Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kan getter simma?  (läst 7378 gånger)

dalslandsmamman

• Gäst
kan getter simma?
« skrivet: 03 apr-09 kl 23:22 »
Sitter och funderar på vart jag ska ha getterna när vi flyttar nu i maj. (getter som jag dock inte har utan vill ha!!! )
 ... Vi kommer få en fd svinsta men den ligger i precis brevid en damm. Ganska djup om jag förstått de nuvarande ägarna rätt.
Kan getter dränka sig?  Slänger in en fråga om grisar också: Kan de simma?

tonebender

• Västergötland
SV: kan getter simma?
« Svar #1 skrivet: 03 apr-09 kl 23:40 »
Ja. De flesta däggdjur kan simma.

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 apr-09 kl 23:42 »
Okej va bra tack för svaret!
Då behöver jag inte vara orolig för att de ska dränka sig!

tonebender

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 03 apr-09 kl 23:59 »
Söta små grisar va?   :)
Alla getter lyckas inte lika bra tydligen.   :'(
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20090314220907AAgupaw

Torparmaja

« Svar #4 skrivet: 04 apr-09 kl 00:01 »
Ja. De flesta däggdjur kan simma.
http://www.youtube.com/watch?v=DFENrlfMEhc&feature=related

Där är en annan youtube film efter man tittat på den i länken "Fred the swimming goat" heter den, och Fred har en räddningsväst på sig..  och jag minns att ha hört att det är getter eller killingar som inte kan simma, dom välter på sidan.
Desssutom om man är uppmärksam ser man att  den lille killingen i filmen alltid vill ut ur poolen så fort han kommit fram till bassängkanten -men dom hindrar honom

jag har en gubbe, Tack.

glim

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 apr-09 kl 12:01 »
Skulle råda dig att sätta stängsel vid dammen, djur dränker sig lätt då dom inte förstår vart de är bäst att ta sig upp, alltså tar krafterna slut och dom drunknar ofta av utmattning,trots att dom kan simmma. Getter är inte alls förtjusta i vatten, men i försök att dricka, halkar eller knuffas dom lätt i vattnet. Har hört om både får, hästar och hund som drunknat då dom inte sökt rätt ställe att ta sig upp på. Detsamma gäller även vilda djur.

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 apr-09 kl 16:40 »
Skulle råda dig att sätta stängsel vid dammen, djur dränker sig lätt då dom inte förstår vart de är bäst att ta sig upp, alltså tar krafterna slut och dom drunknar ofta av utmattning,trots att dom kan simmma. Getter är inte alls förtjusta i vatten, men i försök att dricka, halkar eller knuffas dom lätt i vattnet. Har hört om både får, hästar och hund som drunknat då dom inte sökt rätt ställe att ta sig upp på. Detsamma gäller även vilda djur.

Ja jag kanske skulle stängsla in vattnet. det är lite synd oxå att de inte ska kunna dricka vattnet. Men ja vill ju inte att de ska dö. Nu har jag inga getter än, men kommer förhoppningsvis att köpa en liten skara under vårkanten!

geisha

• Verket
« Svar #7 skrivet: 15 apr-09 kl 19:58 »
Mina dvärggetter går löst och vi bor jätte nära sjön. Dom fixar det gallant har respekt för vattnet, går bara ner och dricker där är grunt!

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 apr-09 kl 20:47 »
Mina dvärggetter går löst och vi bor jätte nära sjön. Dom fixar det gallant har respekt för vattnet, går bara ner och dricker där är grunt!

Vad smidigt och bra!

Amamfa

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 21 jan-10 kl 16:13 »
Fööra ägaren till mina getter hade dem på skärgårdsbete, då de en dag kom vandrandes över gårdsplanen. Dyblöta men jättenöjda. Dom hade simmat rakt över  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

676 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser