Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  BÄROK  (läst 11136 gånger)

Epikurén

• Västergötland
BÄROK
« skrivet: 03 apr-09 kl 00:15 »
Finns det någon som har en bra beskrivning på hur jag tillverkar ett bärok, dvs ett ok som jag kan använda som bärhjälp till att bära tex två spänner med vatten?  tips. Det skulle underlätta betydligt om jag kunde fördela tyngden till rygg och axlar ibland.Jag är tacksam om någon kan ge mig ett tips, eller maila mig en beskrivning på hur jag enklast och smartast tillverkar ett bärok.

slainte

• Västmanland
SV: BÄROK
« Svar #1 skrivet: 03 apr-09 kl 15:06 »
De går beställa färdiga. Jag vet att jag någonstans läst om okträn, men kommer inte ihåg just nu var. Om jag kommer på det skickar jag ett pm.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Humle

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 05 apr-09 kl 08:54 »
Vad jag vet finns det två huvudtyper av bärok. En typ hänger man över ena axeln och den andra över båda bakom nacken.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Epikurén

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 05 apr-09 kl 19:26 »
Jag visste inte att det fanns bärok enbart för ena axeln, men jag skulle helst vilja ha en beskrivning på ett traditionellt bärok för båda axlarna. Jag trodde att det kanske fanns någon på detta forumet som kanske hade gjort ett eget ok. Jag vet att det finns färdiga bärok att beställa, men det skulle vara bra mycket trevligare att ha gjort ett eget. Då slipper jag dessutom kostnaden skicka efter ett och jag kanske kan tillverka ett som passar mina axlar. Det blir enbart den trevliga mödan att slöjda ett ok.

Men de blir kanske till att fundera ut något själv om inga råd finns att ge. Svårt, men de kanske går. :-\

Luffsen

• -
« Svar #4 skrivet: 06 apr-09 kl 13:05 »
Det blir nog till att ta ett gammalt ok, och utifrån det se hur man gjort.

Jag har läst nånstans att man gjorde oken individuella, "för bästa passform".  :)

Samma källa sa också att oken tillverkades i första hand för kvinnor, eftersom det ofta handlade om att bära vatten och mat till grisar i hinkar på oket.
Detta skulle anses vara kvinnosyssla, men det är alltså KÄLLANS teori, inte min.
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Epikurén

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 06 apr-09 kl 20:06 »
Jag tar så gärna på mig oket att göra "kvinnosysslor", om det innebär att jag kan spara mina redan dåliga axlar genom att bära med ett ok.  :)
Sen är det ju bara att konstatera att kvinnor även förr var smarta som använde sig av hjälpmedel för att spara axlarna. Bondmoran förr hade det inte lätt med allt det arbete som krävdes av henne på gården.

Eftersom jag inte förfogar över en massa maskiner o andra tekniska hjälpmedel på min lilla gård, så blir det mesta arbetet här med handkraft, även att bära vatten. Med 2 st 20-litersspänner, fulla med vatten i varje hand så skulle det underlätta att ha ett bärok, även om din källa säger att det är en kvinnosyssla. Precis som du skriver så tillverkades de säkert för individuell passform, för att bära med ett dåligt passande ok kan säkert ge mer besvär än att bära utan ok.

Luffsen

• -
« Svar #6 skrivet: 06 apr-09 kl 23:12 »
Ett dåligt inpassat ok gör arbetet till en plåga utan dess like, det kan jag försäkra dig om.
Rätt storlek och bra tillskuren skålning är ett krav för att man ska kunna/vilja använda ett ok.

Men rätt inpassat, så är det nåt som gör bärandet till rena underhållningen... nästan. :-D
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Freyr

• Frejs knivmakeri
« Svar #7 skrivet: 04 maj-09 kl 16:34 »
Kanhända har du redan hunnit göra dig ett ok eller i alla fall börjat, men hur som helst så gjorde en slöjd-bekant både ok och bärträ förra sommaren vilket han skrev om här http://kurage.wordpress.com/2008/07/18/lagga-ok-pa-sig-sjalv-ok/
http://kurage.wordpress.com/2008/08/05/bartra/

Tänkte det kanske kan finnas lite hjälpande bilder där.

/Frej

Dela detta:

* Inloggade just nu

767 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser