Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renrasigt eller inte? genbank?  (läst 9218 gånger)

Kajjsa

• Ångermanland
Renrasigt eller inte? genbank?
« skrivet: 09 apr-09 kl 11:36 »
Jag vill ha några höns hemma, som tillverkar ägg åt mig :) Hur noga ska man vara när man köper hönorna, vad ska man tänka på? Gör man bort sig om man bara köper några godtyckliga hönor från Blocket som ser trevliga ut eller bör man vara noga med att de är rasrena, registrerade?, genbank?, friskintyg? osv osv

Jag har läst en del om det här med genbank osv nu... Jag skulle gärna bidra till att bevara gamla raser och kan tänka mig att tillverka lite kycklingar ibland om det finns efterfrågan. Men jag kommer ju hålla en ganska liten hönsflock, så det kanske varken gör till eller från för rasen? Det krävs väl även att det finns flera med samma ras i närheten för att genomtänkt avel ska funka i praktiken, hur hittar man i så fall dem? Eller går det att skicka ägg/kycklingar på nåt sätt, i så fall hur?

Hur tycker ni att jag borde göra?

Dolvis

• Östergötland
SV: Renrasigt eller inte? genbank?
« Svar #1 skrivet: 09 apr-09 kl 11:57 »
Du gör absolut inte bort dig om du köper några höns vilka som helst på blocket typ! Man behöver ju inte göra det mer komplicerat än nödvändigt liksom. Det du då ska tänka på är att kolla att de är friska och fria från ohyra, vilket är dumt att starta upp med i nytt hönshus!

Om du sen är intresserad av att bevara en lantras så är det en bonus för lantrasen, och det gör visst skillnad med en liten flock, det är ju mest så lantraserna anses ha uppkommit;  som husbehovshöns, och så jobbar man också från lanthönsklubben att bevarandearbetet ska göras. Om du vill ha mer info om genbank, kolla in www.kackel.se där du både kan läsa dig till en del och hitta kontaktuppgifter för olika genbanksansvariga.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 apr-09 kl 12:08 »
Jag passar på att predika lite.

När man aldrig har haft höns förut har man heller inga av de sjukdomar och parasiter som hemsöker höns. Om man kan bevara det tillståndet är det till gagn både för en själv och för djuren.

För de flesta parasiter och sjukdomar är detta enkelt att uppnå genom att starta med ägg som man kläcker själv. Bl.a. slipper man få in ILT, marek, hönskvalster, mask och många fler vanligt förekommande otrevligheter som sprids med levande djur.

forestman78

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 09 apr-09 kl 12:18 »
Jag anser egentligen att det är viktigt att bevara de gamla raserna men jag lever inte längre själv som jag lär. För ett år sedan anskaffade jag blommehöns men i vintras var jag i behov av en ny tupp och fick tag på en som antagligen var en blommetupp. Därmed sprack mina tidigare ambitioner. Fick sedan några dvärghöns av några bekanta, som inte ville ha dem kvar. Dessa tog jag också till min hönsgård. För några veckor sedan kom räven på besök, lyckades ta sönder hönsnätet och ta sig in. Sökte då nya höns, tog vad jag fick tag på, och nu har jag i min hönsgård Blommehöna, dvärghöna, samt tre Åsbohöns (enligt säljaren) som saknar genbanksintyg. Det kommer ju att bli lite blandraskycklingar nu och jag är ju inte längre med och bevarar någon ras.
det är enklare och mer praktiskt att kunna blanda lite som det passar och faller sig. Dessutom är det kul att ha en lite blandad hönsflock. Under våren kommer jag att skaffa gässlingar och då blir det äkta skånegäss med genbanksintyg.

Gör vad Du känner för och skaffa det Du får tag på. Ska Du bara prova att ha höns ett tag tycker jag Du ska köpa nåt trevligt Du får tag på för en billig peng, tänker Du Dig ha höns en lång tid framöver kanske det kan vara en idé att hjälpa till med bevarandet av någon av våra fina lantraser.

Biodlande torpare med hund och gäss.

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 09 apr-09 kl 12:36 »
Ja det låter ju onekligen enklare att bara köpa något man hittar i närheten. Hur ser man att de är friska, vad ska man titta efter...?

Om man bara köper ägg, klarar de sig ändå och blir normala fåglar? Jag tänker mig att man då får ett förvirrat tonårsgäng som yrar runt och inte vet hur man beter sig som höns  :D

Men då måste man köpa en äggkläckningsmaskin också?

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 09 apr-09 kl 12:59 »
Ska Du bara prova att ha höns ett tag tycker jag Du ska köpa nåt trevligt Du får tag på för en billig peng, tänker Du Dig ha höns en lång tid framöver kanske det kan vara en idé att hjälpa till med bevarandet av någon av våra fina lantraser.

Personligen tycker jag det är synd att börja med "nåt trevligt för att prova på". Man fäster sig ofta vid sina höns, särskilt de första man skaffar sig! Skulle man då ändra sig senare, och till exempel vilja vara med i genbank och bevara, eller skaffa rasrena höns, så blir plötsligt de där kära, första hönorna ett problem.

Då tycker jag det är bättre att börja med "riktiga" höns - må det sedan vara genbankshöns eller rashöns - som man kan behålla sedan också. Inköpspriset för en höna, om än den är renrasig eller genbanksansluten, gör inga större hål i plånboken och genbanksdjur är inte svårt att få tag i om man kontaktar SLK (www.kackel.se). ;)

Kajjsa - Det bästa du kan börja med tycker jag är en höna med en kull kycklingar. Då får du iallafall en vuxen klok individ i flocken som vet hur man beter sig.

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 09 apr-09 kl 13:18 »
Jo det är ju lite så jag har funderat själv... Jag kanske upptäcker att det är jättekul att odla höns och då vore det snopet om man måste "börja om" sen. Och även om jag bara ska ha några få äggtillverkare för mig själv så gör det ju inget om det är tex vackra gotlandshönor :) Själva inköpskostnaden verkar ju inte så stor oavsett, om man bara kan hitta på rimligt avstånd.

Jag skulle nog tycka att det var skönt om det fanns åtminstone en klok hönsmamma inblandad från början. Men sjukdomsargumentet lät ju vettigt... känns som att jag kan bli pålurad vad skräp som helst annars, nybörjare som jag är :P  Hur vet man att en säljare är seriös och inte bara vill bli av med sina sjuka, dåliga hönor?!

Dolvis

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 09 apr-09 kl 13:21 »
Det var en tråd om detta nyligen, där skrev jag vad jag tycker man ska tänka på. Hinner inte litea upp själv just num, jag måste egentligen jobba...

Dolvis

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 09 apr-09 kl 13:24 »

Gamina

« Svar #9 skrivet: 09 apr-09 kl 13:36 »
Jo det är ju lite så jag har funderat själv... Jag kanske upptäcker att det är jättekul att odla höns och då vore det snopet om man måste "börja om" sen.

Exakt så tänkte jag och köpte mig ett gäng genbanksanslutna Gotlandshönor. Fördelen med dessa är dessutom att tröttnar man eller av andra orsaker inte kan ha dem kvar så finns det en efterfrågan på dem.
Och även om jag bara ska ha några få äggtillverkare för mig själv så gör det ju inget om det är tex vackra gotlandshönor :) Själva inköpskostnaden verkar ju inte så stor oavsett, om man bara kan hitta på rimligt avstånd.
Jag är ju partisk men Gotlandshönor är verkligen vackra. Jar har haft min sedan i november och har inte ångrat att jag valde den rasen. Kostnaden blir lite högre för genbanksanslutna djur men å andra sidan får man tillbka det om man säljer djur.
Genbank för Gotlandshöns

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #10 skrivet: 09 apr-09 kl 14:06 »
Jag avråder från att börja med "vad som helst" det är bättre att du tänker till ordentligt från början vad du vill ha och därmed har chans att träffa rätt från början.
Via Blocket annons är inte det bästa sättet att köpa höns, det finns många oseriösa säljare där.
Låt hönsköpet ta den tid det behöver för att bli bra, läs på före det finns flera bra böcker.
Även en liten flock kan göra nytta i genbanksaveln.

Lycka till!  :)

Gotlandskaniner, genbank.

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 09 apr-09 kl 14:33 »
Ja, det är ju tänka till och läsa på jag försöker göra nu. Jag har inte ens börjat snickra på hönshuset än  ;)

Dolvis, tack för länken!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 09 apr-09 kl 15:55 »
Ja det låter ju onekligen enklare att bara köpa något man hittar i närheten. Hur ser man att de är friska, vad ska man titta efter...?

Om man bara köper ägg, klarar de sig ändå och blir normala fåglar? Jag tänker mig att man då får ett förvirrat tonårsgäng som yrar runt och inte vet hur man beter sig som höns  :D

Men då måste man köpa en äggkläckningsmaskin också?

Det beror på om man har någon i bekantskapskretsen att låna av. Hur som helst är det ingen ekonomisk fråga, en liten kläckare kostar under tusenlappen.

Om du köper höns ser du inte om de är sjuka. För att bli av med de fripassagerare de för med sig kan det bli nödvändigt att slakta ut hela flocken och sanera både hönshus och mark. För vissa sjukdomar är inte ens det tillräckligt. Det är en onödig risk att ta.

Höns beteende styrs av instinkter. De kommer att bete sig som höns. :)

Torry

« Svar #13 skrivet: 09 apr-09 kl 21:17 »
Mitt råd år att köpa eller låna boken" Höns" Karin Neuschutz ,Kristina Odén, Tore Hagman. Den är min "hönsbibel" där står det mesta som man behöver veta innan (och efter) man skaffar höns.
//Torry

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #14 skrivet: 09 apr-09 kl 22:13 »
Jag har läst en del om det här med genbank osv nu... Jag skulle gärna bidra till att bevara gamla raser och kan tänka mig att tillverka lite kycklingar ibland om det finns efterfrågan. Men jag kommer ju hålla en ganska liten hönsflock, så det kanske varken gör till eller från för rasen?

Jodå! Många bäckar små!

Det finns hela lantraser numera där alla individer härstammar från just "en ganska liten hönsflock".

Det krävs väl även att det finns flera med samma ras i närheten för att genomtänkt avel ska funka i praktiken, hur hittar man i så fall dem?

Nejdå! Höns, både lantraser och andra, är mycket okänsliga för inavel. Du kan köpa t ex en tupp och fem hönor, och sedan avla vidare på dem generation efter generation.

Eller går det att skicka ägg/kycklingar på nåt sätt, i så fall hur?

Nej, inte för just lantraser, utom i undantagsfall.

Hur tycker ni att jag borde göra?

Jag tycker du ska läsa på så mycket du kan innan du bestämmer dig. Det finns massor med information på nätet och böcker på biblioteket.

Jag råder dig att inte läsa på enbart om raser, utan om allt som har med höns att göra. Speciellt tips om hur man ska bygga hönshus, för där blir det jobbigt att göra förändringar när hönsen väl är inflyttade.

Tycker också du ska fundera över om du är kapabel att nacka en tupp eller höna! Om du skaffar tupp, så är det stor risk att du kommer få kycklingar, och 50 % av kycklingarna kommer bli tuppar. Problemet är att det bör finnas 5-10 hönor per tupp, så du måste i så fall göra dig av med några av tupparna. Och tuppar är svåra att sälja.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 09 apr-09 kl 23:34 »
Kyckling är gott! Själva nackandet överlåter jag nog till sambon  8) 

Det som känns mest rimligt just nu är att köpa en äggkläckningsmaskin plus ägg från genbankshöns av någon lämplig ras. Argument för och emot?  ???

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #16 skrivet: 10 apr-09 kl 00:04 »
Det som känns mest rimligt just nu är att köpa en äggkläckningsmaskin plus ägg från genbankshöns av någon lämplig ras. Argument för och emot?  ???

FÖR:
- Lantrashönsen är bra på många sätt. Bra på att hitta mat på egen hand. Bra på att hålla sig undan från rovdjur. Blir sällan sjuka. Den sista punkten är viktig, det finns knappast något värre som djurhållare än när djuren blir sjuka.
- Med kläckare slipper du sjukdomar som kan smitta mellan höns.
- Med kläckare kommer hönsen bli tamare, vilket inte bara är "gulligt", utan även praktiskt när du ska fånga in dem. Vilket du troligen behöver göra åtminstone någon gång. Det kan vara oerhört frustrerande att försöka jaga ifatt en höna!

EMOT:
- Med kläckare kan du inte genbanksregistrera dina höns.

KANSKE EMOT:
- Jag har för mig att jag har läst någonstans att hönsen kommer ha lite mindre naturligt beteende om de inte har en hönsmamma och en tupp-pappa som visar dem hur de ska bete sig. Men det är inte så att de kommer stå och svälta ihjäl i ett hörn om de blir maskinkläcta. De kommer fortfarande äta, dricka, krafsa, gömma sig undan rovfåglar, hålla sig inom sitt revir, sandbada, para sig, ruva och göra allt annat de behöver. Men kanske i en aning mindre grad.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 10 apr-09 kl 00:38 »
EMOT:
- Med kläckare kan du inte genbanksregistrera dina höns.
Hmm, jaha. Varför då? Nog skulle det ju som sagt kännas bra med en erfaren hönsmamma i flocken... men jag tyckte att friskhetsargumentet lät så bra  :-\

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #18 skrivet: 10 apr-09 kl 00:59 »
Hmm, jaha. Varför då?

Det enkla svaret: för att reglerna är så.

Jag tror att huvudskälet till detta är att man vill bevara genen att ruva. En höna som ruvar bär ju garanterat på genen, och hon ruvar ju förmodligen sina egna ungar; alltså kommer man bevara den här genen om man bara tillåter naturruvning.

Detta är en fråga som har stötts och blötts mycket på det här forumet i olika trådar.

Notera att i särskilda fall får man kläcka i maskin och ändå gå med i genbank, men jag tror det är svårt att få tillstånd att göra det.

Nog skulle det ju som sagt kännas bra med en erfaren hönsmamma i flocken... men jag tyckte att friskhetsargumentet lät så bra  :-\

Jag tycker också friskhetsargumentet är bra. Dina höns kommer det garanterat att bli höns av även om de kläcks i maskin.

Jag råder dig helt enkelt att forska vidare och bilda en egen uppfattning. Svenska Lanthönsklubbens hemsida kan vara en bra start: www.kackel.se

Vurre

« Svar #19 skrivet: 10 apr-09 kl 01:04 »
Det finns fördelar och nackdelar med allt. Om jag skulle skaffa en liten flock hushållshöns, 3-6 höns och en tupp skulle jag nog ta vuxna individer. Vet man inget om höns är det bra att ha nån hönskunnig med sig som kan titta på hönsen och visa hur man gör för att ta i dem och vad man ska titta efter. Det är dumt att köpa höns med sjukdomar och ohyra.

Får du tag på ett gäng friska höns och en tupp är det sen ganska enkelt, förutsatt att dina höns ruvar. Eller i alla fall nån höna. Du vill inte att alla hönorna ruvar för då får du inga ägg.  

Köper du vuxna djur eller ungdjur får du ägg i sommar. Ska du kläcka får du ägg nästa sommar. Jag skulle köpa ungdjur med hjälp av nån som kan höns.

Själv köpte jag härförleden 50 unga värphybrider. De har varit ganska stirriga men börjar värpa så smått och börjar lära sig tjusningen med livet på landet.

Att kunna slakta, plocka och ta ur en höna eller kyckling är viktigt om man ska ha höns. Men det kunde din sambo? Jag har hört att det finns känsliga hönshållare som inte vill äta upp sina tuppkycklingar utan hellre gräver ner dem efter avlivning. Det tycker jag är djupt oetiskt.
snus? vad är priset på en pris?

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser