Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshusrenoveringen har startat!  (läst 6300 gånger)

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
Hönshusrenoveringen har startat!
« skrivet: 02 apr-09 kl 12:47 »
I vintras insåg jag att mitt hönshus behövde renoveras... Och nu har jag äntligen kommit igång!
Eftersom jag själv tycker det är kul att följa andras byggen i bilder så tänkte jag skapa en tråd om min renovering (ifall det är fler än jag som tycker det är roligt och inspirerande ;))

Mitt hönshus är en knuttimrad fäbod på ca 25 kvm som jag hade isloerat med gullfiber i stockarnas springor, vilket inte var optimalt; mössen tyckte det var väääldigt gott >:(

Igår städade jag ut och rev ner det gamla samt tätade spingor som dagsljuset sipprade in igenom med fogskum (få aldrig detta på händerna, det fästar fruktansvärt bra på huden :-[)

Hönsen blev inte speciellt glada åt att det inte fanns något spån på golvet samt att sittpinnarna var väldigt proviskoriska, men de får väl leva med det ett par dagar ;D

Så här ser det ut nu ur lite olika vinklar:

yrhönan

• Lökshus
SV: Hönshusrenoveringen har startat!
« Svar #1 skrivet: 02 apr-09 kl 13:56 »
Denna tråden ska jag följa! Spännande!  :)
/håller genbanksanslutna blommehöns.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 02 apr-09 kl 14:00 »
Jaaa! Bildtrådar är dom bästa!!!  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #3 skrivet: 02 apr-09 kl 15:48 »
Idag blev det inte så mycket gjort, det är inte alltid man får styra sin tid som man vill :P
Men fönstret blev iallafall målat, bilden är kass för det var svårt att få till en bra bild i motljus. I förrådet av färgslattar hittade jag en ljuvlig pistagegrön färg (undrar vad jag har haft den färgen till förut ???) som jag strök fönstret och karmen med. Väggarna ska ju bli vita, så en liten färgklick i fönstret livar upp! Betydligt bättre än mörkt trä som det var innan :)

äppelpaj

• Småland
« Svar #4 skrivet: 02 apr-09 kl 15:57 »
Vad mysigt det ser ut med timmer i hönshuset :) Och mysigare lär det väl bli! ;D Lycka till med renoveringen!

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #5 skrivet: 02 apr-09 kl 16:17 »
Vad mysigt det ser ut med timmer i hönshuset :) Och mysigare lär det väl bli! ;D Lycka till med renoveringen!

Jo jag gillar timret, men det blir förtvivlat mörkt! På bilderna skiner solen och dörren är öppen, men vintertid blir det väldigt mörkt med tanke på att det bara är ett fönster där inne. Inte får jag ta upp fler fönster heller för byggnaden är kulturskyddad på något vis så exteriören får inte ändras :( Så nu ska det på nya skivor och vit färg, kanske någon spegelvägg som reflekterar och sprider ljuset? Och så ska jag sätta upp nya vägglampor där inne. Men först och främst ska jag få maken att följa med och hämta hem ett stort lass med byggskivor ;)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #6 skrivet: 02 apr-09 kl 17:45 »
Nästan synd att sätta upp skivor i ett timrat hus kan jag tycka, det ser så vackert ut, men jag förstår tanken, kvalster borde ju bli överlyckliga över alla springor... Ett annat alternativ hade ju annars varit att måla med kalkfärg? Fast om jag förstod rätt var det för att det skulle bli tätare också?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #7 skrivet: 02 apr-09 kl 18:09 »
Jo, en knuttimrad vägg är otroligt vacker, det tycker jag också. men precis som du skrev; ett paradis för kvalster mm. Dessutom är denna bod inte i det bästa skicket på en del av stockarna vilket gör att det inte är tätt (På ett ställe kunde jag trä ut handen :o Mössen hade knagt i det halvdåliga virket för att komma in till gullfibern :P) NU är huset tätt, men höns är ju inte kända för att kunna låta någonting vara och jag vill ogärna att de pickar loss och äter upp fogskummet. Och så går ju skivorna att ta ner den dagen maken tycker som jag; att ett nybyggt hönshus vore att föredra ;D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #8 skrivet: 02 apr-09 kl 18:47 »
Det är alltid lite svårt att få maken att tycka likadant som man gör själv om höns ja...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #9 skrivet: 04 apr-09 kl 07:48 »
Igår fick jag med mig maken till bygghandeln ( i gengäld fick jag hjälpa till att lasta på en pall pellets på kärran :P) och köpte skivor till väggarna. Vad bra det är att åka till en mindre bygghandel där dom känner igen en som den där galna kanin- och höns människan ;D Jag fick med lite extra skivor som var kantstötta och fula alldeles gratis :D De kommer säkert väl till pass någonstans någongång! Så idag ska jag försöka koma igång med att sätta upp skivorna! Dock anser sig dottern en smula försummad så jag kanske får leka lite med henne idag också; hon går före hönsen alla dagar i veckan (även om jag är otroligt sugen på att sätta igång med skivorna :P) Bilder kommer....

Mysgrisen

« Svar #10 skrivet: 04 apr-09 kl 11:54 »
Det kommer säker att bli superfint! Ser stort och härligt ut.

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #11 skrivet: 04 apr-09 kl 17:36 »
Idag har vi börjat sätta upp skivorna på väggarna, inte det lättaste i en gammal skev timmerbod, kan jag säga :P Men det är bara att kämpa på (och köpa spackel ;))

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #12 skrivet: 07 apr-09 kl 15:25 »
Ä-n-t-l-i-g-e-n sitter skivorna på väggarna ;D Fy tusan vilket hundgöra; inte en vinkel var rätt och det lutade både hit och dit. Springorna är tejpade och mer fogskum ska inhandlas för att fixa till hörnen samt längs taket, men det känns som piece of cake efter att ha sågat till alla skivorna i märkliga mått ;)
Att dottern har varit på värsta humöret har inte bidragit till att få så mycket gjort heller ::)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #13 skrivet: 07 apr-09 kl 15:26 »
Har du haft MacGyver till hjälp?  ;D

zombivarg

• Jag kan inte leva utan mit liv
    • Skåne
« Svar #14 skrivet: 07 apr-09 kl 18:07 »
Oj, tycker det redan ser mycket ljusare ut. :)
Va fint det kommer att bli i slut ändan. :D
When you can live forever
What do you live for

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #15 skrivet: 07 apr-09 kl 19:43 »
Har du haft MacGyver till hjälp?  ;D

Nä, men han skulle ha behövts ;D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #16 skrivet: 08 apr-09 kl 11:55 »
Tänkte på silvertejpen...

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #17 skrivet: 08 apr-09 kl 18:15 »
Tänkte på silvertejpen...

jaså den... Den ska hindra kvalster och annan ohyra från att krypa in mellan skarvarna på skivorna ;) Du får ursäkta om jag verkar alldeles mongo och inte fattar nånting just nu; jag har abstinens efter min dotter som är hos mormor och morfar i några dagar :P

äppelpaj

• Småland
« Svar #18 skrivet: 08 apr-09 kl 21:56 »
jaså den... Den ska hindra kvalster och annan ohyra från att krypa in mellan skarvarna på skivorna ;) Du får ursäkta om jag verkar alldeles mongo och inte fattar nånting just nu; jag har abstinens efter min dotter som är hos mormor och morfar i några dagar :P

Ahaa..! Vet du om det funkar? Verkar ju rätt smart iallafall :)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #19 skrivet: 08 apr-09 kl 22:32 »
Det är väl jag som är miljöskadad... min man som ibland fastnar i teveserietittade var väldigt förtjust i MacGyver ett tag och han (MacGyver alltså, inte min man) hade silvertejp till allt, laga motorer, bygga bomber, gipsa ben etc. Hade han byggt ett hönshus är jag säker på att han skulle tätat springor med det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

714 gäster, 2 användare (1 dolda)
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser