Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storstädning!?  (läst 3420 gånger)

Therese K

• Skåne
Storstädning!?
« skrivet: 06 apr-09 kl 15:50 »
Hej! När storstädar ni i hönshuset? Hur gör ni och hur lång tid tar det? Var gör ni av hönsen så länge? Hinner man med allt på en dag?? Ja, många frågor :-[ men jag undrar och vill lära mig ;) snälla berätta :D
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Storstädning!?
« Svar #1 skrivet: 06 apr-09 kl 17:49 »
Jag brukar storstäda en gång på hösten och en på våren.

Första gången jag gjorde det hade jag bara lilla hönshuset på sju kvadrat, då var jag snabb och började så fort hönorna gått ut på morgonen och var klar till kvällen, då hade jag bara de fem lohmann hönorna och de la sina ägg rätt tidigt på morgonen.

Vi skaffade en bunt kycklingar förra våren och när de växte upp behövdes mer utrymme så vi byggde till hönshuset men behöll väggen mellan så det blir som två rum så kan jag stänga av och hålla två grupper, bra nu när en höna ligger på ägg t ex så får de ett eget rum.

Då kunde jag städa ett rum i taget, vilket jag gjorde i höstas, då fick det ta en dag var.

Jag brukar börja med att ta ut allt strö, ta ut reden, bajsbräda och nät, skura allt, skura väggarna i hönshuset med såpvatten, golvet likaså, sen ställer jag in byggfläkten så det ska torka, cementgolvet torkar så sakta, men stänger av den när hönorna går och lägger sig så klart.

Jag sprayar med virkon s också och pudrar med kalk i redena innan jag lägger in nytt spån och halm, jag tar även kalk i fästena till sittpinnarna, som jag brukar passa på att sätta upp nya när jag storstädar, åtminstone en gång om året byter jag dem.

Hur jag ska göra i år vete sjutton, tänkte storstädat i dagarna, men så la sig en höna till min stora förvåning på ägg... Jag vill inte störa henne, men samtidigt vill jag ju att det ska vara rent och fint när kycklingarna kommer...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Therese K

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 apr-09 kl 20:23 »
ok, behöver man inte kalka väggarna då? Jag har ett hönshus på ca 10-12 kvm, oxå med ett cementgolv... om golvet inte hinner torka är det ok att vänta med att lägga tillbaka strö tills nästa dag?
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 07 apr-09 kl 11:07 »
Mina väggar är målade med blank vit oljefärg så de ska vara lätta att tvätta, annars är det nog bra att passa på att kalka väggarna vid storstädning.

Om hönorna bara sover i hönshuset, vilket de väl gör nu kan det kanske gå att ha golvet bart över natten.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 apr-09 kl 11:16 »
vart köper man kalk?

Therese K

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 07 apr-09 kl 12:59 »
Jag har sett kalk på Granngården..

Anso1971

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 07 apr-09 kl 13:38 »
Vi har två utrymmen, har städat ur ett av dem häromdagen. Där har de inte varit på ett par år så jag har inte skurat, däremot sopat ut allt och dammsugit med grovdammsugaren och sprutmålat väggar, golv och tak och även innuti redena med kalk. Det fungerade jättebra och kalklösningen var lätt att få att krypa in i springor mm så nu när vi tar itu med det ordinarie hönsutrymmet så blir det sprutmålning även där.

Tror ni vi gjorde bort oss som inte skurade först? Men kalken borde väl göra mesta jobbet, eller är det skurningen som är viktigast?

All lös inredning (var inte så mycket) ställde vi ut i solskenet medan vi städade och vi har inte burit in något ännu, det står fortfarande ute i solen.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 07 apr-09 kl 15:25 »
Jag har för mig att jag har hört/läst någon stans, kan ha varit här, att det är bra att ställa ut sakerna i solskenet, för solens uv-strålar har en desinficerande effekt också.

Om inte annat så torkar det ju åtminstone bra efter att man tvättat det, brukar jag resonera.

Therese K

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 07 apr-09 kl 16:00 »
Ok, många bra tips :D undrar även om några av dessa saker som man använder är giftiga? Behöver man munskydd? Tänker på Vikons s.. :-\ Något speciellt som man ska tänka på?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #9 skrivet: 07 apr-09 kl 16:24 »
Kalk är ju i alla fall frätande, så det ska man väl akta sig för. Jag har ju inte kalkmålat så jag har inga egna erfarenheter.

Jag brukar ha diskhandskar på mig när jag sprayar virkon s, jag har för mig att det inte är bra att få på sig, men inget munskydd eller sånt.

Anso1971

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 08 apr-09 kl 05:53 »
Jag tror inte Virkon S är giftigt, det ska väl bara vara decinficerande?
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Therese K

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 08 apr-09 kl 08:58 »
Ok, då blir det ett besök till Granngården då! :D Här ska det skuras och fixas ;D Hoppas bara på fint väder med.. :-\ Fy fasen vad det åskade i morse!! :o trodde dom sprängde något i kohagen...

fjäderfän

« Svar #12 skrivet: 08 apr-09 kl 09:38 »
virkon s
iriterar hud
risk för alvarliga ögonskador
skadligt för vatten organismer

mmm

lika med farligt
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #13 skrivet: 08 apr-09 kl 11:32 »
Såpaskura och kalka räcker väl?? Och så läste jag nyligen att man kan slippa måla med kalk utan bara fyla jutesäck med kalk och slå mot väggar osv så att det dammar in kalk överallt.

Samt tvätta fönstren så lyser allt fräscht!
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Therese K

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 08 apr-09 kl 11:35 »
jag är gravid så jag vill inte komma i kontakt med något giftigt...

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #15 skrivet: 08 apr-09 kl 11:48 »
Om du håller rent och djuren är friska, finns ingen anledning att hålla på med gift.
Tycker jag.

För även om jag haft problem med kalkben, så har mina djur varit väldigt friska i stort. Och Vircon biter inte på kvalster så det hjälper inte mig. Mögel osv får man mest problem med om man inte håller rent efter hand, eller?

Hör gärna av er, ni som är erfarna!
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Lycka

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 10 apr-09 kl 11:13 »
Mögel kommer av att det är för fuktigt.
Hedemorahöns

Therese K

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 10 apr-09 kl 18:03 »
Hur gör man om man har fått en surhöna nu :-\ .....

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #18 skrivet: 10 apr-09 kl 18:11 »
Det är ju just det... Jag hade ju tänkt städa, men Sara ligger ju i ett hörn nu och jag vill inte störa henne...

Samtidigt vill jag ju att det ska vara rent och fint när kycklingarna kommer.

Hur gör man?

Lycka

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 10 apr-09 kl 21:07 »
Städa försiktigt runt henne.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

698 gäster, 2 användare (1 dolda)
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser