Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggost form  (läst 9468 gånger)

Taggis

• vänner
Äggost form
« skrivet: 27 mar-09 kl 20:24 »
Var får man tag på en äggost form ? Kan det gå att använda någon annan form om man inte får tag på en sån ?
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Sommartorparn

SV: Äggost form
« Svar #1 skrivet: 27 mar-09 kl 21:20 »
Har nu bara gjort äggost en enda gång, utan rätt form, använde mig av duk och sil. Det funkade inte med ångkokningsinsatsen för jag kunde inte hänga upp den för avdroppning. Sen var det ändå inte tillräckligt avdroppat, märkte jag, så jag gjorde om det efter uppstjälpning. Det spelade ingen roll för massan var fortfarande formbar och skulle säkert ha blivit snygg i något annat än en sil.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 28 mar-09 kl 07:45 »
Här i Bohuslän finns formar i plast eller plåt att köpa i affärerna.  Vill du ha hjälp med en sådan?

Edgar

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #3 skrivet: 28 mar-09 kl 08:55 »
De kan finnas i välsorterade järnaffärer. I brist på annat fungerar även durkslag.

Mvh Susanne
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 28 mar-09 kl 11:14 »
Kanske söka upp en keramiker?

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #5 skrivet: 30 mar-09 kl 18:44 »
Jag använder mig av ett gammalt emaljerat durkslag från kockums, äggosten blir så fin så!

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 30 mar-09 kl 18:57 »
Ser läckert ut! På en gul tallrik skulle det nästan se ut som ett inverterat stekt ägg.

Taggis

• vänner
« Svar #7 skrivet: 31 mar-09 kl 12:51 »
Tack allihop för era tips  :). Jag börjar nog med ett durkslag tills jag hittat en riktig form.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Mushi

« Svar #8 skrivet: 01 apr-09 kl 21:29 »
Jag har köpt en plåtform på Bohusläns museum i Uddevalla, den är stjärnformad och snygg. Ganska liten, men det är bra för ett mindre hushåll. De traditionella träformarna kräver mååånga liter mjölk och ett mindre släktkalas för att äta opp äggosten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser