Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frösådd lök  (läst 4121 gånger)

Skytten

• Skåne
Frösådd lök
« skrivet: 28 mar-09 kl 17:13 »
Vem har provat på att odla lök från frön?   Vilka sorter är bäst?  Vilka knep tar man till för att få dem stora?

Jag har hört om en japansk löksort som ska gå lätt att odla och få mycket stor, någon som känner till mer om detta?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Lotta_och_Micke

• Skolan Forsaström
SV: Frösådd lök
« Svar #1 skrivet: 29 mar-09 kl 17:00 »
Frösådde  Rijnsburger (gul),Red Brunswick (röd) och Hannibal (purjo) förra året.
Lökarna blev väl inte så jättestora direkt,men otroligt goda samt fina att lagra.
I år har jag även sått Sturon (gul) och Red Baron (röd).
(Alla från Runåbergs fröer)
Ska sätta lite i drivbänk längre fram också samt prova att så till sättlök.
Klipper ner bladen till 6cm höjd emellanåt samt förvarar plantorna rätt svalt när de kommit upp.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 29 mar-09 kl 17:22 »
Purjo sådde jag på friland förra året, de blev små men ändå väldigt goda.  Jag vet nu i efterhand vad som jag inte gjorde helt rätt (tror jag) och tänker prova igen i år.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #3 skrivet: 29 mar-09 kl 18:07 »
Jag frösår oxå lök. Rima Rijnsburger och Red Baron. När de har grott i varmt rum ställer jag ut dem i växthuset så de får växa långsamt. Klipper ner då och då. Sätter även massor av sättlök och schalotten... lök kan man inte få för mycket av!

Prova att förså purjon så får du lite starthjälp och kanske större purjosar. Klipp ner den på samma sätt som löken.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Vurre

« Svar #4 skrivet: 29 mar-09 kl 20:04 »
Vem har provat på att odla lök från frön?   Vilka sorter är bäst?  Vilka knep tar man till för att få dem stora?

Jag har hört om en japansk löksort som ska gå lätt att odla och få mycket stor, någon som känner till mer om detta?

Det är svårt att odla lök från frön. Man kan testa att odla Exhibition, en extremt storvuxen och mild lök. I övrigt är det nog bäst med sättlök.
snus? vad är priset på en pris?

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 29 mar-09 kl 20:18 »
Det är svårt att odla lök från frön. Man kan testa att odla Exhibition, en extremt storvuxen och mild lök. I övrigt är det nog bäst med sättlök.

Sättlök, det är väl en liten lök egentligen?
Om man frösådde på friland, och då inte för tidigt, skulle man då inte få fram sättlök första hösten?
Det är kanske som jag en gång (tror) jag har hört att man sätter en stor lök när man ska ha sättlök, och en liten lök när man ska ha en stor.

Vurre

« Svar #6 skrivet: 29 mar-09 kl 20:24 »
Nja, lök är ju egentligen ettårig och för att få bra lök måste man lura löken. Sättlök sås mycket tätt men hur man i övrigt gör vet jag inte, alltför mycket trassel och för små utsikter till att lyckas för att jag skulle förska mig på det.

Dessutom har jag läst att man får större problem med lökfluga med frösådd lök än med sättlök. Jag köper ca 10 kg sättlök och det räcker ganska långt, resultatet är förhållandevis säkert och jag slipper allt besvär med att fröså och förvara smålökar över vintern.
snus? vad är priset på en pris?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 30 mar-09 kl 18:10 »
Se även tråden Odla egen sättlök:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=43030.0

Jag håller med Vurre om att det är en osäker och svår odling.

Man kan också förkultivera lök. Sådd i kruka i mars, utplantering i maj-juni, skörd av mer eller mindre fullvuxen lök i aug-sep. Även det en svår och osäker odling. Löken kommer lätt av sig i tillväxten efter utplanteringen.

Sådd på friland för skörd av fullvuxen lök på hösten går bara i de bästa odlingslägena, typ Skåne och Öland.

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 12 apr-09 kl 09:32 »
Jag provar, satte en pallkrage med rödlök den 11 april.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 12 apr-09 kl 13:27 »
Jag provar, satte en pallkrage med rödlök den 11 april.

Kanske lite tidigt. Jämför mitt citat från Lindbloms katalog i annan tråd som jag länkade till ovan. Han rekommenderar sådd i maj. Men du får väl se hur det går. Alltid en erfarenhet.

Pallkrage med ganska mager jord kan nog annars vara bra. Då har du lökarna upphöjda (dränering) och väl samlade. Är det blött väder när de ska mogna av (i augusti cirka) kan du göra ett skärmtak av någon genomskinlig plastskiva eller bänkfönster. Skivan/taket bör stå på ben, med gott om luft under, och öppet på sidorna. Har inte testat detta, men det bör hjälpa till. Torka underlättar avmognad. Det mesta radikala sättet att få dem att mogna är annars att dra upp dem med blast och rötter så intakta som möjligt och låta dem mogna av på varm, luftig, solig och torr plats.

Du bör inte låta lökarna bli större än normala sättlökar. Ju större desto mer benägna att gå i blom nästa år. Dock lär du få större variation på dina lökar än vad det är i påsarna du köper. (De är storlekssorterade och mer eller mindre precisionsodlade.) Så det får bli en kompromiss när du försöker få dem att mogna av. Några lökar kommer bli större än idealet, men de kan funka de också, kanske ge tidig lök nästa sommar.
« Senast ändrad: 12 apr-09 kl 13:32 av Anders Skarlind »

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 15 apr-09 kl 22:20 »
Jag hade faktiskt tänkt chansa på att få en tillräckligt stor lök redan i höst. Jag vill minnas att odlare  förr, åtminstone runt Kristianstad satte lök från frön på stora frilandsodlingar, och tog skörd samma år.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #11 skrivet: 15 apr-09 kl 23:13 »
Jag hade faktiskt tänkt chansa på att få en tillräckligt stor lök redan i höst. Jag vill minnas att odlare  förr, åtminstone runt Kristianstad satte lök från frön på stora frilandsodlingar, och tog skörd samma år.

OK, det kanske kan gå, i Skåne. De stora yrkesodlarna i Skåne och på Öland odlar löken direkt från frö.

Imina

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 26 apr-09 kl 21:38 »
Hur går det med löken? Har det kommit upp ngt än?
Sådde lök i veckan, så jag är nyfiken på hur det går för dig, eftersom du ligger några veckor före.

Mamma, myskankskötare och svinaherde.

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 27 apr-09 kl 05:45 »
Den frösådda löken har inte kommit än, men den bör visa sig vilken dag som helst, då vi nu inte har kalla nätter. Här har vi haft en tidig vår, med bra dagstemperaturer, klar himmel, men lite kalla nätter, fram till nu.  Det har inte regnat på länge, så vattning ofta är ett måste.  Vitlöken som är sådd av kylskåpstädade oätliga klyftor, har kommit bra, de är tre centimeter höga. Det som kommit upp igår är: rädisor, spenat, brocollo, alla sallader, och morot.  Blomkålen ute syns inte än, men den i kruka inne är fyrbladig(sådd samtidigt den 14 april)
Paprikan i fönstret började lite ojämnt, en del är fyrbladiga och en del har just kommit upp (sådda 9 april).

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 07 maj-09 kl 22:20 »
Nu sticker de första frösådda rödlökarna fram.

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser