Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tre lamm - funkar det?  (läst 1097 gånger)

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
Tre lamm - funkar det?
« skrivet: 11 apr-09 kl 20:52 »
 :D Har en tacka som är 5 år och som fått lamm för andra gången :-*. Hon fick tre lamm i torsdags och allt verkar fungera bra men jag funderar ändå på om det kan bli bekymmer med maten... Spenarna är ju ändå bara två till antalet :P. Är det något jag bör veta eller vara vaksam på? Tacksam för tips! Tackan är blandning suffolk/texel och är således ett rejält får ;). Pappan till lammen är en Värmlandsbagge.

« Senast ändrad: 11 apr-09 kl 20:57 av Brandkårsskogen »
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

hippoteket

• Småland
    • Hippoteket
SV: Tre lamm - funkar det?
« Svar #1 skrivet: 11 apr-09 kl 21:19 »
Det är ju lite olika med olika raser hur bra de är på att ta hand om flera lamm.
Jag har haft finullsfår och fått ett par kullar med fyrlingar som tackan klarat utmärkt att ta hand om själv. Trillingar där är mer regel än undantag...
Lammen turas om att dia på de spenar som finns, se bara till att de tre växer lika mycket så är det säkert inga problem. Är det någon som börjar släpa efter så bör du nog stödmata den.

Lycka till!

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #2 skrivet: 11 apr-09 kl 21:27 »
 :D Tack för svar!

Hon var en utmärkt mamma förra året och det ser lika bra ut nu så vi hoppas att det går bra. Annars är det alltså stödmatning som gäller. Tack!

elf

• Drefseryd Gård
    • Småland
    • Drefseryd Gård
« Svar #3 skrivet: 12 apr-09 kl 07:13 »
Vi har en kull med fyrlingar samt en med trillingar just nu (gotlandsfår) och det ser än så länge ut att gå bra. Trillingarna är ganska jämnstora och tackan tar hand om allihopa. Hos fyrlingarna är det två lite större så vi håller ett öga på att även de minsta får äta och för säkerhets skull så är de instängda för sig själva. Nappflaska och lammnäring finns hemma om så skulle behövas.  :)
Om livet på landet i biosfärområde Östra Vätterbranterna & i vacker småländsk kulturbygd: http://drefseryd.wordpress.com Här finns förutom får, nötdjur och biodling även hund, katt, höns, vaktlar och hästar.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #4 skrivet: 12 apr-09 kl 07:45 »
 :) Tack för att du berättar - man blir lite tryggare när man hör om andras erfarenheter!

Kul med fyrlingar :o :D! Lycka till med dem!

LnKarlsson

• Uppland
    • Äskelunda gård
« Svar #5 skrivet: 12 apr-09 kl 14:07 »
:D Har en tacka som är 5 år och som fått lamm för andra gången :-*. Hon fick tre lamm i torsdags och allt verkar fungera bra men jag funderar ändå på om det kan bli bekymmer med maten... Spenarna är ju ändå bara två till antalet :P. Är det något jag bör veta eller vara vaksam på? Tacksam för tips! Tackan är blandning suffolk/texel och är således ett rejält får ;). Pappan till lammen är en Värmlandsbagge.

Men oj så söta lammen var!
Vi hade två tackor som fick fyra lamm vardera förra året! Det var de äldsta tackorna i besättningen så vi fick stödutfodra några av lammen eftersom tackorna inte hade tillräckligt med mjölk till alla och även för att vi skulle ha bättre koll på att alla lamm fick sin dos.
I år fick en annan tacka trillingar och det fungerar utmärkt! Hon är en mycket bra mamma till alla tre. Jag tror nog dina lamm kommer klara sig utmärkt! :)
(Jag har ryafår)

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser