Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hus i växthus  (läst 11476 gånger)

Jammet

• Gäst
Hus i växthus
« skrivet: 18 nov-05 kl 13:51 »
För längesedan var det ett reportage på TV om ett nybyggt hus som man byggde ett jättestort växthus utanpå. Kanske var det någonstans i Dalarna. De hade bl a en massa vinrankor där.

Jag har funderat på hur det har gått med kondensen där. Själv har jag en inglasad altan som jag odlar på och där är en väldig kondens. Alltid på morgonen och mer på hösten än våren. Anledningen till kondensen känner jag, men hur har man gjort i växthushuset? Tänk om hela huset börjar ruttna! Det måste ju bli tråkigt inne när det inte går att se ut när alla fönster är kondensblöta. Eller har man löst det med rejäl ventilation? Men i så fall försvinner ju en del av tanken med att det ska gå åt mindre värme. Då blir det ju mer som bara ett gigantiskt vindskydd.

Är det någon som känner till huset?

Bo

Fuktproblemen
« Svar #1 skrivet: 18 nov-05 kl 15:46 »
blir större ju högre temperaturskillnaderna är mellan de olika delar av huset som inte är avskilda.

Mindre problem får man genom att ha små odlingsbäddar som är väl täckta med ex-vis lecakulor och att ha växter anpassade till torrt klimat som behöver mindre bevattning. - Allt vatten man häller till växterna hamnar i inomhusatmosfären och måste luftas bort för att inte bli kondens.

Jammet

• Gäst
Re:Hus i växthus
« Svar #2 skrivet: 20 nov-05 kl 18:52 »
Är det ingen som känner till huset jag tänker på?

Mvh Jammet

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 20 nov-05 kl 19:54 »
Skit också ... blev utloggad och mitt långa svar försvannn ... provar igen.

Sitter här med en bok som heter "Energisnåla hus", av Varis Bokalders, ICA förlaget, 1981, ISBN 91-534-0568-4

Boken beskriver bla. ett hus i Saltsjöbaden utanför Stockholm som är helt inneslutet i ett växthus.

Det är ju så att kondens fäller ut på de kallaste ytorna, det innebär att kondensen huvudsakligen hamnar på ytterglaset och inte på det uppvärmda bostadshuset. Dessutom står hela huset på ett stort värmelager (en stenkista med genomgående luftkanaler) där den varma fuktiga luften sugs ner från växthusets tak, leds i kanalerna under huset och lämnar sin värme och avfuktas där, återcirkulerar upp i växthuset igen. Detta borde ge ett betydligt torrare klimat i växthuset jmf. ett vanligt växthus.

Fuktvandringen i grunden borde vara från varmt till kallt, dvs. från värmelagret ner i marken där kondensvattnet kan dräneras bort.

Huset var nog ganska nybyggt när boken skrevs och det finns inga uppgifter om hur det beter sig på längre sikt.

Har tyvärr ingen scanner men jag kan försöka fota aktuella sidor i boken och maila över. Inte idag dock, håller på att flytta så du får vänta lite.

Är intresserad av att diskutera detta mer så jag hoppas på lite respons från trådstartaren.

Rekomenderar också boken "Energisnåla Hus" även om den är gammal. Finns säkert nyare böcker eller nyutgåva av samma som är mer uppdaterad.

Jammet

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 nov-05 kl 21:00 »
Tusen tack för ditt fina svar. Du behöver inte lägga ned något arbete på detta eftersom det inte på något sätt är aktuellt för mig att göra efter. Jag frågade mest av lite allmän nyfikenhet.
Tack i alla fall

Mvh Jammet

deman

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 mar-06 kl 19:01 »
det finns en tidigare tråd om huset här inne...en länk tar dej till sommartorpets hemsida och en liten bild och text om huset....inte så mycket info dock.

nad

« Svar #6 skrivet: 11 apr-06 kl 19:52 »
Hel alla som läser om hus i växthus
Jag tror att i framtiden  är det mera regel än¨undantag att husen byggs inne i ett växthus,själva husen blir relativt små typ 20 m2 per person.Växthusen kanske 100 m2 detta för att möjligöra husbehovsodling samt om faktor 10 skall kunna uppnås finns det inte så många andra vägar att gå.
faktor10 betyder att om samhället skall vara hållbart måste energimängden som används till uppvärmning vara en tioondel av vad den är i dag. dvs det räcker inte att använda värmepump dessa har faktor3 till ibästa fall 5.
hjälp till att spåna om framtida hus.
Vänl NAD

nad

« Svar #7 skrivet: 15 apr-06 kl 20:55 »
Hej Alte

Växthus i hus om du tror på den iden är mitt tips att du projekterar projektet klart hur du vill ha dett osv nu verkar du ha fastnat lite i problemtänkande,jag tror på idén men har många andra projekt just nu, skulle vara intressant att disskutera vidare. En sak är att på sommaren vill man troligtvis inte bo inne i växthuset värmen! Hela växthuset på järnvägsräls ,huset på rä
ls eller bo utanför i tält kanske 3 möjliga lösningar.
Vi hörs
Vänl Nad

Filip Skräplund

« Svar #8 skrivet: 15 apr-06 kl 21:19 »
Har för mig att jag hört nån gång att luften i växthus, alltså rena växthus med mycket växter och fuktig varm luft, kan vara ohälsosam i stora doser.
Man kan ju tänka sig att tropikvärme gynnar många bakterier, både snälla och elaka.
Själv gillar jag skarpt atmosfären i växthus med doften av våt jord osv, men jag tror inte jag skulle vilja bo där.

Nu är det väl inte det som var tänkt med förslagen som getts här.
Jag tror mer på ett hus som är väl isolerat och med en inglasad långsida mot söder.
Är det inte i Energisnåla hus det beskrivs något liknande som man kan se i länken nedan?

http://ekohus.be/anders.html
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Bo

Bor i solhus
« Svar #9 skrivet: 16 apr-06 kl 07:33 »
hela året. Tre månader i relativ lyx vid Medelhavet, nio i mitt växthus som har en 40 tons isolerad stenmur mot norr och 90 kvadratmeter odlingsyta.

Vår och höst skärmar jag av ett varmare utrymme med plastfolie, - bubbelplast om jag hittar det. När det är för hett eller myggrikt om sommaren, sover jag i ett svalare mygg- myr- och mus-fritt utrymme som jag inredde en gång för honungshantering.

Böckerna i bokhyllan blir en aning buckliga och jag får ibland slänga en möglig madrass, annars är fuktproblemen hanterliga. Jag täcker alla odlingsbäddar med hö för att hindra avdunstning - och försaltning. Har inte bytt jord på 22 år.

Bo

Aluminiumprofiler
« Svar #10 skrivet: 16 apr-06 kl 07:40 »
är en utmärkt lösning. Ett superbt lättbyggt och billigt solhus kan man få med aluminiumprofiler i kanterna på triangulära glas och frigolitskivor som enkelt sätts ihop till en kupolformad dom. Under den kan man inreda sin bostad på en välisolerad grund.

Filip Skräplund

« Svar #11 skrivet: 16 apr-06 kl 20:34 »
Det smarta med den isolerade muren på norrsidan är att den magasinerar solvärmen.
Det var rätt vanligt förr på slottsorangeriernas tid med en stenmur åt norr.
Man skulle väl kunna ha ett stenmagasin som golv också, med isolering inunder av leca eller nåt.
Jag tycker det praktiska är det vackra i de flesta fall.
Blyinfattade fönster på ett växthus bli dyrt, miljöovänligt och besvärligt att underhålla.
Aluprofiler är praktiska men ser lite fabriksmässiga ut.
Det finns lackerade profiler också, det håller väl ett tag men brukar blekna med tiden.
Vit färg borde alltså vara lämpligast, dessutom reflekterar den bäst.

Apropå frigolit såg jag en gång en idé i en bok, där man hade ett bågväxthus med dubbla väggar,
av plast antar jag.
På kvällen blåste man in frigolitkulor i mellanrummet,
och på morgonen blåste man ut kulorna till en silo igen.
Vet inte om det har testats i praktiken.
« Senast ändrad: 16 apr-06 kl 20:38 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Hemikring

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 16 apr-06 kl 22:19 »
Apropå frigolit såg jag en gång en idé i en bok, där man hade ett bågväxthus med dubbla väggar,
av plast antar jag.
På kvällen blåste man in frigolitkulor i mellanrummet,
och på morgonen blåste man ut kulorna till en silo igen.
Vet inte om det har testats i praktiken.
Jag läste om ett växthus där man provade detta. Det stupade på att frigolitkulorna gick sönder av allt transporterande.

Filip Skräplund

« Svar #13 skrivet: 16 apr-06 kl 22:48 »
Jag läste om ett växthus där man provade detta. Det stupade på att frigolitkulorna gick sönder av allt transporterande.

Tanken har föresvävat mej.
Men kanske det skulle funka med lite segare kulor än vanlig frigolit.

Filip Skräplund

« Svar #14 skrivet: 17 apr-06 kl 11:28 »
Värmen inifrån en byggnad sprider sig solfjäderformat i marken, alltså både på djupet och åt sidorna.
Det kan vara svårt att isolera i marken under väggarna utan att äventyra stabiliteten, men man kan lägga isolering vågrätt under markytan ett par-tre meter ut från byggnaden.
Jag har sett det alternativet omnämnt avseende djurstallar.

nad

« Svar #15 skrivet: 18 apr-06 kl 10:44 »
Jag har observerat att lokaler med helt oisolerade golv, exempelvis jordgolv eller betong direkt på marken, brukar hålla plusgrader inomhus även utan uppvärmning. Inte om det är alldeles för kallt ute men det brukar tjordvärme som förmodligen inte är att förakta. Meda mycket lång tid innan det övergår i minusgrader. En sorts naturlig  så pass låg temperatur att vi oftast inte ens tänker på den som värme. Om väggarna och tak är isolerade håller det nog alltid plustemperatur. Undrar om de egentligen hade det så värst kallt om fötterna i gamla backstugor med jordgolv. Inte behagligt kanske, men jag tror knappast att de hade minusgrader vid fötterna. Man kanske kan utnyttja detta genom att att isolera ner i marken under väggarna för att förhindra tjälen och kylan att tränga in under växthuset. Flera meter djupt och mycket brett. Skulle man isolera hela golvet stänger man ute jordvärme för tiotusentals kronor varje vinter. Helt klart ett inte så litet dilemma. All värme måste då tillföras lokalen genom någon uppvärmning.
Om man har ett oisolerat brädgolv där vinden passerar under blir det dock minusgrader ganska direkt i golvnivå om ingen uppvärmning finns i rummet. Om man isolerar ett växthus ,jag tänker då på marken, kommer det förmodligen att bli betydligt kallare därinne, än förut. Om den saknar uppvärmning.

Glashusvariant. Jag läste en gång en kort artikel om en man som bodde vid floden Themsen. Han hade under många år plockat upp flaskor som kom drivandes i floden. När han hade tillräckligt många, murade han ihop dem till något sorts hus eller garage. Förmodligen med bottnarna utåt. Kul variant.

Glasisolering. Kan inte riktig komma ihåg var jag läste detta men i dagens elektroniska värld kan man tydligen förändra ljusgenomsläppet i glas genom att förändra färgen på glaset med ström. Detta lär gå till på bildskärm eller svetskärmsliknande vis, att en reglerad ström påverkar färgerna på i glaset eller plasten inlagda partiklar och således kan göras mörka eller ljusa efter behag. Nån som vet hur långt man kommit i dessa (förmodligen) experiment? Nåt för framtiden kanske. Om de skulle komma ut i marknaden nästa år kanske vi har råd att köpa dem om tjugofem.

Att pumpa runt olika färgade vätskor med olika egenskaper mellan glasytor vore ju också en framtida variant att mörklägga, kyla eller värma glas efter behov (min egen ide tror jag).

nad

« Svar #16 skrivet: 18 apr-06 kl 10:51 »
Golvtemperaturen blir teoretiskt aldrig längre än +4 celsius har jag för mig att jag läst någonstans,stampade jordgolv tror jag på ,dessa var ytbehandlade med något som var dambindande kanske lervatten el dylikt sedan la man mattor över hela golvytan man hade troligtvis skor kängor på även innomhus.

nad

« Svar #17 skrivet: 18 apr-06 kl 11:02 »
Jag har ibland undrat varför man slutade med jordgolv delvis antagligen för att man inte alltid kunde bygga på en lämplig plats dvs kulle men en stor orsak är tror jag att det blev omodernt o "fattigt" att ha jordgolv dvs en statusgrej. Man kan ju på prov testa med att säga åt sina nya arbetskamrater att " vi har stampat jordgolv hemma" och skriva upp deras kommentarer.
Vad som är vettigt och vad som styrs av folks fördomar om hur saker o ting skall vara är intressant att spekulera i.

Bo

Bo i växthus
« Svar #18 skrivet: 18 apr-06 kl 19:43 »
Varför inte spika ihop en liten lyxbostad där inne nånstans? Springer det folk och snokar mycket eller får du vara helt ifred?
Byggt mot en mur. Ja det är nog inte dumt. Förhindrar insyn och skapar stabilitet och lite trygghetskänsla. Hur menar du med frigoliten?
Även du har alltså funderat på kupolformen? Visst vore det väl läckert  med sådan form. Kanske kan man delvis ha ett undre parti bestående av en mur.

Jag har haft tid att ordna det trivsamt. Den lyx som är mest värd är att bo i en glänta i skogen med havsbad på fem minuters avstånd. Folk kommer ofta in och tittar och är välkommna. Muren är en halvmeter tjock och isoleringen som jag fick från en rivning lika tjock. Där har jag fuskat till två sovutrymmen och sedan har jag ett stort utrymme i mitten på andra våningen öppet mot växthuset, där jag har mitt tillhåll. Ute har jag ett stenbord och utekök där jag intar mina måltider när det är soligt och lugnt.

Idén med att bygga hus av triangulära frigolitblock limmade på plyfaskivor med aluminiumlister i kanterna för sammanfogningen, luftades på ett annat ställe: http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=26;action=display;threadid=6088
« Senast ändrad: 18 apr-06 kl 19:46 av Bo »

Filip Skräplund

« Svar #19 skrivet: 18 apr-06 kl 23:06 »
Glas isolerar för dåligt.
Dessutom är det ingenting för våra breddgrader, på vintern är det bara utstrålning och knappt nån instrålning alls.
Verkar krångligt också med pumpar och vätskor.
Passiva system funkar bäst i längden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser