Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  CAE-fria getter..  (läst 4246 gånger)

glim

• Gäst
CAE-fria getter..
« skrivet: 04 apr-09 kl 12:20 »
 Någon som vet om man håller de utrotningshotade getraserna i CAE sanering liksom lantrasen?

Sussilo

• Gäst
SV: CAE-fria getter..
« Svar #1 skrivet: 04 apr-09 kl 12:31 »
Intressant fråga! Hör med   http://www.allmogegeten.se/

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #2 skrivet: 04 apr-09 kl 14:40 »
När vi hade Göingegetter fanns det inga CAe fria alls. Kanske några som blivit testade nån gång -men ingen besättning med C3 Status för att köpa C3 getter ifrån. Lite synd egentligen..

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 04 apr-09 kl 16:40 »
Synd? Tja.... begreppet CAE-fri är ett stort skämt och att testa utrotningshotade raser gör definitivt mer skada än nytta. Det är en praktiskt taget ofarlig sjukdom! 70 % av de "smittade" getterna blir aldrig sjuka - varför slå ihjäl dem då?

Knappast ens de kommersiella besättningarna med Svensk Lantrasget ser nyttan med att testa. Något fåtal använder sin C3-status i försäljningssyfte och rider på Svensk Djurhälsovårdens skrämselkampanj om den "farliga sjukdomen". Alltid lurar det väl någon....
« Senast ändrad: 04 apr-09 kl 16:44 av Mmmm »

Ronny

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 04 apr-09 kl 17:23 »
Vad gäller getsjukdomen CAE så är det fråga om ett frivilligt smittskyddsprogram. Det finns besättningar som är med i detta av olika anledningar, både såna som har lantrasgetter (mjölkgetter) och såna som har allmogegetter.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #5 skrivet: 04 apr-09 kl 17:33 »
Vi har ju ochså struntad i det med CAE, men om nån har en fårbesättning med MV fria djur kan den ju inte ha getter som inte har status.
Så om man har en sällsynt Allmoge-fårras med MV status och senare vill ochså bevara en Allmogegetras då är det lite dumt att det inte finns CAE fria besättningarna med Allmogegetter.
Eller man har arrende där man få bara ha djur med fri status..

Men förstås blir ju avelsbasen mindre om några besättningarna kör med status och några utan -dom med status kan ju inte ta avelsdjur ifrån dom besättningarna utan..

Jag får känslan av att det finns  fler får(besättningar) med MV fri status än det finns getter med C3 status. Är MV farligare än CAE ?

Vad gäller getsjukdomen CAE så är det fråga om ett frivilligt smittskyddsprogram. Det finns besättningar som är med i detta av olika anledningar, både såna som har lantrasgetter (mjölkgetter) och såna som har allmogegetter.

Jag har inte hört av detta smittskyddsprogramm -det är inte detsamma som att ha status, eller ?

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 04 apr-09 kl 17:49 »
http://www.svdhv.org/dhvhome.html
Här kan man läsa om programmet och hur man gör för att få status.
Titta på Bekämpningsprogram för get.
Jag har just sett att det finns CAE-fria mohairgetter, jag är så sugen på att ha några och det har alltid fallit på att jag har får också...
Så nog vore det bra med fler CAE-fria besättningar av alla getraser:)
Har man en MV-Fri Fårbesättning så är CAE-Frihet ett enormt bra försäljningsargument...
                          Mvh
                       Charlotte
« Senast ändrad: 04 apr-09 kl 18:14 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #7 skrivet: 04 apr-09 kl 18:41 »
http://www.svdhv.org/dhvhome.html
Här kan man läsa om programmet och hur man gör för att få status.
Titta på Bekämpningsprogram för get.
Jag har just sett att det finns CAE-fria mohairgetter, jag är så sugen på att ha några och det har alltid fallit på att jag har får också...
Så nog vore det bra med fler CAE-fria besättningar av alla getraser:)
Har man en MV-Fri Fårbesättning så är CAE-Frihet ett enormt bra försäljningsargument...
                          Mvh
                       Charlotte

Charlotte,

är det så att MV är värre för får än vad CAE är för getter ?
Jag får alltid den känslan...

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 04 apr-09 kl 18:51 »
 Jag vet egentligen ingenting om getter :-[ (förutom att jag gärna vill ha några mohairgetter :)),men jag får också den känslan.
Och just att man kan få besättningen fri genom att ta undan killingarna gör ju att man kan ha kvar generna även om man får lov att slakta bort smittade getter.
                       Mvh
                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 04 apr-09 kl 21:45 »
Så om man har en sällsynt Allmoge-fårras med MV status och senare vill ochså bevara en Allmogegetras då är det lite dumt att det inte finns CAE fria besättningarna med Allmogegetter.

Är det inte dummare att man har som absolut krav att getterna ska testas bara för att man har får?

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #10 skrivet: 04 apr-09 kl 21:56 »
Om man har MV fria får och köper icke CAE fria getter förlorar man väl MV fri status på sina får
-var det inte så ?
Eller man har getter utan status och köper (dyra) får med MV fri status -dom förlorar den ju direkt, eller ?
Och det är ju dumt ekonomiskt.

Kan egentligen getter och får smittar varandra med CAE/MV ?

(jag vet inte så mycket om CAE, MV vi hade tills helt nyligen bara (icke testade) getter och struntade lyckligt i det hela...  :-[ )

« Senast ändrad: 04 apr-09 kl 22:09 av Angelika »

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #11 skrivet: 04 apr-09 kl 23:53 »
Tack för alla inlägg, blev jag nå`t klokare ???

Kanske inte..
Att du inte vill blanda dina MV fria får med icke CAE fria getter visste du ju innan..  ;D

Om det NU finns Allmogegetbesättningarna med CAE fri status kan bara Allmogegetenförening svara på, det var mer än  fem år sen  då vi sökte och inte hittade CAE fria Göingegetter, men dom kanske finns nu...

Herrarna i hagen

• Naturnära upplevelser för hbt-personer.
    • Herrarna i Hagen
« Svar #12 skrivet: 05 apr-09 kl 12:12 »
Det här med om det gör någon nytta måste jag bara lägga mig i!

Mitt ex var hiv-possitiv och vi kollade det där med MV för fåren och cea för getterna. Om det kommer ut smittat kött till personer som har nedsatt inmunförsvar och även gravida kvinnor SKA inte äta sådant kött. Det kan smitta nämligen även till männnsikor.

Och om alla arbetar för en mv och cea fri djuhållning så kommer vi snart vara fri det.

Ja menar vad är det å dilla om!?

Sjukdomar hos människor behandlas varför göra undantag för våra vänner djuren som vissa av oss försörjer oss på. Men om vi ska bli kvitt det så gäller det att alla tänker likadant och det vet man ju är väldigt svårt men detta kanske har iaf bidragit till att några fler testar och eliminerar sina smittade djur.

/ N
Glada hbt:are på landet.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #13 skrivet: 05 apr-09 kl 12:32 »

Mitt ex var hiv-possitiv och vi kollade det där med MV för fåren och cea för getterna. Om det kommer ut smittat kött till personer som har nedsatt inmunförsvar och även gravida kvinnor SKA inte äta sådant kött. Det kan smitta nämligen även till männnsikor.

Är du helt säker på det? När jag har kollat så har jag fått helt motsatt uppgift. CAE och MV smittar inte till människor.........
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Ingemar

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 apr-09 kl 12:35 »
Det här med om det gör någon nytta måste jag bara lägga mig i!

Och om alla arbetar för en mv och cea fri djuhållning så kommer vi snart vara fri det.

Ja menar vad är det å dilla om!?

Sjukdomar hos människor behandlas varför göra undantag för våra vänner djuren som vissa av oss försörjer oss på. Men om vi ska bli kvitt det så gäller det att alla tänker likadant och det vet man ju är väldigt svårt men detta kanske har iaf bidragit till att några fler testar och eliminerar sina smittade djur.

/ N
Var finns det info om att MV och Cae kan smitta människor? Har läst motsatsen på Sjv:s sidor.
Fortsätter att dilla ;D :
En anledning att bevara lantraser är väl att de är härdiga mot sjukdomar. Man har traditionellt gissningsvis slagit ihjäl ett upprepat sjukt djur/djur som ger ingen eller dålig avkastning. Men om de är motståndskraftiga - har antikroppar och fortsätter att må bra och producera rimligt. Ska vi då slå ihjäl väl fungerande djur som programmet rekommenderar?
Tyvärr tänker vi inte likadant. ;)
Har verkligen sökt fakta för att bli upplyst om dessa sjukdomars historia och eventuella allvarliga epidemier. Vad gäller CAE hittar jag knappt ett beskrivet fall. MV har enligt det jag tagit reda på funnits sedan förra seklets början och det enda allvarliga större utbrottet med svåra konsekvenser som jag funnit är på Island för ett halvsekel sedan.
Trist att programmet ska tvinga en fårägare som vill ha tåliga men ej CAE-fria getter att ta med getterna i programmet. Tänk ifall det tvärtom är så att ett får som utsätts för CAE-virus arbetar upp ett skydd mot MV.
So long :)

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #15 skrivet: 05 apr-09 kl 15:36 »

Helt fel!

"Smittämnet tillhör samma virusfamilj som det något mer bekanta MaediVisna-viruset hos får. Det är ett så kallat retrovirus, släkt också med HIV-virus som ger AIDS hos människa. Observera att vare sig CAE- eller MV-virus smittar till människa." (http://www.svdhv.org/bekampningsprog/get/infocae.asp)

"Is it okay to drink raw milk containing the infectious CAE virus?
There is NO evidence that the CAE virus is transmissible to humans. However, there are other serious human pathogens which have been transmitted through raw milk. Consult your veterinarian regarding the public health hazards of consuming raw milk."
(http://www.vetmed.wsu.edu/depts_waddl/caefaq.aspx)

Det enda som möjligen kan ligga i närheten av sanningen i det här påståendet är att man, jag tror det var i USA, kunnat påvisa fall där en frisk människa som druckit mjölk från CAE-positiva getter felaktigt fått ett positivt resultat vid ett HIV-test. INTE för att att sjukdomen smittar mellan djur och människa, utan för att HIV-testet är så känsligt att det tycker att antikropparna mot CAE/MV liknar antikropparna mot HIV. Ett exempel finns väl i den här artikeln; "Thus, human contact with CAEV eventually could be a possible source of HIV-1 false positive reactions and must be considered in the interpretation of HIV serologic results."
« Senast ändrad: 05 apr-09 kl 15:50 av Mmmm »

Herrarna i hagen

• Herrarna i Hagen
« Svar #16 skrivet: 05 apr-09 kl 21:51 »
Människor med nedsatt imunförsvar har risken att bli smittade. det är jag säker på!

kaninkattohöns

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 07 apr-09 kl 09:09 »

Tänk ifall det tvärtom är så att ett får som utsätts för CAE-virus arbetar upp ett skydd mot MV.

Ja, men  det  är ju bara önsketänkande.

Vad gäller CAE hittar jag knappt ett beskrivet fall. MV har enligt det jag tagit reda på funnits sedan förra seklets början och det enda allvarliga större utbrottet med svåra konsekvenser som jag funnit är på Island för ett halvsekel sedan.

Det är faktiskt ganska intressant, jag kollade nämligen aldrig det. Är då allt ståhej om CAE och MV (...du vill inte att dina får senare tvina bort i MV..) bara skrämselpropaganda ?

Det finns många stora får och getbesättningarna som är ekonomiskt värdefulla och levnadsbröd åt sina ägare -och ändå är dom inte med i programmet/har ingen fri-status.
Är dom inte rädda för sjukdomen ?

finns det inget att vara rädd för ?

Mushi

« Svar #18 skrivet: 07 apr-09 kl 17:50 »
Jag vet inte hur CAE yttrar sig eller hur mycket/lite problem smittade getbesättningar har. Men fårbesättningar med MV har problem. Det är ingen epidemisk sjukdom som "bryter ut" utan ett smygande förlopp som bryter ner vissa djur. Och, skulle jag tro, gör dem sämre rustade att möta andra påfrestningar. De stora besättningar som inte är med i MV-programmet har ofta MV.

Är det någon som vet hur det ter sig för allmogefårbesättningar som testat positivt för MV och allmogegetbesättningar som är CAE-positiva? Finns det problem med kliniska symptom eller finns det en seriös tro (från vetenskapligt håll) på att allmogeraserna kan vara resistenta?

Herrarna i hagen

• Herrarna i Hagen
« Svar #19 skrivet: 07 apr-09 kl 21:25 »
Jag vet att jag har läst det nyligen när jag skulle ansluta mig till de båda programen. Det var det som avgjorde att jag verkligen ska gå med.

Det jag dock inte hittar är vart jag läste det. Men jag kommer ihåg att jag vart rasande över att det var en risk för gravida kvinnor och för personer med nedsatt imunsvar!
Jag skall leta reda på vart det var jag läste det! Om jag inte har hittat det inom ett år så ger jag mig om inte så kommer jag att stå på mig och och hävda att det är smittsamt till de två nämda grupperna.

Och med tanke på att jag var tillsammans med min dåvarande och var rädd om honom så kommer jag ihåg det väl med tanke på att man vill hålla om de man har kära.

Men som sagt jag lovar att jag skall återkomma så fort jag hittar det.

Mvh / N

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser