Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Släppa stor bagge med små baggar?  (läst 1281 gånger)

maunen

• Skåne
Släppa stor bagge med små baggar?
« skrivet: 28 mar-09 kl 14:39 »
Jag undrar om jag vågar släppa ihop min avelsbagge med mina 1årsbaggar? Anledningen är att jag tycker att han är för stygg mot tackor och lamm ibland, flyttar de inte sig när han kommer så kan han satsa allt vad han kan och stånga, detta gäller vid foderbordet och jag tycker redan han är tillräckligt fet. Problemet är att jag har inte kunnat hålla honom avskild från tackorna tidigare för han hoppar, klättrar eller går igenom nätet. Jag vill också ha senare lammning än i dec/jan som jag har haft de 2 senaste åren, jag tycker april/maj känns mer lagom. Ni tror inte han dödar ungbaggarna? Han är själv 3 år och fullvuxen dorset, så han är inte att leka med.

hustran

SV: Släppa stor bagge med små baggar?
« Svar #1 skrivet: 28 mar-09 kl 17:35 »
Jag tror inte det är ngn. fara att släppa honom med yngre baggar, ställ dem lite trångt i början bara. Tvärtom så brukar det gå mkt. bra. Kolla bara så han vill stanna där så han inte lär hela gänget att rymma. ;)

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 28 mar-09 kl 17:37 »
Att  baggen går med dräktiga tackor och små lamm är inte naturligt så man får räkna med att det inte funkar så bra med alla baggar. I det vilda lever baggarna i egna flockar och umgås bara med tackorna i betäckningstider. Jag har alltid haft mina vuxna baggar ihop med varandra och bagglamm, men då har dom varit vana vid det från början. Jag ser att dom känner igen varandra och gör ingen stor affär av ihop släppandet. Men om man släpper ihop för första gången bör man ha dom i ett riktigt trångt utrymme tills dom vant sig vid varandra. Om dom har chans att ta sats när dom ska göra upp blir skaderisken större. Och sedan får man vara med och övervaka det hela en stund. Det finns förmodligen en liten risk för skador men jag har haft baggflock i över tio år utan att något hänt.            Mvh Charlotte 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

maunen

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 28 mar-09 kl 18:14 »
Han har alltid accepterat lammen, inte varit stygg, men om tackor och lamm inte flyttar på sig, när han vill vid foderbordet, det är då han är dum. Mja, han kostade mig också mycket pengar och jag hade tänkt ta tacklamm nå´t år till innan jag bytar bagge. Han var jättesnäll och kelig när han var yngre, nu stångar han mig om jag inte ser upp, varför blir det så? Är det för att han har blivit kelad med? Eller för att han nu är så stor att han vågar?

mobben

« Svar #4 skrivet: 29 mar-09 kl 08:47 »
Bara släpp in honom, blir lite rörigt i början men det lugnar sig.

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
« Svar #5 skrivet: 29 mar-09 kl 15:29 »
Att baggen stångar dig beror på att han våga och att han har blivit fullvuxen, baggar är inte att lekar med! Har samlat egna erfarenheter. Men det brukar funkar bra att har ihop flera baggar. I början ska dem vara ihop ganska trångt, om dem ska vara inne - då  hinner dem inte tar sats och knuffas inte så mycket.
Testa!

Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 3 användare
simon.arvestrand, ensamvarg_17, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser