Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tråkig start på lamningen  (läst 1275 gånger)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
Tråkig start på lamningen
« skrivet: 31 mar-09 kl 07:09 »
Man kan säga att min lamning började dåligt. Visserligen fick en gotlandstacka två fina killar allra först, de är pigga och krya. Nästa tacka (Åsenfår) fick först ett friskt bagglamm. Både tackan och lammet var pigga. Eftersom jag varit vaken många timmar åkte jag hem på eftermiddagen och sov två timmar. Då hade det gått tolv timmar efter första födseln. När jag kom tillbaka hade alltsammans vänt.

Tackan hade fått ett dödfött lamm och kunde inte resa sig. Slarvigt av mig att inte "gå in" och känna efter om det fanns flera lamm. Det hängde lite slamsor ut i baken på tackan efter den första förlossningen men de försvann och jag trodde det var efterbörden. Det är förstås så med okunskap att man lär sig av erfarenheter men det är hemskt att någon ska behöva sätta livet till för det.

Nu lever visserligen tackan fortfarande. Vet har varit där i söndags och gett henne kalk och kortison. Jag har sedan fortsatt med kalkinjrktioner morgon och kväll och hon ska få det sista idag. Hon har knappast ätit eller druckit något. I början åt hon ett höstrå emellanåt. Hon har fått Betfor, som hon åt i början. Därefter har jag gett henne rivna morötter som hon inte heller vill ha längre. Jag har sedan gett henne ljummet vatten i läskflaska med energibalans och B-vitamin många gånger om dagen. Hon har bara blivit svagare, I går morse stod hon några minuter på vingliga ben när jag lyfte upp henne men i går kväll orkade hon inte alls stå på benen.

Finns det något mera jag kan göra eller......? Har inte lyckats sno någon tuggboll, vet inte om jag törs. Lammet kan jag ju ge lammnäring (han har fått råmjölk) men det är svårt att växa upp utan mamma. Det är nu tre tackor till som lammat och fått friska lamm men jag har svårt attt glädja mig åt dem. Vad ska jag göra? Tackan är född 06 och det är hennes andra lamning.
Åsenfår, hundar och katter

vallhunden

• Västergötland
SV: Tråkig start på lamningen
« Svar #1 skrivet: 31 mar-09 kl 09:57 »
Kalket gör henne hård i magen, ge henne 0,5 dl matolja. Spruta in det i munnen långt bak.
Efter en halv dag, ge henne energibalans och betfor om hon äter det. Fortsätt på detta sätt tills hon börjar äta. Energibalans morgon och kväll + sno tuggbollar och lite betfor. Gott fint hö/ensilage till henne. Förhoppningsvis repar hon sig!

Lycka till!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #2 skrivet: 31 mar-09 kl 17:42 »
Tack Vallhunden för ditt svar.
Tuggbollar har jag inte lyckats få tag på, jag har gett upp om det.

Jag börjar undra om det är möjligt att göra något eller om det bara är avlivning gäller nu. Annars tänkte jag fråga en mjölkbonde i närheten om han kan bistå mig med några tuggbollar eller kanske Stimulex.

Tackan har inte ätit på tre dagar med undantag av det lilla Betfor och morötter jag har gett henne. Jag var rädd att hon skulle få problem med magen om hon fick för mycket så jag gav henne ganska lite. Hon har ingen känsel i benen och kan inte stödja på dem alls.

Förutom att hon inte äter är hon pigg och ligger med huvudet högt och följer med allt som sker omkring henne.

vårlängtan

• Småland
« Svar #3 skrivet: 31 mar-09 kl 18:03 »
Undrar bara, är det bra att "gå in och känna efter om det finns fler lamm" ?
Vi gör aldrig det. Mår alla bra så håller vi koll bara.
En tacka som lammade en tidig morgon, hon fick tre fina lamm, lämnade vi och åkte till jobbet.
På em hade hon som en boll bak och låg och krystade, det såg inte kul ut.
Men vi drog ut det och det var ett fjärde lamm, dött och bara en tredjedel så stort som de andra.
Det måste ha varit dött en tid. Tackan mår bra.

Slutsats: Kan det vara något annat än det döda lammet som orsakar problemen?
Har du tempat henne? Om feber behöver hon penicillin.
Njuter av värme och allt det gröna!

Taggis

• vänner
« Svar #4 skrivet: 31 mar-09 kl 18:04 »
Vill hon inte äta nägot alls ?
En vän till oss hade för några år sen oxå en tacka som blev liggande efter det att hon fött sina 2 lamm (båda levde),veterinären var där & dömde ut henne för hon skulle inte bli bra sa han. Men vännen vägrade ge upp henne så han vände henne flera gånger om dagen såg till att det fanns mat & vatten där hon låg ...efter 1 vecka reser hon sej upp. Hon gav sina 2 lamm di oxå där hon låg fast bara från ena sidan då andra sidan sinat .Detta var ssv flera år sen men hon lever än & har fått lamm varje år sen dess.

Jag hoppas på det bästa för din tacka !
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 31 mar-09 kl 18:50 »
Jag tycker att det var bra råd från Taggis!
Vänd henne flera gånger per dag. Lägg lammet på sidan och låt det puppa. Massera henne så att blodcirkulationen finns kvar.

Fortsätt att behandla henne, glöm inte matoljan efter sista kalkinjektionen! Du ser på henne när hoppet är ute... Så länge hon har huvudet högt och ser pigg ut är det bara att fortsätta. Har du tur så kan du hålla mjölken uppe och kan sköta lammet när hon blivit bättre. Låt lammet ligga hos henne i boxen så knyter dom an till varandra ändå...

Antagligen har stressen från lammningen utlöst kalkbristen, sånt kan hända.

Lycka till!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #6 skrivet: 01 apr-09 kl 16:46 »
Tack för era svar. Jag har följt alla råd som givits här, både till mig och till andra, jag är tacksam för dem. Nu tycker jag att jag gjorde vad jag kunde. Jag fick t o m en tuggboll av en granne som har mjölkkor, men det hjälpte inte.

Tackan dog i går kväll och hennes lamm är moderlöst. Ungen fick hela tiden vara med tackan och lyckades tidigt hitta tutten fast hon låg. Han fick hela tiden mjölk från henne eftersom han var hos henne i lammboxen. Tackan var pigg och höll upp huvudet in i det sista. Bara de sista två timmarna lade hon ner huvudet. Hon åt egentligen inte alls med någon aptit sedan hon blev liggande.

Jag ringde distriktarna i går och veten jag pratade med då "tyckte nog inte riktigt att det lät som kalkbrist", men konstaterade att veten, som var här gjort allt som kunde göras. Tackan hade ingen feber. Hon hade heller ingen känsel i benen, jag prövade att sticka mellan "tårna" och hon reagerade inte alls. Jag har en känsla av att det behövs mycket mera forskning på får.

Det sista dygnet tog jag bort grindarna till två andra boxar intill med två tackor och deras tre lamm och nu är lammungen tillsammans med dem i en större box (ca 12 m2). Tackorna stångar honom om han kommer för nära men det är lugna fina tackor och han ser inte ut att få allt för hårda smällar. Han lärde sig snabbt att hålla sig undan. Han springer också och leker med de andra lammen.

I morse när jag matat honom och gick därifrån såg jag att han låg intill två av de andra lammen och deras mamma, så han kanske klarar sig utan svåra psykiska problem. Han skriker redan när han ser mig och han äter bra. Jag ska sätta upp lammbaren och lära honom att äta därifrån. De får stanna ett tag i boxen så han slipper tampas med de andra tackorna och gotlandstackans två stora bagglamm, som föddes den 23/3.

Det är jobbigt när han skriker som ett barn när jag går därifrån. Han tystnar snart men det är klart att han saknar närhet och trygghet. Jag skulle helst sitta där hela tiden hos honom.

vårlängtan

• Småland
« Svar #7 skrivet: 01 apr-09 kl 17:03 »
Tråkigt för dej! StyrkeKramar!
Njuter av värme och allt det gröna!

hustran

« Svar #8 skrivet: 01 apr-09 kl 17:25 »
Det kanske låter konstigt det här (man häpnar varje år inför konstigheter) men vi hade ett år (har fö. haft hundratals lamningar) en tacka som fick ett lamm, inte gigantiskt men rätt stort. Hon blev förlamad och kunde inte resa sig utan hjälp.Hon var rätt pigg och åt, diade sitt lamm i nästan 2 veckor, liggandes, men så en dag gav hon liksom bara upp och vi fick ett flasklamm. Visserligen med god start men ändå.Lammet fungerade jättebra tjock o fin och kom bara jag ropade på ett speciellt sätt 2ggr om dagen. Det var känslomässigt ett helvete att se denna tacka leva för sitt lamm så länge hon kunde, men hon gav det en bra start. Pratade med vet. och fick höra att sånt tydligen hänt Även hästar i sällsynta fall.Vill bara nämna detta inte "spä på oroligheter" Det är nog väldigt sällsynt fö.

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 3 användare
skräptanten, Genomsnittswannabe, mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser