Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsgård nära väg - dålig idé?  (läst 2016 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Hönsgård nära väg - dålig idé?
« skrivet: 27 mar-09 kl 15:22 »
Vi funderar på att anlägga en ny höngård och precis intill vägen ligger ett parti som verkar väl lämpat. Stort, torrt, mycket buskar, och inte i vägen för människorna.

Problemet är att jag är orolig att närheten till vägen ska störa hönsen. Det är en skogsväg, lagom bred för att en bil ska kunna köra på den. Bilar kör nästan aldrig där, och i så fall i lugn takt. Vägen frekventeras mest av promenister, cyklister, hundrastare och joggare.

Jag är mer bekymrad för de trimmade moppar och fyrhjulingar som vrålar förbi ibland, vilket de visserligen gör ganska sällan, ett par gånger om året. Barn och ungdomar som ställer sig vid nätet och skriker och jävlas med hönsen, och kanske slänger in skräp till dem, är ett teoretiskt möjligt problem.

Vad har ni för tankar och erfarenheter om detta?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Lycka

• Ångermanland
SV: Hönsgård nära väg - dålig idé?
« Svar #1 skrivet: 27 mar-09 kl 15:34 »
Du radar upp problemen själv som kan komma .
Jag skulle inte lägga hönsgården där.
Hedemorahöns

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 27 mar-09 kl 15:36 »
Du radar upp problemen själv som kan komma .

Ja, min undran var mest om höns brukar strunta i såna problem, eller bli spattiga av dem.

Tack för svaret.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 27 mar-09 kl 15:43 »
Höns bryr sig nog inte så mycket .
Men illvilliga barn kan ställa till mycket, vuxna också för den delen.
Gör du gården ngn annan stans om det går.
Hedemorahöns

yrhönan

• Lökshus
« Svar #4 skrivet: 29 mar-09 kl 16:14 »
Ja, min undran var mest om höns brukar strunta i såna problem, eller bli spattiga av dem.

Tack för svaret.

Vi bodde tidigare utmed en riksväg med mycket trafik och mina höns brydde sig inte ett dugg. Vi hade alltid öppet hönsgårdsgrinden så de var frigående och kunde någon gång gå i dikeskanterna tom utan att bry sig. Men oftast gick de på andra hållet, asfaltsvägen var ju inget som lockade dem (sån tur var). Hade höns där i 10 år och ingen överkörd och de trivdes bra!
/håller genbanksanslutna blommehöns.

Mysse

« Svar #5 skrivet: 29 mar-09 kl 17:25 »
Jag har haft en hönsgård nära väg och cykelbana. Hönorna verkade inte alls ta skada av det och vi fick bara positiv respons från folk som tyckte att det var jätte trevligt.

Visst hände det att både barn, vuxna och pensionärer stod och gol som en tupp utanför men de brydde sig inte nämnvärt, ibland höjde någon på huvudet och undrade vad de höll på med. (...och det gjorde jag med när jag såg de lite äldre göra så. Djur väcker mycket underligt hos mänskligheten. ;))
Välkommen hem till oss på en kopp te!

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #6 skrivet: 29 mar-09 kl 17:29 »
Jag tycker inte det låter som någon dålig plats för en hönsgård. Är vägen så lite trafikerad som trådskaparen skriver kan det ju inte vara några problem.

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #7 skrivet: 31 mar-09 kl 17:09 »
Vår hönsgård ligger precis i infarten till en fotbollsplan. Det är inga problem alls. Emellanåt kommer det lite föräldrar med småbarn och frågar om de får titta på hönsen. Men det är ju bara trevligt. Än har vi inte fått något inslängt i gården så jag tror inte det blir några problem för dig.

Bygg den där om du tycker att det är lämplig terräng.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Prosit

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 02 apr-09 kl 09:19 »
Jag hade min hönsgård precis vid vägen förrut. Den är hårt traffikerad på mornarna när alla kör sina barn till skolan. En och annan fyrhjuling vrålar förbi som hos dig. Jag tror inte något av detta stör hönsen - de vänjer sig precis som vi (fast irriterar sig nog inte på alla lata föräldrar som inte orkar gå sista stegen tillskolan). Lite godispåsar kan man hitta på tomten och i hönsgården. De blåser nog ofta in. Men det är ju inte så farligt.

En gång sprängde de i gatan max 4 meter från vårt hönshus. Det råkade vara just den dan när äggen skulle kläckas. DET störde. Alla kycklingar dog. Hönsen var helt hispiga i flera dar efteråt.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 3 användare
Hantverkare92, Broccolie, stromback

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser