Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man mjölka tacka med dödfött lamm?  (läst 1435 gånger)

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
Kan man mjölka tacka med dödfött lamm?
« skrivet: 05 apr-09 kl 18:11 »
Kan man ta tillvara på råmjölken från en tacka som har fött döda lamm eller är det olämpligt?
Stimulerar man något då som i förlängningen är till nackdel för tackan?
Älskar djur... människor också!

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Kan man mjölka tacka med dödfött lamm?
« Svar #1 skrivet: 05 apr-09 kl 19:45 »
Ingen som vet?
Älskar djur... människor också!

 

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Kan man mjölka tacka med dödfött lamm?
« Svar #2 skrivet: 05 apr-09 kl 19:57 »
Jag skulle absolut mjölkat ur och fryst in! Hur det påverkar tackan vet jag inte, men fördelen för kommande eventuellt behövande lamm skulle överväga.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Gunhild

  • Inlägg: 145
SV: Kan man mjölka tacka med dödfött lamm?
« Svar #3 skrivet: 05 apr-09 kl 20:13 »
Det bästa är att inte mjöla en tack som du vill ska gå i sin då stimulerar man ju mjölkproduktionen. Mjöla istället en annan tacka och frys in.

Ulla Krull

  • Inlägg: 325
SV: Kan man mjölka tacka med dödfött lamm?
« Svar #4 skrivet: 05 apr-09 kl 20:59 »
Om jag inte trodde att jag skulle ge tackan ett adoptionslamm så hade jag inte mjölkat, just för att inte stimulera mjölkproduktionen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser