Har varit borta över helgen och vänner har tagit hand om getterna. När vi kom hem idag så såg jag att ena geten gick runt i en cirkel ett par gånger. Jag kunde inte se nå't annat konstigt med henne. Jag gick ut senare för att kolla mer noga och märkte att hon gick i cirklar mest när hon blev uppjagad, tex när de skulle få skorpor av mej, nrä jag fyllde på hö och när den andra geten jagade iväg henne från godsakerna. Hon gör alltid cirkeln åt vänster.
Jag använde sökfunktionen lite och hittade två gamla trådar om sjuka getter, men vet inte om de riktigt stämde in här.
Jag har två afrikanska dvärggetter jag köpte från en djurpark i höstas. De är ca 1år gamla, inte dräktiga. De får fri tillgång till hösilage och vatten dagligen, gran och tallris ett par gånger i veckan. Jag har testat ge dem nötfor effekt i pulverform efter tips här, men de ratar det helt. Båda äter bra. Den ena geten har varit ledarget sedan dag ett. Hon har alltid haft lite mer hull. Nu på slutet har hon blivit tuffare mot den lite smalare och jagar bort henne från maten och ibland från vår uppmärksamhet. Har därför börjat lägga en hög hö en bit bort så slutar hon jaga bort den andra och efter ett tag så äter de lugnt sen.
Den "magrare" gick i cirklar ett par gånger nrä jag var där och det var alltid till vänster. Jag försökte lura henne till ett högervarv med en skorpbit, men det var som att hon inte kunde gå till höger utan gjorde ett vänstervarv ändå och försökte komma åt skorpan.
Jag undrar nu alltså, vad är det som händer? Nå'n som direkt känner igen detta? Kan jag göra nå't, ge henne nå't? Kan hon ha blivit skadad när den andra stångat henne, för det händer ofta?
Sen en annan fundering som kanske kräver sin egna tråd. Är det bättre att ha tre getter än två? Då har ju ledargeten genast två att hålla efter och går inte lika hårt åt den andra enda get som finns i hagen. Eller är det så att den som är lägst i ordningen alltid har det tufft och att det då ist är två som ska sätta denna ranglägsta på plats?