Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renrasigt eller inte? genbank?  (läst 9221 gånger)

Skytten

• Skåne
SV: Renrasigt eller inte? genbank?
« Svar #20 skrivet: 10 apr-09 kl 08:43 »
Att kläcka fram första kull från ägg är det säkraste sättet att få friska höns. Det är dessutom kul att bli hönsmamma själv.
Köper du lantrashöns eller rashöns, vilket jag tycker man ska göra om man inte är affärsdrivande, finns det mer eller mindre säkra inköpsställen. Genbankshöns eller inte, hönsen är lika bra och bryr sig inte så mycket, så det är mer en fråga för dej att avgöra..
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #21 skrivet: 10 apr-09 kl 10:03 »
Sätt dig ner i lugn och ro och skriv ner vad du vil ha ut av dina höns: ägg, kött, kycklingar, trevnad, storlek, färg osv innan du börjar titta på ras. När du vet vad du vill ha ut av hönsägandet så börjar du titta på ras. Det finns många trevliga raser i många olika färger så det finns nåt som passar den som vill ha höns.

De allra flesta höns är bra på att leta foder själva ute, försöka skydda sig mot rovdjur, många raser ruvar själva, andra gör det inte för att vi vill att de ska värpa mer i stället osv. De allra flesta höns är friska men det finns sjukdomar som de kan drabbas av och dessa sjukdomar drabbar hönsen oberoende av ras. Det är smittan som gör dem sjuka.

Många av rashönsen är mycket gamla raser som funnits i många hundra år.

Kycklingar som kommer från en ruvande stam och som kläcks i maskin och växer upp utan vuxna hönor kommer också att ruva och gra det bra när de blir vuxan. Deras mamma lär dem inte att ruva utan det sitter i generna och stämemr sen miljön öfr dem så kommer de garanterat att ruva. De kommer också att betee sig som höns för de lär sig av varandra och det mesta har de inbyggt i sina gener så det blir ingen skillnad.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 10 apr-09 kl 11:45 »
Vad gäller genbanker och ägg länkar jag igen till Ronnys svar på det.

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=48168.msg462571#msg462571

I ett nötskal, det är inte alldeles givet att det är alldeles förbjudet, man får fråga från gång till gång vad som gäller.

Ronny

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 10 apr-09 kl 14:43 »
Det stämmer att SLK inte vill ha ägg- och djurbyten helt "laglöst". Det är därför vi bildat genbanker med vissa regler. De allra flesta av våra lantraser av olika djurslag bevaras på detta sätt. Det gäller förutom fjäderfän också kaniner, grisar, getter, får och de mest oförädlade koraserna. Vad gäller hästar, katter och hundar finns sen gammalt ett lite annorlunda tänkande.

När det blir tal om höns på detta forum, så tycks Ulric och Skytten tro att genbanksreglerna för höns är helt ogenomtänkta och att lösningen på alla hälsoproblem vore att alla skaffade var sin äggkläckningsmaskin och aldrig tog in levande djur, men...förutom att det är en ren teori, så skulle det få många följdfel!

Jag skulle kunna rabbla upp ett tiotal här, men väljer att överlåta detta till var och ens sunda förnuft. 

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #24 skrivet: 10 apr-09 kl 15:06 »
För min egen del är det ju betydligt viktigare att få friska höns, än att de kommer med i någon genbank eller att det blir ägg första året.

Ronny, jag vill gärna höra om vad det blir för följdfel om jag skulle köpa ägg och kläcka själv. När det gäller hönsavel har jag inte så mycket sunt förnuft än  ;)

Självklart ska vi äta tuppar! Om jag inte kan äta höns som jag fött upp själv och som förhoppningsvis haft ett bra liv, då får jag faktiskt se till att bli vegetarian. Annars är det ju en jäkla dubbelmoral om jag äter "industriuppfödda" djur. Själva nackandet går väl om inte annat att lära sig...

Boken "höns" är beställd :) Det vi vill ha är ägg och gärna några kycklingar ibland. Snälla, inte jättestora, gärna färgglada hönor.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 10 apr-09 kl 15:15 »
Det enda verklighetsförankrade argument för smittspridning jag sett är att man hoppas att eventuella överlevare skall bli motståndskraftiga. Förutom för att det är orealistiskt i det flesta fall torde det knappast vara i djurskyddslagens anda. Om det finns nio argument till som är bättre vill jag gärna höra dem.

Att det bästa medlet mot smittspridning är att lägga av med att köpa och sälja levande djur finns väl ingen anledning att motsäga. Det är ju alldeles självklart.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #26 skrivet: 10 apr-09 kl 18:07 »
Blommehöns t ex är färgglada och snälla, och om du lägger ägg i kläckaren nu har du ägg i september!

Hade jag varit i dina kläder hade jag nog valt ägg och kläckare faktiskt.

Jag började mitt hönsägande helt ovetande för två år sedan med fem unghöns av s k hybridras, uppfödda för att hamna i hönseri egentligen. Året efter köpte jag dagsgamla kycklingar, i år har jag beställt mig en kläckare.

Efter allt jag lärt mig under de här två åren och hört och läst hade jag nog valt ägg och kläckare från början. Det finns så mycket sjukdomar och ohyra som jag inte hade en aning om när jag började. (innan jag visste att alternativ.nu fanns...)

Nu vet jag inte om det är väldigt svårt att kläcka kycklingar men att sköta dagsgamla kycklingar är inte så svårt. De behöver värme och mycket och ofta mat i början bara. Och det är underbart att se dem växa upp.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Charlotte

• -
« Svar #27 skrivet: 10 apr-09 kl 18:14 »
Det är inte alls svårt att kläcka ägg själv, men väldigt spännande! Alla mina höns kommer från ägg jag kläckt själv och jag har aldrig märkt att dom skulle ha ett sämre hönsbeteende än naturruvade. Det enda mina höns gått miste om är förmodligen ohyra och sjukdomar;)    Det är härligt att ha sluppit tex kalkben och löss!       Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #28 skrivet: 10 apr-09 kl 18:27 »
och om du lägger ägg i kläckaren nu har du ägg i september!
Jag måste nog börja bygga på hönshuset först  :D

Om bara all snö kunde försvinna nån gång, så att man kan sätta igång med allt  >:(

Lycka

• Ångermanland
« Svar #29 skrivet: 10 apr-09 kl 18:41 »
Ha Charlotte det låg sanning i det du skrev. ;D
Hedemorahöns

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 10 apr-09 kl 18:58 »
I september? ;D Vad är det för ägg?

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #31 skrivet: 10 apr-09 kl 19:22 »
I den här diskussionen tycker jag det bör tilläggas att Ulric, Skytten och Charlotte i otaliga tidigare inlägg visat att de är motståndare mot genbankssystemet och lantrasföreningarnas arbete samt att de aktivt går in för att nedvärdera och misstänkliggöra allt som har med lantrasbevarande och genbanker att göra.
Detta kan vara svårt för den som är ny här att uppmärksamma vid en första anblick.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #32 skrivet: 10 apr-09 kl 19:43 »
I den här diskussionen tycker jag det bör tilläggas att Ulric, Skytten och Charlotte i otaliga tidigare inlägg visat att de är motståndare mot genbankssystemet och lantrasföreningarnas arbete samt att de aktivt går in för att nedvärdera och misstänkliggöra allt som har med lantrasbevarande och genbanker att göra.
Detta kan vara svårt för den som är ny här att uppmärksamma vid en första anblick.

Jag har varit aktiv medlem här i flera månader och läst många inlägg från Ulric, Skytten och Charlotte, och inte sett något tecken på det du påstår. Skulle du vilja vara så vänlig att komma med några exakta citat som stöder det du säger?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #33 skrivet: 10 apr-09 kl 19:52 »
Det medför alltid en risk med handel med levande djur, det kan man aldrig komma ifrån. Jag är också väldigt tveksam mot att ta in djur och jag försöker i möjligaste mån köpa in ägg om jag måste ha in nåt nytt.

Vi vet ju att det florerar både det ena och det andra i våra hobbyflockar och enda utvägen att komma till bukt med det är att bara köpa in desinficerade ägg. Tex de genbanksbesättningar som fått in ILT. De kan ju inte sälja djur men de kan sälja desinficerade ägg utan att sprida sjukdomen. Löss och fotskabb är ju också andra fripassagerare som vi gärna skyddar våra djur ifrån.

Sen måste man också varna lite för all reklam för lantrasdjur också som höjs upp till skyarna som helt motståndskraftiga mot sjukdomar och allt annat som tillskrivs dem som unika. Genbanskdjur har inga extra egenskaper som inte finns hos andra hönsraser. Lantraser drabbas av samma sjukdomar som andra höns, rashöns tål också inavel och är i många fall ännu mer inavlade än lantraserna, rashöns avlas inte bara på utseende utan även de inre egenskaperna är viktiga. Finns många rashöns som ruvar minst lika bra om inte bättre än lantrashöns. Alla höns som får gå ute lösa letar ivrigt foder, de är vaksamma mot rovdjur osv. Alla raser har sina för-och nackdelar men de har alltid några anhängare.

Så sluta klanka ner på nån av hönsföreningarna och peka ut att nån förening är den enda och rätta för alla har sina mål med verksamheten och alla bevarar raserna som man har ansvar över. Varför inte helt enkelt försöka gå över gränserna och hjälpas åt att bevara våra fina djur som vi egentligen bara har till låns för att föra vidare till våra barn och barnbarn?

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #34 skrivet: 10 apr-09 kl 20:01 »
Men i så fall skulle jag bli glad om någon som arbetar för genbanken och tycker att den är en bra idé kommer med råd angående hur jag bör göra när jag skaffar min lilla hönsflock! Här har ni ju chansen att värva en ny genbanks-hönsmamma, om det är så att det behövs såna!

Jag vill ha friska trevliga höns, kanske 5 - max 10 st, och jag skulle gärna ha någon gammal lantras.

Av det som jag läst mig till hittills så känns äggköp som bästa alternativet, men jag vill gärna höra fler argument för andra lösningar!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #35 skrivet: 10 apr-09 kl 20:16 »
Friska trevliga höns,kan du få utan att det är genbank.
Inte att förty, att genbankerna gör ett JÄTTEjobb
som jag har tagit hatten av för,
många gånger.
Nettis:
Ditt inlägg tycker jag verkligen speglar det hela., på ett bra sätt.
ROS till dig igen
Att vi har avvikande uppfattningar, behöver inte behöva att vi river ögonen ur varandra.
Vi kan väl försöka att dra åt samma håll.

Fred ;D
Hedemorahöns

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #36 skrivet: 10 apr-09 kl 20:28 »
Tack Lycka!

Det är dags att börja se till att värna om våra raser och at se till att de finns kvar i framtiden. Att hålla på att smutskasta olika föreningars jobb och att höja andra till skyarna tycker jag hör sandlådan till. Se till att ta hjälp av varandra istället för tillsammans är vi mycket starkare och kan på ett tryggare sätt se till att våra trevliga fjäderklädda vänner har en chans att överleva vidare.

Minskar vi handeln med levande djur kommer vi att minska smittspridningarna drstiskt. Kanske dags att se över genbanskreglerna och ev ha nån sort mönstring av djuren? Eller göra på nåt anat sätt som vi kan komma på som gör att vi säkert kan föra generna vidare.

johe71

« Svar #37 skrivet: 10 apr-09 kl 20:34 »
Jag tror att huvudskälet till detta är att man vill bevara genen att ruva. En höna som ruvar bär ju garanterat på genen, och hon ruvar ju förmodligen sina egna ungar; alltså kommer man bevara den här genen om man bara tillåter naturruvning.

bara om man har sådan koll på vilken höna som lägger vilket ägg så att man kan välja ut just hennes ägg, tar man "random" ägg från flocken finns det ju inget som säger att det är med ruvgen - jag har någonstans läst att det påstås att en höna som blivit naturruvad har större chans att bli en ruvare än en som är kläckt i maskin, jag tror dock inte det gjort några vetenskapliga test som bekräftar detta

dock så torde dessa egenskaper Bra på att hitta mat på egen hand. Bra på att hålla sig undan från rovdjur., och säkert en del andra "lantrasegenskaper" till största delen komma från miljön och inte från generna, dvs det är något de lär sig av resten av flocken - så startar man en helt ny flock med kläckta ägg så är det inte säkert att dessa egenskaper finns på samma sätt

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #38 skrivet: 10 apr-09 kl 20:44 »
De flesta av min rashöns är kläckta i maskin och de är mycket bra på att freda sig mot rovdjur. De har alla egenskaper som mina naturruvade djur har. Jag har faktiskt minskat antalet rovdjursdödade djur sen jag skaffade mer rashöns men antalet rovdjur här är det samma. Om det beror på at mina höns är mer vaksamma eller inte kan jag inte svara på men jag har inte haft en enda hökdödad höna på 4 år fast jag ser höken göra anfall här åtskilliga gånger varje höst.

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #39 skrivet: 10 apr-09 kl 21:02 »
Jag läste på kackel.se att "Genbanksdjuren måste få lov att leva och sprätta på folks gödselhögar "...

Jag har tänkt att mina hönor ska få en "sommarstuga" med stor hönsgård att vara ute i på sommaren och på vintern ska de få bo i ett rum i ladugården. Helt lösa kommer jag inte kunna ha dem!

Skydda-sig-från-rovdjur-genen behöver de alltså inte och de lär inte behöva anstränga sig alltför mycket för att hitta mat heller.

Kanske jag ändå inte platsar för att ha genbankshöns, i så fall behöver jag ju inte fundera mer på just den biten?

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser