man? och jag har ju inte heller någon aning om hur gamla lammen är. De var ju torra. (i princip) En var kanske lite, lite fuktig.
Ett lamm som inte fått någon mat alls, borde väl bara ligga ner och inte vilja göra nåt?

ska man nappa just in case? Det känns ju inte heller helt ok.... Eller?

Vad göra?

Mvh / Mild panik på Skågedalen
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

elf

• Drefseryd Gård
    • Småland
    • Drefseryd Gård
SV: Lamning under natt
« Svar #1 skrivet: 12 apr-09 kl 06:53 »
Står dom upp och ser tackan ut att ta hand om dom så hade jag avvaktat med flaska en stund men hållit lite koll de närmsta timmarna.
Om livet på landet i biosfärområde Östra Vätterbranterna & i vacker småländsk kulturbygd: http://drefseryd.wordpress.com Här finns förutom får, nötdjur och biodling även hund, katt, höns, vaktlar och hästar.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #2 skrivet: 12 apr-09 kl 07:48 »
 :) Grattis till lammen! Min ringa erfarenhet :-[ säger att det första dygnet så snuttas det bara lite hit och dit utan kraft i sugandet; och man är helt säker på att diandet inte fungerar :P. Så man springer och kollar och har sig. Dag två brukar man kunna se att de faktiskt suger och då brukar man bli lugn ;).
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 12 apr-09 kl 08:07 »
Grattis till tillökningen! Håll koll ordentligt till du ser att dom dricker. Lammen föds med en 'energireserv' som gör att dom kan se helpigga ut några timmar för att sedan dö om dom inte får i sig mat. Det är en av de stora fördelarna med bevakad lamning (man vet när dom druckit) , men det är ju svårt att vara med jämt.               Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vårlängtan

• Småland
« Svar #4 skrivet: 12 apr-09 kl 08:16 »
"Hönsmammor" som vi är, så skulle vi nog mjölka ur och ge med spruta i munnen. . .
Bara för säkerhets skull
Njuter av värme och allt det gröna!

hustran

« Svar #5 skrivet: 12 apr-09 kl 08:26 »
Min erfarenhet säger att om de är varma så är allt ok. Lammen brukar stå upp och nästan sova när de fått dia. Därför kan de se slöa ut.

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 12 apr-09 kl 08:30 »
Vårlängtan: Det skulle nog jag också göra för att kolla att sugreflexer osv funkar. Det är ju bättre än att vänta till man behöver sondmata. Om inte TS redan sett att dom druckit, jag tycker dom dricker hela tiden i början.              Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

tessiem

« Svar #7 skrivet: 12 apr-09 kl 10:31 »
Hur gör man om tackan inte låter lammet suga några längre stunder utan flyttar sig, sparkar?
Inatt fick vi tillökning då gårdens andra lamning skedde..Lilla Bä blev mor åt Lilla Bu. Hon är duktig, skyddar, tvättar osv. och han är pigg men när han försöker snutta verkar hon besvärad..höll fast henne så att han snuttade en snabbis men ska jag hålla fast henne hela dagen idag?
Ger det sig?
Han föddes 00.05 igår och jag stannade inte kvar för att se om han diade..gick dock upp på morgonen och då var han på benen och pigg.

Vurre

« Svar #8 skrivet: 12 apr-09 kl 11:10 »
Om lammungarna piper mycket får de inte mat, är de tysta får de mat. Ju tystare lammungarna är, desto bättre mår de.
snus? vad är priset på en pris?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 12 apr-09 kl 11:16 »
Jag iallafall fått lära mig den hårda vägen att kolla så att mjölken kommer fram på båda spenarna... Det gick åt ett lamm en gång när jag trodde att hon diade.. Men det satt stenhårda proppar i bägge spenorna.. Så det hjälpte inte att hon sög allt vad hon orkade, hon fick inte i sig en droppe :-\ Fast det såg ut som hon åt... Nuförtiden provdrar jag lite direkt efter lammning för att kolla att det funkar...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Monica H

• Halland
« Svar #10 skrivet: 12 apr-09 kl 11:19 »
Förstagångslammare sparkar ofta när lammen försöker dia, och har man själv fött barn och ammat så vet man att det kan göra rejält ont i början.
Är jag osäker ifall de har diat brukar jag hjälpa lammet hitta spenen samt att jag då känner att de dricker, ofta räcker det med en gång. Speciellt om det är en ungtacka
som är lite skygg, då är det världens tillfälle att få henne tam. Hon kan inte springa undan i lammningsboxen och förstår snart att jag inte vill henne eller lammen något
illa, sedan är vi bästisar resten av livet. Detta kan man ju självklart inte göra om man har 100-tals tackor men hos mig funkar det, tycker om att ha den kontakten med
mina djur.
Jag vet att många inte tycker att man skall lägga sig i, men ingen av mina tackor har störts av detta. Har också sett på en del förstagångsmammor att de gillar att deras lugna
matte sitter hos dem i boxen och visar hur man gör, som mamma.
Halland è bäst

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #11 skrivet: 12 apr-09 kl 11:20 »
Nuförtiden provdrar jag lite direkt efter lammning för att kolla att det funkar...

Så gör jag också.

Vet man att mjölken kommer, så är det bara att stå kvar och titta, de diar ju tämligen ofta i början... ::)

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Skågedalen

• -
« Svar #12 skrivet: 12 apr-09 kl 11:30 »
nu verkar det lugnt iaf. Har sett att de snuttat, pigga är de också. den där "slöheten" tycks ha försvunnit.
Kollade även att sugreflexen funkade vilket den gjorde. Så det blev två tacklamm! Skojigt!! :-)

Man blir ju lite nojig alltså, ringde upp granntanten som också har får. Alltid bättre att vara två av någon underlig anledning... :-)

Men tack för alla snabba svar, och lycka till med er andras lamm!

mvh / en mycket lugnare skågedalen
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Ulla Krull

« Svar #13 skrivet: 12 apr-09 kl 11:36 »
Lammen ska vara varma i munnen för börjar de kännas svala där så är det fara och färde.

Om du lyfter upp lammen i armhålorna med ryggen mot dina ben och lammets bakben hängandes rakt ner så ska magen se rund och go ut. Är den platt eller insjunken så finns det ingen mat i den.
När lammet står upp ska det se rakt och piggt ut - inte som en frusen ostbåge, men detta kan vara lite svårt att se på nyfödda lamm då vissa har lite krumpnare kroppshållning.

Men dra fram mjölk i bägge spenarna och sedan studera om de dricker. Ofta hoppar de upp och dricker om man väcker dem eller om du går iväg med dem en kort stund så att mamman och lammet blir aningens oroliga. När de sedan återförenas så är det naturliga att lammet tar sig en slurk mjölk för att "lugna nerverna" och då kan man se om de dricker eller ej.

(Nu hann ditt inlägg komma medan jag skrev detta och det var roligt att se att de mår bra!)

Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 6 användare
Sommartorparen, torbjorn, Nataks, gorlan, simon.arvestrand, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser