Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vegetarianer: Hur ser dagsmenyn ut för er?  (läst 11631 gånger)

sirugo

• Västergötland
SV: Vegetarianer: Hur ser dagsmenyn ut för er?
« Svar #20 skrivet: 11 nov-10 kl 21:54 »
Frukost:
Ägg (alltid), två mackor med en rejäl hög smaskigt pålägg som ost, paprika, tomat, gurka eller någon annan kombination som täcker in så mycket som möjligt
Fruktjuice och ibland müsli med youghurt
Äter väldigt mycket till frukost

Lunch:
Det finns alltid trerätter på jobbet. Därmed finns det alltid en vegetarisk rätt som också är mycket bra. Kan bli vad som helst och de mixtrar fram allt möjligt.

Middag:
Ofta pasta med någon sås på friterade eller stekta grönsaker, med grädde och vitlök och olika kryddor

Sedan fler mackor senare på kvällen

Jag har varit vegetarian i 12 år och har ingen brist av något slag.
Har aldrig heller varit friskare. Är aldrig sjuk. Underbart är det
:)

Michan

• Småland
« Svar #21 skrivet: 04 maj-11 kl 17:11 »
En helt vanlig vardag för mig brukar se ut ungefär såhär:

Frukost: Två knäckebröd krossade i en tallrik med filmjölk blandat med blåbärssoppa. Till det ett stort glas juice (alltsom oftast färskpressad, 1 apelsin + 1 grapefrukt).   :)

Lunch: Lite vadsom helst, men enkelt och smidigt är grönsaksmos (som vanligt potatiskmos fast med broccoli och morötter också) + fejkköttbullar. Brukar funka då jag ofta lagar lunch åt en icke-veg också, för det smakar som "vanligt". :P

Mellanmål: Två knäckebröd med ost och paprika, så simpelt men ändå så gott!  :D

Middag: Oftast samma som det jag ätit till lunch om det blivit över

Kvällsmat: En knäckemacka och ett glas mjölk, eller ett par ägg :)

evamarta

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 05 maj-11 kl 22:07 »
Ja, idag åt jag först stekta nässlor till frukost, sen samma till lunch.
Till middagen förnyade jag mej lite och fixade nässelsoppa.  ;D
Det är sant. Jag tror att jag får nässelförgiftning om det här fortsätter...
Men det är ju bara  så skrämmande gott. Och väldigt vegetariskt, om inte annat.  :)
evamarta@live.se
0767-933525

Suresh

• -
« Svar #23 skrivet: 05 jun-11 kl 23:30 »
Jag äter planlöst vad som kommer i min närhet och är gratis eller billigt. Bara inget rött kött och ytterst sällan fisk eller fågel. Skaldjur är ok.

Nina W

• Värmland
« Svar #24 skrivet: 12 jun-11 kl 23:17 »
Frukost: Naturell yoghurt eller A-fil med en blandning av pumpafrøn, linfø, solrosfrøn och lite hackad mandel. Några russin, ibland frukt. En tesked honung. Då och då grøt, bara inte havregrynsgrøt før det gillar jag inte! Næstan aldrig mackor, ægg om jag vet att det drøjer længe tlls lunch.

Lunch eller middag, beror på om jag jobbar natt eller ej. Ofta råris eller fullkornspasta med det jag har... Steker lite grønsaker, har kanske en currysås eller tomatsås som jag tar av då och då, bønor eller kikærtor, ibland lite fetaost eller keso. Då och då en gratain, lasange eller annat. Bra att koka en rejæl soppa att ta av då och då också.

Mellanmål: Fullkornsknæckebrød eller hembakt rågbrød med ost, jordnøtssmør, sojahummus, middagsrester mm.

Kvællsmat. (Ibland, om ær hemma och ætit lunch men inte middag.) Ofta omelett gjord på egna ægg, med løk. Jag gillar løk! Ibland soppa.

Jag mår jættebra men væger før mycket, viktrekord nu. Måste minska in på kolhydraterna.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #25 skrivet: 13 jun-11 kl 22:04 »
Är inte heltidare men äter nästan enbart egenuppfödda animalier (ägg och kött). Har som mål att skaffa egen mjölkproduktion också, kommer bli get lr får.

Ni som är vego av etiska skäl borde skämmas om ni äter ägg. Industrihöns har fruktansvärda liv. Ekomjölkkossor har det bra i jämförelse.

En lakto-ovo dag hos mig:
Frukost: ett glas verum hälsoyoghurt lr ekofil. Kaffe.
Mellis: två dumpsterbananer
lunch: omelett med dumpstergrönsaker.
Mellis: die dumpschterbanana
middag: spaghetti och kidneybönstomatsås. Kanske en liten rabarberkaka lr liknande till efterrätt.

Köper aldrig soya lr quornprodukter, smakar ju blä. Godare att göra egen seitan på ekomjöl.
//Lina

Broberg

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 13 jun-11 kl 22:25 »

Ni som är vego av etiska skäl borde skämmas om ni äter ägg. Industrihöns har fruktansvärda liv. Ekomjölkkossor har det bra i jämförelse.

+54

Skogstant

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 14 jun-11 kl 12:21 »
Jag tränar rätt mycket, men här är vad jag brukar äta en vanlig dag.

Frukost: havregrynsgröt med sylt och mjölk
Mellanmål: grovtbröd
Lunch: Pannkakor med sylt
Mellanmål: frukt och nötter
Middag: lasange med linser och bönor
Efterrätt: kladdkaka och nötter, kanske lite mörk choklad.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #28 skrivet: 14 jun-11 kl 12:30 »
Jag är inte vegeterian, men äter inte så mycket kött.

En dag skulle kunna se ut såhär
Frukost:
havregrynsgröt+musli+blåbärssylt+mjölk, macka med tahin/smör/ost .. eller likn., kaffe

Lunch:
Ärtsoppa (utan fläsk)

Middag:
Quinoa med grönsakswok (senast med champinjoner, aubergine, brocolli, paprika+sesamfrön och chilisås) och kikärtor

Mellanmål blir det sällan. Men äter frukt med jämna mellanrum.

Starka dhalgrytor är ett återkommande tema som är lättlagat också.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

KamratPil

• Bohuslän
« Svar #29 skrivet: 12 sep-11 kl 11:37 »
Tips på pålägg:

Kokta linser (av valfri kulör), de får gärna vara lätt överkokta, men se noga till att allt vattnet runnit av. Koka gärna i grönsaksbiljong.
Nötter och frön! Av alla möjliga sorter
Lite lök, chili och vitlök
Ev. örter

Fräs lök, vitlök och chili lätt i olja. Blanda ihop allt och kör i matberedare. Saknar man denna hushållsmaskin kan man mortla nötterna och mosa linserna för hand, och finhacka lök, vitlök, chili och eventuella örter.
Ifall det blir en rätt torr smet kan man med fördel blanda i en skvätt olivolja. Glöm heller inte smaka av med salt.

Ett knäckebröd med denna fantastiska röra och lite tomat och rostade sesamfrön blir en härlig frukost.

LimJans

• Dalarna
« Svar #30 skrivet: 12 sep-11 kl 11:52 »
Idag blev det körsbärsyougurt och grovt bröd med phildelphiaost till frukost.

Lunchen avnjuts just nu och består av rotsaksplättar med lingon och en klick av ovan nämnda ost :)

Wonderingsanna

• "Think and wonder, wonder and think." /dr Seuss
    • Halland
    • Wonderings
« Svar #31 skrivet: 06 okt-11 kl 00:50 »

Jag har varit veggo i mååååånga år.

Jag äter nästan all mat som inte innehåller någon form av döda djur (dvs kött, buljong, kryddor som innehåller kött, gelatin osv) och min mat ser ut ungefär som en blandätares förutom köttet då. Jag är MYCKET noga med vad jag får i mej och jag har ALDRIG haft några brister vad det gäller vitaminer etc (gietvis har jag som de flesta kvinnor känt av järnbrist vid mens ibland men det är inte riktigt "samma sak") och det utan att stoppa i mej någon sorts tillskott/tabletter.
Jag dricker inte mjölk, yoggi etc pga att jag och mjölkproteiner inte kommer överens, man kan säga att jag inte tål dem ;), jag kan dock ha en skvätt grädde etc i ugnsräter ibland, ordentligt upphettat är det helt förändrat och jag tål det mycket bättre, om jag inte utsätter kroppen för det varje dag.  Sista åren har jag valt bort onödigt socker bla äter jag inget godis what so ever.

Bananer och Avokado är toppenbra mellanmål.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #32 skrivet: 07 okt-11 kl 07:28 »
hmm svår fråga, man äter ju så varierat att det inte riktigt går att skriva en dagsmeny

men över lag
Frukost: starkmat (egenkomponerad då jag inte tyckerom gröt men är för snål får soyghurt)
mellis: macka m tex jordnötssmör, tahini el hummus (el dyl).  el frukt/grönsak.
lunch: varmrätt (igår tex blev det indisk linssoppa)
Mellis: samma som första mellisen
middag: varmrätt (igår åt jag pastarätt ute)
kvällsmat: samma som övriga mellanmål eller nått gott tex popcorn

Lexikon

• Halland
« Svar #33 skrivet: 11 nov-11 kl 17:34 »
Har varit vegetarian i många herrans år nu. Tidigare elitsatsande simmare med 11-12 träningspass á två timmar per vecka, därefter latmask, student med matlådor, gravid, ammande, förälder och barnmatstillverkare. Allt funkar fint.

En bok jag tycker har varit bra är en i näringslära som har små speciella stycken om vegetarian/veganska anpassningar och vad som kan vara klokt att tänka på för att få i sig tillräckligt av allt under livets alla skeden. "Näring och Hälsa" av Ulla Johansson.

Våra dagar ser oftast ut såhär:

Frukost: gröt av något slag (oftast havregryn, på vintern/kring jul risgryn, och ibland mannagryn), mackor ibland (bara hembakat bröd, gärna surdeg), ägg ibland. Olika pålägg är allt mellan hommus och gurka till jordnötssmör (riktigt alltså, inte skippys sliskblä), ost, färskost, messmör, mesost osv.

Lunch: Lagad mat, se middag.

Mellanmål: vuxenversionen - kaffe eller te med hälften varm mjölk, barnversionen - en frukt.

Middag: Lagad mat. Allt mellan linsgryta till potatissoppa till grillade grönsaker och halloumi med pasta till mozzarellafyld aubergine till tacos á la veg. Listan tar aldrig slut. Googla för inspiration.

Det finns några osttillverkare som använder vegetabiliskt löpe, kolla efter dem. Vi använder i stort sett inga halvfabrikat, sojaprotein eller qornprodukter hemma, men är vi bortbjudna och bjuds på det så äter vi det utan knussel.

En stor del av vår filosofi är att vi vill äta så hållbart som möjligt, samtidigt som det ska vara riktigt gott! Långa transporter (sojabönor och produkter av dessa från sydamerika tex) går direkt bort. Ekologiska grönsaker så långt det går osv.

En bra sak att veta är att det är skillnad på vegetabiliskt omega-3 och animaliskt. Inte alla människor (40%) kan syntetisera de viktiga fettsyrorna från vegetabiliska förstadier och behöver sålunda få dem via kosten. Men att äta lax eller kapslar känns som ett så vansinnigt resursslöseri. Lösningen? Skaffa höns! Äggulan från höns som kan beta gräs innehåller lika mycket omega-3 som lax. (Omega-3 innehållet ökar också i mjölk från gräsbetande kor, i osten och smöret som görs av denna och i djurets kött, men det är väl knappast relevant i en vegtråd.) Mindre ägg innehåller dessutom procentuellt sett mer gula och mindre höns ger större foderutbyte. Våran lösning blir således dvärghöns i trädgården. Hönsen har det bra, vi har det bra och tillsammans mår vi bra samtidigt som vi belastar miljön minimalt.  ;D
Gammalsvensk dvärg, med förhoppning om att bli godkänd genbank våren 2013.

Lexikon

• Halland
« Svar #34 skrivet: 11 nov-11 kl 17:41 »

Word! Alla borde ha ett par höns i trädgården; nyttigare ägg och hönor med bra liv. Och ett fantastiskt sällskap i livet.

Ett problem med qorn (en svampprodukt) är just att det innehåller ägg som bindemedel, och där har du inte en chans att veta hur de hönorna har haft det i livet... eller jo, man vet väl men vill inte föreställa sig det.   :(

Och att härma kött när det är kött man vill undvika samtidigt som det finns så mycket som är tusen gånger godare?  ???
Gammalsvensk dvärg, med förhoppning om att bli godkänd genbank våren 2013.

Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 3 användare
rehn, Strömmen i dalen, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser