Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Moderkaka...  (läst 5118 gånger)

freeky

• Gäst
Moderkaka...
« skrivet: 29 mar-09 kl 10:23 »
Hur längekan tackan gå med moderkakan hängande i rumpan? Jag har läst nånstans att man ska/bör klippa av den så den inte hänger i skiten, men om den inte kommer ut, ska man dra ut den?Hur länge ska man vänta? Igår fick en tacka sina lamm, och moderkakan hängde ut i flera timmar. Morsan drog ut den tillslut. Kan man göra skada eller är det bra att göra så?

Angelica

• Inter faeces et urinam nascimur
SV: Moderkaka...
« Svar #1 skrivet: 29 mar-09 kl 10:58 »
Av vad jag förstår av Sjödins bok, s. 119 så bör man rådfråga veterinär om efterbörden inte lossnat ett dygn efter förlossningen.

Huruvida man ska/kan dra ut den själv och om det i så fall gör skada vet jag tyvärr inte. Fick din mamma ut hela efterbörden?

Om jag förstår saken rätt (återigen från Sjödins bok) så ska nog efterbörden normalt komma ut ganska snart efter lamningen då tackan faktiskt tuggar på den och att det i sig ska väcka modersinstinkten och digivningen (återigen s. 119). Ja, det har var lite "teoretiska" kunskaper.

Någon där ute som vet av erfarenhet?
Älskar djur... människor också!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 29 mar-09 kl 11:22 »
Man ska ALDRIG dra i moderkakan och man ska INTE klippa av den!

Om moderkakan inte släpper så beror det på att den sitter fast i livmodern och då säger det sig själv att man inte ska dra, eftersom livmodern då kan bli skadad.

Man klipper inte av moderkakan eftersom den då riskerar att halka in igen, med alla bakterier som sitter fast på den.
Om den är så lång att tackan trampar på den så kan man klippa av den yttersta spetsen.

Moderkakan brukar lossna inom det första dygnet. Om något har gått fel, t ex ett döfött eller för tidigt fött lamm, så kan den hänga kvar längre. Jag brukar kontakta veterinär och få pencillin om det gått några dagar och den inte har släppt...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 29 mar-09 kl 12:28 »
Precis som Vallhunden skrivit så ska man aldrig dra i en kvarbliven efterbörd på en tacka.

Det man riskerar då, förutom det som redan nämts är att LIVMODERN följer med ut !
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 29 mar-09 kl 18:18 »
Jag har vid ett tillfälle hjälpt till att moderkakan kommer ut. Det stack ut en liten bit och jag drog ut den. Den satt inte fast utan kom väldigt fint.

freeky

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 mar-09 kl 18:50 »
Den här kakan satt inte fast särskilt hårt, den slurpade ut lätt, men nu har vi den andra tackan som har sin kvar.Vi har knutit knutar på den för den hängde ner i skiten, men nu funkar det.Hon födde 3 lamm men 1 var dödfött så det kanske är därför det inte släpper? Ska ringa vet. imorron, för hon har mastit dessutom...helt otroligt, tre lammningar av tre har haft komlikationer.Vi fick nog bottenskrapet av killen vi köpte av, han såg att det var blåbär och gjorde sej av med dom sämsta tackorna och fick betalt för dom oxå. Skitsurt! Och det är 6 tackor kvar som ska lamma, det är inte utan att man får ont i magen och blir hispig!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 29 mar-09 kl 19:58 »
Mastiten kan du ha köpt, men de andra komplikationerna behöver inte ha att göra med att det var dåliga djur!

Ta inte ut något i förskott! :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 29 mar-09 kl 20:14 »
Även äldre tackor smakar gott om man tillreder dom rätt. Har själv aldrig fått trillingar men det måste ju öka risken för komplikationer. Jag avlar på tysta djur som inte smiter där det funkar bra med lammning och annat.

Visst är dom underbara de små lammen!  :)

freeky

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 mar-09 kl 20:52 »
Mastiten kan du ha köpt, men de andra komplikationerna behöver inte ha att göra med att det var dåliga djur!

Ta inte ut något i förskott! :)

Man börjar ju undra, för det har varit problem hela tiden sen vi köpte dom. Tackan som har mastit fik trillingar förra året, en dog och en fick selenbrist och höll på att stryka med.Men du har nog rätt, det bara känns lite kämpigt och då tänker man inte klart alla gånger  ;D

freeky

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 29 mar-09 kl 21:03 »
Även äldre tackor smakar gott om man tillreder dom rätt. Har själv aldrig fått trillingar men det måste ju öka risken för komplikationer. Jag avlar på tysta djur som inte smiter där det funkar bra med lammning och annat.

Visst är dom underbara de små lammen!  :)

Nej men usch,det låter inte lockande alls! Vi vet inte vad vi köpte för materil, det är första lammningen vi har själva, så det återstår att se vilka som blir kvar och vilka som får gå... och dom är så underbara där dom hoppar runt, det blir inte mycke annat gjort här hemma   ;D

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Kvarbliven efterbörd...
« Svar #10 skrivet: 31 mar-09 kl 09:10 »
Brist på E-vitamin under dräktigheten ger problem med kvarblivna efterbörder.

Se över din giva av E-vitamin + Selen. Har du gett Tokosel ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 31 mar-09 kl 09:16 »

Beskriv gärna mer om detta. Har aldrig gett nått tillskott (förutom saltsten) och har haft minimalt med förluster och problem. Ger färskt sly året om som de gärna barkar av.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 31 mar-09 kl 09:25 »
Vad finns att beskriva?
E-vitaminbrist är en av de saker som orsakar kvarbliven efterbörd.

Som vanligt så är SLU källan  :)
« Senast ändrad: 31 mar-09 kl 15:55 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

anette i bugared

• -
« Svar #13 skrivet: 31 mar-09 kl 09:47 »
Vad finns att beskriva? E-vitaminbrist är en av de saker som orsakar kvarbliven efterbörd.
Källa till fakta, tack!!
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

freeky

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 31 mar-09 kl 10:44 »

Dom fick selen, men inte tokosel utan en sort man gav varje dag.Vet. var här och kollade mastit på tackan, och drog då ut moderkakan och gav oss instruktioner  :). Har nu på morgonen hjälpt en tacka att dra ut ett lamm, hon orkade inte krysta ut det, det var en stor kille som kom utploppande!  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 1 användare
mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser