Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eftertraktade tuppar vilka raser?  (läst 1813 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Eftertraktade tuppar vilka raser?
« skrivet: 26 mar-09 kl 20:36 »
Okej, som nog de flesta vet så är det ju en liten (eller ibland väldigt stor, något jag inte råkat ut för ännu) utmaning att få tuppisar sålda.

Finns det någon ras där det är lättare att bli av med tuppisar?  ??? Man tycker ju att det borde finnas någon som inte är så vanlig och mer eftertraktad och på så vis lättare att sälja tuppar av... Eller?  ???

Själv är jag ju på gång med Sebright nu i sommar och kommer försöka ta fram pipisar av dem nästa sommar... Bor i norra Uppland... Hur svårt tror ni det kommer att vara att sälja någon överbliven tupp av den rasen till exempel? Skulle ju vara kul om det gick någurlunda lättare än med de andra som kan ta några månader ibland innan någon ringer och vill ha efter att annonsen satts ut.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Eftertraktade tuppar vilka raser?
« Svar #1 skrivet: 26 mar-09 kl 20:45 »
Rent spontant säger jag att det borde gå lättare med en något ovanligare ras. Har inget förslag precis. Eller kanske en ovanlig färg.
Har du en ovalig ras eller färg finns det nog folk som är villiga att åka en bra bit  skulle jag tro.
Själv gör jag bara ett klent försök att bli av med tuppar, nackar dem själv om jag inte har möjlighet att ha kvar dem. Men jag har ju bara höns för min skull och säljer inte pga att jag inte har så många.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 26 mar-09 kl 20:58 »
När jag annonserade ut mina australorps, plymouth rock och sussex fick jag båda sussextupparna sålda med en gång. De andra hamnade i frysen. Jag vet inte om sussex är så ovanligt?

Det verkar ha gått bra för dem iaf, såg att de annonserade avelsägg till salu därifrån, så mina tuppisar ska bli pappor!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 27 mar-09 kl 06:56 »
Okej.  :)
Har hittills aldrig behövt nackat någon tupp... Vi har väldigt många höns i en grupp och där gör det ingenting om det är många tuppar, de behövs.
I somras fick vi 7 tuppar på ca 25 kycklingar totalt... 2 ville jag behålla, alla andra fick nya hem ganska snabbt, trotts att de var blandraser. Även en äldre tupp fick ett nytt hem... blev förvånad då en ringde mitt i vintern och frågade om en annons.

Då var det en annons om ungtupparna och den äldre jag satt ut för ett halvår sedan.. Men den äldre fanns ju kvar och de belv jätteglada över honom då räven hade tagit deras förra under hösten.  :P 

Rakadero: Grattis!  ;D
Sussex verkar inte vara så ovanlig här... Men kanske på ett annat ställe av landet?

Tänkte just på det med Sebright att det mesta är nere i Skåne och vet en som åker halva landet ned med bilen och upp igen för att få tag på nya... Har själv aldrig sett någon här runt omkring Uppsala som har sådana utan det är också mest Skåne... Och tyvärr är många vaccinerade dessutom mot marek...  :-\
« Senast ändrad: 27 mar-09 kl 07:00 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #4 skrivet: 27 mar-09 kl 07:32 »
Vette tusan om det går lättare med ovanligare tuppar. Mina appenzellertuppar får sällan några nya hem, det är helt enkelt för få som har rasen för att någon ska behöva enbart en tupp. Säljer jag en höna ihop med tuppen däremot så går de på nolltid...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #5 skrivet: 27 mar-09 kl 08:04 »
Nej, allt har väl inte med ovanligheter att göra. Man ska ha tur också!
Att just när man vill bli av med tuppar vill någon annan ha...
Bor på min lilla gård med min stora familj!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #6 skrivet: 27 mar-09 kl 08:10 »
Och helst ska den som vill ha, inte bo 50mil bort. har hänt...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #7 skrivet: 27 mar-09 kl 09:53 »
Tror inte rasen av tuppar spelar någon roll. Man måste räkna med att kunna ta bort överflödet om man vill ta fram kycklingar.  :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser