Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "mjölkledningarna" under kons mage...  (läst 2241 gånger)

svanhild

"mjölkledningarna" under kons mage...
« skrivet: 03 apr-09 kl 23:38 »
Vi har en tjej som praktiserar på jobbet o hon ställde en fråga jag inte kunde svara henne på...

Hon undrade vad som är i mjölkledningarna korna har under magen? Mjölk eller blod undrade hon... chefen visste heller inte o semindamen jag frågade idag heller! Vet nån här?

Anna Ho

• Östergötland
SV: "mjölkledningarna" under kons mage...
« Svar #1 skrivet: 04 apr-09 kl 10:20 »
De kallas mjölkåder och är blodådror som försörjer juvret med blod.

750 liter blod passerar i juvrets alla blodkärl för att 1 liter mjölk ska kunna bildas, ganska svindlande siffra va' ?
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 04 apr-09 kl 10:59 »
gamla mjölktecken förr var tydliga mjölkådror o lösa bogar .... :-[

alltså tecken på en duktig mjölkko...  :D
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 04 apr-09 kl 11:34 »
Tur att vi blev mera upplysta med tiden  ;)
för lösa bogar är ju ett av de fulaste konstruktionsfelen som finns...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 04 apr-09 kl 21:06 »
Inte så vacker med lösa bogar men korna brukar funka bra för det... o de vi haft har varit bra mjölkkor...

ganska vanligt bland tex fjällkor..
 :-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

svanhild

« Svar #5 skrivet: 05 apr-09 kl 16:44 »
Ja, jag har läst 800 liter blod för en liter mjölk men det jag undrar lite hur tusan hinner de med?! Tänk en ko som mjölkar 30 liter på ett par minuter... jösses vilket sprut om det skulle bli hål i de där "mjöllkledningarna"! :o

mnykvist

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 05 apr-09 kl 17:32 »
Mera exakt: det är det venösa blodet som flyter ut från juvret i mjölkådern!
Jag bokstavligt talat ÄR Mia!

peppz

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 05 apr-09 kl 20:12 »
Ja, jag har läst 800 liter blod för en liter mjölk men det jag undrar lite hur tusan hinner de med?! Tänk en ko som mjölkar 30 liter på ett par minuter... jösses vilket sprut om det skulle bli hål i de där "mjöllkledningarna"! :o

men det är 700-800 liter blod under den tid det tar för 1 liter mjölk att bildas i kon, inte under den tid det tar att mjölka henne...  så om en ko mjölkar 10 kg/dygn så inebär det ett flöde i returådrorna på ca 8000l blod/dygn.
inte 8000 liter blod medans hon mjölkar sina 10 kg...    då hade det blivit tufft för en kossa som släppet 30 liter mjölk på ett par min  ;D
Mjölken bildas fortlöpande under hela dygnet jue..
Kennel SweetCaileanz

peppz

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 05 apr-09 kl 20:13 »
Vi har en tjej som praktiserar på jobbet o hon ställde en fråga jag inte kunde svara henne på...

Hon undrade vad som är i mjölkledningarna korna har under magen? Mjölk eller blod undrade hon... chefen visste heller inte o semindamen jag frågade idag heller! Vet nån här?

Lite pinsamt att varken chefen eller semin kunde svara på den frågan...  ::)
Kennel SweetCaileanz

svanhild

« Svar #9 skrivet: 05 apr-09 kl 20:40 »
Ok, då fattar jag jag vart lite fundersam på det där med 800 liter blod... men om det är under hela dygnet de litrarna räkas är det ju en annan femma  :)

Javisst är det lite pinigt att varken chefen eller semin visste! Men men nu vet JAG haha :)

peppz

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 08 apr-09 kl 17:21 »
japp, nu vet du... ;D ;D

och även om det är under lång tid så är det inget dåligt flöde i en sån åder inte...

Kennel SweetCaileanz

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser