Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hus i växthus  (läst 11480 gånger)

Filip Skräplund

Re:Hus i växthus
« Svar #20 skrivet: 19 apr-06 kl 18:41 »
Citera
Att göra glaset mörkt nattetid bör göra att det tar åt sig värme utifrån . En sorts solvärmefångare till och med.  En sådan fungerar även vintertid.

Kvack  ???  Solvärmefångare, nattetid och på vintern  ???

Hur ska man kunna pumpa igenom vätskan med nån vidare effektivitet om det är hopmurade glaselement?
Dessutom, en vätska som pumpas mellan glas tar inte upp mycket värme.
Den mesta värmestrålningen går igenom vätskan och glaset.
Om det funkat skulle det varit gjort för länge sen.
« Senast ändrad: 19 apr-06 kl 18:43 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

nad

« Svar #21 skrivet: 19 apr-06 kl 19:26 »
jag pratade med en konstruktör / försäljare av solluft värmare angående glas eller annat material i fångaren , han hade experimenterat och kommit till att plastskivor med luftkanaler i fungerade bäst totalt sätt dvs pris,värmegenomsläpplighet,isolerförmåga det blir även en mycket lättare o smidigare konstruktion totalt sett.
Om detta gäller för hela växthus vet jag ej.
Vänl NAD

nad

« Svar #22 skrivet: 19 apr-06 kl 19:32 »
Snälla Zeke
Kan du få stopp på din hoppande gubbe, han tar hårt på mina redan inte så bra nerver.
Vänl Nad

ozzy

« Svar #23 skrivet: 19 apr-06 kl 19:39 »
Snälla Zeke
Kan du få stopp på din hoppande gubbe, han tar hårt på mina redan inte så bra nerver.
Vänl Nad

Nad! vi är överens! blir också tokig på gubben men den är ändå bättre än den snurrande spiralen. hahaha
« Senast ändrad: 19 apr-06 kl 19:41 av ozzy »

Filip Skräplund

« Svar #24 skrivet: 19 apr-06 kl 21:11 »
Snälla Zeke
Vänl Nad

Det verkar som om jag är den ende verklige hårdingen härinne   8)
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Filip Skräplund

« Svar #25 skrivet: 20 apr-06 kl 21:52 »
Löjligt att spela martyr bara för att din idé inte håller.
Ska man ha svart vätska dagtid så man få gå med ficklampa i glashuset?
Det är meningslöst att spåna om något som är feltänkt från början.
Speciellt med en som blir grinig av kritik.
Jag har för mig du skrev i ditt första (raderade) inlägg att en bostad inte ska kosta mer än hundratusen spänn.
Hur fixar du budgeten med denna monstermaskin, som i bästa fall bara några gurkor ska bo i?
Den energivinst man ev kan göra äts till största delen upp av byggnads- och underhållskostnader.
« Senast ändrad: 21 apr-06 kl 09:08 av zeke »

Bondmoran

« Svar #26 skrivet: 21 apr-06 kl 12:34 »
Anna Edey Solviva har skrivit en bok och har en hemsida. Kanske det finns nått matnyttigt där.
Boken finns bl a på Ad libris.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #27 skrivet: 22 apr-06 kl 00:03 »
Jammet; jag såg också programmet om den unga familjen som byggde ett timmerhus i ett växthus.
Jag tror det var i Värmland.
Det är säkert mysigt på tidig vår och sen höst men fy för att vara inne i värmen på sommaren!
Huset var inte helt färdigställt när programmet sändes och jag har inte hört något mer om hur det fungerade.

Bo; ditt växthus/bostad låter väldigt intressant! Har du några bilder att dela med dig av eller kanske en ritning?

Zeke; jag håller med de andra, en lugn och stillsam avatar nästa gång kanske?  ::)
Och som svar på din fråga, på "kanslisvenska" skulle det nog heta "Var bor de?", jag skulle dock ha frågat "Vart bor de" men det är nog dialekt. "dem" tycker jag du kan stryka direkt!

nad

« Svar #28 skrivet: 22 apr-06 kl 08:38 »
Hej alte

Intressant ide med vätskor ,ingenting som jag dock skulle våga mig på.
Almänna undringar ,bos ide med mur verkar bra sen är frågan om man skall ha glastak eller vanligt . Vanligt pulpettak (platt men sluttande) med olika typer av sol drivna paneler .
Den överdrivna hettan på sommaren undviks + att taket går att isolera ,stora förluster genom glastak.
Din glasvatten grej tycker jag att isåfall skulle monteras upp kloss i den värmelagrade muren, eller ett stort vatten magazin med direktkontakt mot muren, med en färg på muren och möjlighet att ändra färg på vattnet,kan bli häftigt.
En enklare variant är insatta vattenslingor i muren.
Pulpettaket skall självklart samla upp vatten för hushållets behov, detta är krångligare på ett växthus.
Ser fram emot mera info från Bo.
Vänl Nad

nad

« Svar #29 skrivet: 22 apr-06 kl 23:31 »
Hej Alte

Jag engagerade mig tidigare i olika miljöfrågor, har nu lagt tyngdpunkten i mitt miljöarbete på hållbarutveckling.
Energiförbrukningen i I- länderna måste vara faktor 10 dvs 10 gånger mindre för att vi långsiktigt skall kunna hålla de ekologiska systemen under kontroll.
Lång historia detta men håll ut,jag funderade då på hur få ner energiförbrukningen för hus uppvärmning till den låga nivån.
En värmepump ger ca faktor 3 de blir bättre vissa når nästan faktor 5, detta är fortfarande bara halvvägs till faktor 10.
Vän av ordning säger då jag driver min värmepump med vindkraftsel så är alting fixat.Då har man inte riktigt lyssnat vi måste vara 10 gånger effektivare oavsett var energin kommer ifrån.På vissa områden klarar vi inte F10 så vi måste ner på kanske F20 på vissa områden.
Fördelen med hus i växthus mark o solvärme tas tillvara nackdel det blir för varmt vissa perioder. Det gäller altså att jämna ut tempskillnaderna inne i växthuset på ett smart sätt.
Fönster på hus är en svag punkt värmemässigt , i ekobygg kretsar brukar antingen isolerande luckor på utsidan eller isolerade gardiner på insidan användas.
Här är ett förslag på typväxthus i hus ,växthuset är runt halva rundeln (norrsidan) är värmelagrande resten vanligt glas.
på utsidan har man ett isolerat skal som kan skjutas för nattetid o vintertid delat i två halvor som finns bakom den värmelagrande delen när de inte används.
Samma på insidan kanske om det behövs.Det inre huset värms från inbyggda slingor i den värmelagrande muren, värmepump som drivs av solceller på taket ganska stora paneler du måste sälja till nätet på sommaren och ta tillbaka på vintern.
Din värmepump har ska vi hoppas F5 du får därför bara köra den halva tiden mot idag för att nå F10.Forts föjer, fyll gärna på.
Vänl Nad

Hemikring

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 23 apr-06 kl 12:43 »
Vad kan proportionerna mellan tillförd solvärme och avgiven underjordsvärme vara? Det kanske inte ens finns nån underjordsvärme att tala om? Jordvärme kanske helt och hållet är lagrad solvärme?
Jag läste nyligen att tre fjärdedelar av värmen på jordens yta kommer från solen och en fjärdedel från jordens innandöme. Tyvärr har jag ingen länk till det.

nad

« Svar #31 skrivet: 23 apr-06 kl 15:05 »

Bra fråga om energi jag vet inte riktigt själv var gränsen går när du frågar, tillskotts energin antar jag. Finessen är att vi får inta slösa bara för att vi har råd. Minskar vi till F10 kan vi få fram energin på ett hållbart sätt. dvs ej kärn,kol o oljekraft
Vänl Nad

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 2 användare
Mr.O, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser