Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Väntar på lamm  (läst 3210 gånger)

brittwal

Väntar på lamm
« skrivet: 03 apr-09 kl 21:13 »
Hej! Är det någon fler än jag som går i väntans tider? Har fyra tackor som är jättetjocka.

ulfg

SV: Väntar på lamm
« Svar #1 skrivet: 03 apr-09 kl 21:16 »
Ja, jag väntar och väntar. Blev så överraskad av mina gutar, då två tackor fick för sig att lamma i januari redan. Förra året kom de från mitten av mars. Men i år verkar det bli sent, redan inne i första veckan av april. Å andra sidan - vädret blir ju bara bättre och bättre och de lammar utomhus. För mig är det perfekt med lammning i april - mars är en ombytlig och svår vädermånad.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #2 skrivet: 03 apr-09 kl 22:45 »
Har en jobbig dag bakom mig och väntar på en till. En tacka såg ut att villja lamma redan för 2 dagar sen (två korta nätter) men det blev först i dag. Först komm ett död född lamm ihoppackad i en ovanligt tjockt fosterhinnan med felläge desutom. Lammet såg stor och färdigt ut men hade inga ögon. Sen kom en levande väldigt liten bagge. Vilken tur att en levde, för att tackan har ett enormt juver! Efterbörden dröjde och hängde kvar flera timmar sen lossnade den men de hänger fortfarende ut någonting. Lammet drack som tur var ur båda spenor och tackan äter med god apetit. Inga tecken på sista tackan för inatt så jag kanske ska sova lite.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 03 apr-09 kl 22:49 »
Jag sitter här o glor i övervakningsmonitorn och funderar om det är värt att lägga sig inatt... Såg ut som om vilken som helst (nästan) av mina 7 tackor kunde lägga sig och lamma inatt... Kunde inte trycka in alla i kameraboxen..så det blir till att springa några extravändor inatt...
3 har lammat med resultat 3 tacklamm och två baggisar.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

nysse

« Svar #4 skrivet: 04 apr-09 kl 09:20 »
Jag vänter på at Ronja ( gutefår ) skal föda.....hon är jätterund, så tror hon får 3........

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #5 skrivet: 04 apr-09 kl 09:43 »
Här väntas och väntas också. Har tre förstföderskor som gått med stora juver 3-5 veckor, men ännu inga lamm ::), och ytterligare en förstagångare som nog är sen (eller inte dräktig alls) för hennes juver är obefintliga och hon är bara rund, inte smälltjock... Hoppas de kommer snart!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 04 apr-09 kl 10:05 »
Jag vänter på at Ronja ( gutefår ) skal föda.....hon är jätterund, så tror hon får 3........

Att Gute tackor får trillingar måste väl vara ganska så unikt i alla fall  ;)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Frances

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 04 apr-09 kl 10:07 »
Min gammeltacka som fick trillingar i fjol fick två inatt :) En av varje tror jag, har inte kollat så noga, iallafall en bagge..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sätterbron

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 04 apr-09 kl 11:11 »
Vilken dag som helst får vi våra första lamm! Jag springer ute hos fåren så ofta att de tittar på mig med en blick som säger: Men kommer du nu igen!!! Det är värre än att vänta barn själv, detta!
Bor i hus mitt i skogen, make, tre barn. Hedemorahöns, Helsingefår och bonnkatter.

Norna

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 05 apr-09 kl 14:54 »
Har ni fått några lamm än?  :) Jag väntar och hoppas på mina tackor... tyvärr syns inte så mycket ännu. Dom är lite runda men inga juver  :-\  Ibland undrar jag om det ens finns några lamm över huvud taget... Släppte baggen till dom i oktober och tog bort honom 1 februari, när ska jag ge upp hoppet tycker ni?  :-[  ;)

I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 05 apr-09 kl 15:53 »
när ska jag ge upp hoppet tycker ni?  :-[  ;)
När det gått över fem månader sedan baggen träffade tackorna sist är det dags att ge upp.
Så än finns det gott hopp!
Lycka Till!
                           Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Monamolly

• Närke
    • Monas Hemsida
« Svar #11 skrivet: 05 apr-09 kl 16:54 »
ÄÄ ;DÄven hos oss väntas det.
Alla rätt tjocka med stora juver så det bli massfödslar.
Hoppas dom inte blandar ihop lammen.
Ingen fara  - har 6 tackor.
Korgmakare med egen korgpilodling, luffarslöjdare mm
Har  Höns (blandisar), Mysk- och Löpankor, Hundar, Katt och Bin.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #12 skrivet: 05 apr-09 kl 19:01 »
Nu har första lammet sett dagens ljus här hos oss!  ;D En liten bagge blev det. 3 tackor kvar den här omgången, ytterligare 3 i augusti förhoppningsvis...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Frances

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 05 apr-09 kl 19:38 »
Grattis :D

brittwal

« Svar #14 skrivet: 05 apr-09 kl 22:16 »
Hej alla som svarat på min undran, och Grattis! alla ni som redan börjat få sina lamm. Jag har gotlandstackor, 2 st äldre damer med många  födslar bakom sig och därmed rutin. Min tredje tacka skall lamma för andra gången. Hon fick ifjol 2 st pyttesmå lamm som jag fick stödmata några veckor men som sedan växte bra och nästan ifatt de andra lammen. Den fjärde tackan skall lamma för första gången och lever ännu i lycklig ovetskap om vad som skall hända.
Dock, ännu inga lamm. Men alla är dräktiga och med mjölkfyllda juver, så snart så.......

ulfg

« Svar #15 skrivet: 05 apr-09 kl 22:43 »
Nu i eftermiddag kom de första två vårlammen. Noll koll som vanligt, jag går upp på berget efter mitt helgpass på arbetet 06-18.00 och där är den stolta mamman med två pigga och kavata lamm. Man blir bortskämd med gutar som klarar sig själva i 99 fall av 100. Nu drar de väl igång, de äldre tackorna först som vanligt. I veckan skall jag kunna kolla dem en 2-4 ggr/ dagen, mer hemarbete då.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Frances

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 05 apr-09 kl 22:49 »
Idag är det isande kallt..Och det ser ut som alla tackorna som såg lammningsklara ut har gått tillbaka litegrann.. Är det nån annan som tänkt på det? Jag har nog aldrig fått lamm en iskall eller snöstormande dag..?

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
« Svar #17 skrivet: 05 apr-09 kl 22:55 »
Här har vi fått  en liten bagge för två veckor sen, oväntat det syntes inte att tackan var så långt gången och sen fick vi å torsdag och fredag tvillingar  ;D
-  men resten av tanterna vankar och svajar, äter och idisslar och är helt oförstående varför jag hela tiden glor på dem och letar tecken ???
Men det är väl varje år samma visa, det är så spännande att se dem små när dem äntligen är född och vist kommer alla att få sina lamm någon gång- eller?!
Lycka till alla ni som väntar och längtar
Ni är inte ensam :)

Westan

« Svar #18 skrivet: 05 apr-09 kl 23:38 »
Hittills 4 tackor med 2 bäbusar var. Allt har gåt bra till slut.
En tackas lamm var lite svaga och passiva. Med lite tillsyn
och en skvätt råmjölk har fått dem riktigt på fötter.

Här finns många tjoka tanter så fler kommer

Lindhultshäxan

• Sluta aldrig le!
    • Blekinge
    • Skogvaktarens Kennel
« Svar #19 skrivet: 06 apr-09 kl 07:36 »
Första lammen kom inatt  :). äntligen!!! Det var en av de vana tackorna som blev först. När vi gick upp imorse stod alla fåren ute så vi förstod att nåt hade hänt. När jag kom in i fårhuset låg där två ljuvliga små tacklamm. Båda är jättepigga men den ena är bara hälften så stor som den andra. Det var så skönt att det gick bra, för när vi kom hem i lördags fick vi avliva en högdräktig tacka som låg döende i hagen....hade troligtvis fått i sig dåligt foder....
Bor på en underbar liten gård tillsammans med Magnus, mina drömmars man och själsfrände.... Tanken är att äta gott och njuta av vad gården har att ge!
Vi har Gutefår, Linderödssvin, Blekingeankor, Höns (bl.a. gammalsvensk dvärg), Kalkoner, Tumlarduvor, Vaktlar, Jakthundar och ett par katter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser