Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nybörjarfrågor om får  (läst 5949 gånger)

Kajjsa

• Ångermanland
nybörjarfrågor om får
« skrivet: 07 apr-09 kl 08:53 »
Vi har planer på att börja med får! Tanken är att börja med en djurenhet, förhoppningsvis redan i sommar, och sedan på sikt bygga ut med fler när vi fått kläm på hur allting funkar.

Var kan man hitta fårbönder i ens närhet? Finns det några register nånstans eller någon förening man kan ta kontakt med osv? Jag skulle vilja göra lite studiebesök och helst hitta någon "mentor" på rimligt avstånd  :)

Vilken ras rekommenderar ni om man vill ha snälla trevliga får som är lätta att hålla innanför stängsel, enkla lammningar och goda att äta? Det behöver inte precis vara någon "belgian blue"-ras, men tanken är att de ska bli mat.

När man köper sina första får, vilka åldrar är lämpliga? Om man vill utöka flocken genom att behålla tacklammen, hur brukar man göra för att hitta nya baggar varje år?

Hur stora ytor på ligghallar osv är normalt? Minimåtten har jag ju hittat hos jordbruksverket, men jag vill ha glada får med gott om plats. Som "vinterförvaring" har jag tänkt använda en ligghall på ca 100 m2 och en tillhörande hage på ca 1 hektar. Hur många får skulle ni tycka var maxantal där? Räcker det med en utgång från ligghallen till hagen?

Hur mycket mark per djurenhet räknar man med går åt för bete?

Hur mycket mat äter de på ett ungefär och vad? Jag tar eget hö, men de ska väl äta nån form av kraftfoder också.

Vad ska man tänka på när man bygger och inreder för får, finns det några grundläggande saker som man som nybörjare brukar missa?

Vilka böcker finns det som är bra?

Sen behöver ni inte få jättepanik över att några stackars får ska bo hos en sån här nybörjare ;)  Min sambo har betydligt bättre koll än jag, men jag vill lära mig så mycket som möjligt själv också så jag vet vad vi ger oss in på!

Norna

• Blekinge
SV: nybörjarfrågor om får
« Svar #1 skrivet: 07 apr-09 kl 09:08 »
Hejsan

Vad kul att du ska skaffa får  ;)

Många av dina frågor finns det svar på här på forumet, kolla runt i trådarna vetja!  :) Och kolla in allmogefar.se, där finns info om allmogeraserna.

Skaffa Erik Sjödins bok "Får". Läs inte avsnittet om sjukdomar för mycket bara  :)

Lycka till!!
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 07 apr-09 kl 10:45 »
Tack för tips och länk!

Jag har försökt att läsa här, men det är ju så himla många trådar så jag har inte hunnit igenom allt  :)

Jag kan lägga till att jag bor i Ö-vik / Västernorrland, ifall det är någon här som kan tänka sig en "pryoelev" nån dag  ;)

Norna

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 07 apr-09 kl 11:20 »
Åh, vad synd du bor så långt bort! Annars hade du gärna fått träffa mina fårdamer  :-[

Det största misstaget jag gjorde när jag skaffade får var att jag skaffade en flock som inte var ansluten till Maedi Visnaeprogrammet. Jag skaffade dom i april och sålde dem i augusti
och köpte nya anslutna får. Inte kul  :P Kolla upp allt sånt först om du vill vara med i programmet, alltså!  :)

Ett annat misstag vi gjorde var att inte ha alla hagarna färdiga. Jag kan säga att får kan beta av en hage FORT och sen så är dom helt desperata efter en ny med friskt och nytt gräs. Det är inte kul
att stängsla och greja på nätterna med hungriga får i hasorna.  8) Så gör färdigt hagarna INNAN fåren kommer, ett tips  :) Jag kunde inte föreställa mig att dom var sådana gräsklippare ::)
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 07 apr-09 kl 12:21 »
haha, låter jobbigt  :D  Hur stor hage hade du och hur många får? De mesta betesmarker vi har är redan stängslade för häst, så jag hoppas att det ska räcka att bara dra några extra trådar.

Det där programmet vet jag inte vad det är... ska genast läsa på  :)

kaninkattohöns

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 apr-09 kl 12:24 »

Det är inte kul att stängsla och greja på nätterna med hungriga får i hasorna. 

been there done that  ;D  ;)   rekommenderas  INTE  !

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 07 apr-09 kl 12:30 »
Det där programmet vet jag inte vad det är... ska genast läsa på  :)

Här hittar du info om bl a MV klicka in under Får www.svdhv.org
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 07 apr-09 kl 12:55 »
Oj då, ja det är klart att vi vill ha friska får och ansluta till MV-programmet! Jag lägger M3 på minnet  :)

Finns det andra såna här grejer som man måste känna till?

Vurre

« Svar #8 skrivet: 07 apr-09 kl 20:51 »
Börja med att odla kontakter. Du ser väl vilka som har får där du bor? Lär känna dem. Det är alltid bra att känna folk som kan upplysa en och kanske t o m ge en handtag när det krävs. Då kan du säkert lösa baggfrågan, eftersom jag förstår att du inte vill hålla en egen bagge.

Det är praktiskt att ha två "vinterförvaringar", en för de dräktiga tackorna och en för gimbrar som ska växa till sig. Jag ger inte gimbrarna kraftfoder men det får tackorna under högdräktighet/laktation. Jag har bagge som går med tackorna hela året. Jag har gutefår och de är starkt årstidsbundna i brunstcykeln.

Hur mycket hö du får på dina vallar beror ju på så mycket, hur gamla vallarna är, om du gödslar etc. Sen kan får vara ganska kräsna och ratar det som är grovt. Jag räknar en dryg bal per djur, i dina trakter får du nog räkna 1,5.

En vinterhage på ett hektar är onödigt stort. Mina går inte långt vintertid, de håller sig vid foderhäcken.

Vad beträffar ligghallen ska du tänka på att du ska kunna komma in med maskiner för att gödsla ut djupströbädden.

Vad gäller raser tycker jag att gutarna är himla bra. De kan få för sig att promenera iväg när de är missnöjda med betet så det gäller att stängsla väl och se till att de har mat. De har lätta lammningar, vilket jag tycker är oerhört värdefullt. Det är ytterst ovanligt att jag behöver gå in och hjälpa till utan de klarar det själva. De är goda mödrar. De får i allmänhet två ungar, i alla fall de som varit med förr, gimbrarna får en unge. Nån enstaka gång händer det att de får trillingar men det är mycket ovanligt. De växer hyggligt och jag har ofta slaktat lamm med slaktkroppar på uppåt 25 kg, det är baggarna det. De är fridsamma, lugna och smakar gott.

Men se till att lära känna lite fårfolk.
snus? vad är priset på en pris?

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 07 apr-09 kl 21:19 »
Jag har faktiskt inte sett till några får här i närheten... i så fall hade det ju varit enkelt att bara knacka på! Men nu har jag via bekanta hittat två fårbönder som ska hälsas på till helgen  :D

Gutefåren låter ju trevliga. De där stora hornen gör mig lite tveksam... men det kanske jag kan komma över  :)

Tanken var väl att ha en egen bagge. Men om man ska kunna behålla tacklammen måste den ju bytas ut ganska ofta om man ska slippa inavel,  det var så jag tänkte.

Weasel

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 07 apr-09 kl 21:25 »
Vi har precis varit i samma sits som du.
Rasvalet blev, efter att vi varit och hälsat på hos många olika fårras-ägare,  finullsfår. Renrasiga med m3-status. Helt enkelt för att vi gillade de bäst. Ägarna var också jättetrevliga och mycket hjälpsamma med våra nybörjarfrågor... :)
Vi har bokat 5 tacklamm som vi ska få nu till betessläpp, hoppas det ska funka bra, annars lär man väl sig av sina misstag :-\
Gå in på olika rasers hemsidor, leta upp kontaktpersoner eller liknande i närheten, och ring och fråga om ni får komma och titta. Ingen har sagt nej till oss i alla fall!

Lycka till!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Vurre

« Svar #11 skrivet: 07 apr-09 kl 21:33 »
Jag har faktiskt inte sett till några får här i närheten... i så fall hade det ju varit enkelt att bara knacka på! Men nu har jag via bekanta hittat två fårbönder som ska hälsas på till helgen  :D

Gutefåren låter ju trevliga. De där stora hornen gör mig lite tveksam... men det kanske jag kan komma över  :)

Tanken var väl att ha en egen bagge. Men om man ska kunna behålla tacklammen måste den ju bytas ut ganska ofta om man ska slippa inavel,  det var så jag tänkte.

Inte har de STORA horn, inte! Enda nackdelen är att man inte göra som en del rekommenderar med ensilagebalar, snitta upp dem och låta fåren äta, eftersom hornen sprätter upp mer än tänkt och de kanske kan fastna också.

De är fridsamma djur.

Ang bagge har jag lagt till efter min bagge utan problem. Det funkar väl inte i hur många generationer som helst, men ett par bör gå bra.

Ulla Krull

« Svar #12 skrivet: 07 apr-09 kl 21:55 »
Du kan kontakta din distriktsförening och höra med dem om vilka som har får och om föreningen har några spännande träffar ni kan komma på:
http://www.faravelsforbundet.com/index.php/distrikt

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 07 apr-09 kl 22:27 »
Jag tycker att alla sorters horn är läskiga  :-\

Silageplats hoppas jag att jag ska slippa hur som helst... Vi gör torrhö i småbalar och tänker bygga nån form av foderhäck att servera det i.

Angående baggen, får man göra på det sättet?! :o  Är det kanske sånt som kallas linjeavel  8)

Fåravelsförbundet var en sida jag missat, tack för den!  :)

Vurre

« Svar #14 skrivet: 07 apr-09 kl 22:55 »
Du kommer inte att bli anmäld för medhjälp till incest i alla fall. Jo, man får göra så.

Birgit

« Svar #15 skrivet: 08 apr-09 kl 07:14 »
Gutar har många bra egenskaper. Har själv ett gäng på 70 tackor. Men, de är inte alltid så snälla mot stängsel. Min man kallar det AV och PÅ! Antingen är de av och hur lugna och stabila som helst. Är de på, är enda intresset att forcera stängslet. Då är det inte kul.
Vi har Roslagsfår också. Tackorna saknar horn, baggarna har (oftast). De har ett annat flockbeteende än gutar, lite "nervösare" beroende på mer vaksamhet mot rovdjur osv. Men de blir väldigt tama mot sin skötare med lite pyssel. De är otroligt "hemtama" och rymmer inte gärna. Skulle stängslet vara trasigt och de går ut, så vet man att de återvänder till liggplatsen för idissling och nattvila ;)
De är mindre än gutar, men mera kompakta. De ger inte stora slaktkroppar, men välfyllda tidigt. Äter mindre och klarar sig garanterat utan kraftfoder. Bra grovfoder och sly/grenar, salt och mineraler är tillräckligt.
Det finns ju fler allmogeraser också, de med flest antal är ju värmlandsfår, sedan tror jag åsenfår kommer. Alla har ju trevlig ull också, med olika typer och kvalitéer. Det finns många med MV3 och lätt att skaffa livdjur.
Finullsfår som nämndes, är förvisso trevliga får, men krävande. De får många lamm, kräver därför också betydligt mer foder. Kan ge mer förslossningsproblem då det är flera foster som trängs i tackan. Många lamm att hålla reda på, ev. flasklamm är vanligare än med de flesta andra raser.

Angående åldersfördelning, så är det lättare att få en fungerande flock om man får med en äldre tacka med tacklammen. Tacklamm kan bli lite struliga på egen hand. En naturlig fårflock har ju alltid djur i olika ålder, där de äldre lär de yngre.

Charlotte

• -
« Svar #16 skrivet: 08 apr-09 kl 07:47 »
 Jag har egen erfarenhet av Finulls korsningar och Åsenfår och dom uppfyller dina kriterier på trevlighet och lätthet att stänga in (om det finns mat innanför stängslet), men så är det med alla fårraser tror jag :)
 Jag funderar på det du skriver om att börja med en djurenhet och sedan utöka och att fåren i huvudsak ska vara till mat. Ska du alltså sälja till slakteri? Eller slakta på slakteri och ta återtag till egna kunder?
 Då skulle jag välja större raser än Allmogefåren... Att sälja allmogefår till slakteri är inte speciellt lönsamt och att ta dem på återtag från godkänt slakteri med besiktning osv ger lägre betalning till dig om du har ett lättare lamm...
 Det finns ju allmogefår som är större (individuellt) men det är ju inte sånt man ska prioritera om man har genbank på dom i alla fall.
 Gotlandsfåren är trevliga, ger kött OCH vackra skinn OCh fin ull :) Dom är spridda över hela landet så baggbyte borde inte bli några problem.
 Leicester är också ett "allroundköttfår", men där kanske man får åka längre för att hitta bagge beroende på var man bor...
 Sedan finns det flera olika köttrasfår som säkert har sina nackdelar och fördelar allihop, att ta kontakt med din lokala Fåravelsförening är en bra ide´, det bästa är ju om du kan få se fåren "Live" och prata med deras ägare.
                                          Mvh
                                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 08 apr-09 kl 08:12 »
Hmm, jag vill inte ha några rymlingar... bor nära en stor väg och det vore ju illa om det stod en hel fårflock på den! Bästa stängslet är en bra hage brukar det ju heta, så vi får förstås se till att inte ha fler djur än att betet räcker gott och väl... Men hemtama och sociala djur vore ju en stor fördel.

Att köra dem till slakteri är planen. Om vi på sikt kan ta tillbaka allt kött och sälja själva vet jag inte, till att börja med blir det väl att ta tillbaka för eget bruk och är det för mycket kött säljer man till slakteriet. Hur gör man annars, vad krävs för att slakta hemma? Gissar att det är massor med regler och investeringar för sånt.

Charlotte

• -
« Svar #18 skrivet: 08 apr-09 kl 08:24 »
Om man vill slakta hemma måste man ha godkänt slakteri och besiktningsveterinär.                      Jag älskade själv mina Allmogefår och hade planer på en 'stor' flock, så där femtio tackor, men det stupade på att få avsättning för köttet på ett ekonomiskt OCH lagligt sätt. Det är därför jag tycker man ska ta sig en ordentlig funderare på hur stort man tänkt sig det hela i framtiden. Och hur mycket tid och lust man har till kundkontakt, närhet till slakteri osv om man tänkt marknadsföra sitt kött själv. Väljer man en ras där lammen växer till 'standardstorlek' inom en rimlig tid slipper man en hel del sånt och kan leverera sina lamm och få betalt.            Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 08 apr-09 kl 08:46 »
Ja att bygga ett helt slakteri känns definitivt som överkurs. Jag har bara 2-3 mil till ett stort slakteri, så tanken var att stoppa in lammen i min lastbil och köra dit när det är dags... Finns det nån lämplig ras som ger rimlig lönsamhet på nåt sånt?

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 3 användare
doompunk, Smålandstokarna, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser