Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skadedjursbekämpning medelst fläderblad??? någon som vet?  (läst 1794 gånger)

Pip

• Pip
    • Uppland
Jag såg just ett avsnitt av "Victorian Farm" och där tillverkades ett bekämpningsmedel, för att bekämpa någon slags lus eller fluga på krusbärsbuskar.
Fläderblad lades att dra i hett vatten och tvål blandades i. Nu till min fråga: Vet någon vad fläderbladen tillför denna blandning? Tvålen är väl ungefär samma som när vi använder såpa nu för tiden.

Bo

SV: skadedjursbekämpning medelst fläderblad??? någon som vet?
« Svar #1 skrivet: 31 mar-09 kl 10:28 »
Fläder angrips lätt av bladlöss, är vad jag vet om detta.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 02 apr-09 kl 09:27 »

Fläder innehåller bl a:
     eterisk olja
     C-vitamin
     glykosider
     slemämnen
     garvämnen

kanske är det så att slemämnet som är sammansatta kolhydrater som, då de kommer i kontakt med vatten, bildar ett slags gele, stänger inne eller kväver lus och flugor, eller så halkar de kanske av  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 02 apr-09 kl 09:49 »
Fläder innehåller bl a:
     eterisk olja
     C-vitamin
     glykosider
     slemämnen
     garvämnen

kanske är det så att slemämnet som är sammansatta kolhydrater som, då de kommer i kontakt med vatten, bildar ett slags gele, stänger inne eller kväver lus och flugor, eller så halkar de kanske av  ;D

Hm, intressant tanke :) Jag får forska vidare

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser