Hur många djur vi har per box?
I två sådana boxar har vi bara en individ per box. Och i en annan tre unga individer. En av dem i boxarna är en äldre ko som inte har tillgång till att gå ut. Men de andra går in och ut som de vill under dagen på ganska stora inhägnade områden där skog, en liten äng och plana bergskullar ingår (det sistnämnda borde väl funka lite som asfalten som nämndes?

)
Den äldre kon som inte gått ut i vinter fick verkas i februari igen trots att hon verkats i oktober. De växte ut hiskeligt snabbt helt enkelt. Det var en av anledningarna till att jag började fundera på det där med "naturlig slipning"...Hon hade ju bara gått på det där mjuka.
Snö brukar vi inte ha så mycket av här, men det var intressant att få höra att det kan ge knepiga klövar. Men du skriver "kor som går ute, tex i snö"... Men att gå ute rent generellt sett måste väl ändå anses vara ett rätt naturligt beteende?
Jag hörde för ett tag sen från en som hade en ko i 12 år av en lantras som de hade ute året runt, och knappt aldrig behövdes verkas för klövarna höll sig snygga ändå.
Det tycker säkert någon här låter helt vanvettigt (?), men jag tänker att ingen verkar ju klövarna på älgarna (osv), det måste väl vara att när kor befinner sig under betingelser som inte ursprungligen är det naturliga för dem att de då behöver klövverkningen. Ett varierat utegående (jag menar varierat i avseendet att det finns både mjukt underlag och underlag av hårdare karaktär, som exempelvis våra plana bergskullar) borde väl befrämja klövhälsan?
Nu fick jag ett tips från en vän om att det på en hemsida (
http://www.ciwf.org.uk/about_us/default.aspx) "Compassion in world farming" skulle nämnas någonstans att det är mycket bra om man kan hålla en del av djupströboxen ren från halm just för att ge en annorlunda yta. Men jag kan inte hitta detta. (ska fråga var han såg det).
Vännen sa även att det innebär ju lite jobb att hålla ströet på en sida men att man ju sparar lite på detta sätt också. Han har själv ca 60 kor i England och har djupströbäddar till sina kor. Fast han sa att han inte gör själv på detta sätt.
Han brukade ta ut sitt två gånger om året i sin gamla lada, men nu har han en ny och tror att det kommer räcka med en gång.
Vi verkar inte klövarna själva utan anlitar en klövverkare, så det är inte ryggen jag tänker på...

, utan vad som nu kan vara det bästa för korna. Och därom råder ju ibland rätt olika åsikter...
Nu får jag väl skäll igen för att jag sagt något tokigt...