Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan det hända..??  (läst 1352 gånger)

ninna b

• Gäst
Hur kan det hända..??
« skrivet: 29 mar-09 kl 16:27 »
Idag fick en Gotlandstacka ett fint lamm och sen kom det en död unge. Den hade nog varit död ett tag för den luktade och hängde knappt ihop. Ser ut som om den inte var fullgången. Någon som varit med om något liknande...?

hustran

SV: Hur kan det hända..??
« Svar #1 skrivet: 29 mar-09 kl 17:17 »
Jaadå, visst kan det hända. Du kan inte ana vad som kan hända under lammningstider, de mest underliga saker. ;)

ninna b

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 mar-09 kl 18:06 »
Sen då...?? Ska tackan behandlas... ? Hon är pigg och fin men jag tänker mest att om hon haft ett dött foster i livmodern ett tag så är det kanske inte så bra.

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 29 mar-09 kl 18:20 »
Äter och dricker och verkar hon pigg så är det ett bra tecken. Ha bra koll på henne så hon inte blir sämre!

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #4 skrivet: 29 mar-09 kl 19:40 »
Hade en gute/finullstacka förra året som fick ut två friska lamm och sen kom det inget mer..
Jag gick in och kände..hittade två klövar och drog.. de gick av :o..
Gick in igen och fick ut ett missfoster..såg mer ut som en griskulting än ett lamm..
Var orolig för tackan eftersom jag dessutom hade sönder lammet i henne... men fick rådet att så länge hon var pigg och åt och drack så skulle jag låta henne vara.. och hon fick inga men av detta..
I år har hon fått två fina lamm utan komplikationer.. :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #5 skrivet: 29 mar-09 kl 21:07 »
Inom grissvären så är det ganska vanligt med dödfödda nästan upplösta foster, och det lämnar inga som hellst men på suggan.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 29 mar-09 kl 23:27 »
Idag fick en Gotlandstacka ett fint lamm och sen kom det en död unge. Den hade nog varit död ett tag för den luktade och hängde knappt ihop. Ser ut som om den inte var fullgången. Någon som varit med om något liknande...?

Hade en tacka som fick ett sånt lamm ifjol. Hon fick ett litet men, piggt bagglam och sen ett illaluktande som nästan såg ut som en fågel. Det luktade pyton och hade nog varit dött ett tag. Tog bort det från lammboxen fort och strödde massor med ny halm. Bagglammet var litet och jag gissar lite för tidigt fött. Han kunde inte stå själv först men, var mycket hungrig och pigg så jag hjälpte honom det första dygnet. Han åt med god aptit och blev stadigare för varje mål. Barnen döpte honom till Bill och han blev väldigt tam, gissar att vi daltade lite väl mycket med honom eftersom han varit så liten. När man gick ut i hagen och ropade, -Lille Bill så kom han galopperande.  :-*  Han mamma är nu dräktigt igen och stor och jag gissar att hon kommer att lamma snart.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #7 skrivet: 30 mar-09 kl 13:01 »
det händer ibland , konsigt nog får tackan sällan några men av det.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser