Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  djupet på djupströbädden...  (läst 1754 gånger)

Mata

• Södermanland
djupet på djupströbädden...
« skrivet: 25 mar-09 kl 10:17 »
När brukar ni som har djupströbädd tycka att det är dags att rensa ut?

Jag  tänkte att det kunde vara bra att ha någon yta (i de rätt stora boxarna vi har, 5-6 x 3 m) som var fri från halm så att kon hade lite yta med betong att slipa klövarna lite på . Men de som sköter om korna har varit rätt frikostiga med halm, så  nu är det djupströbädd i hela boxen och jag misstänker att det är lite väl djupt och kan bli jobbigt att gå på hela tiden (alla är dock daglig dags ute utom en äldre ko som vi inte vågar låta gå ute än).

Hur resonerar ni andra kring detta?

ford-Anders

SV: djupet på djupströbädden...
« Svar #1 skrivet: 25 mar-09 kl 19:42 »
när djuren tar i taket ;)

Mata

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 26 mar-09 kl 09:40 »
Tja...Då kan vi ju fortsätta häva på mer halm ett tag till...

Kanske är det en dum fråga, men jag skulle gärna vilja ha någon mer idé om detta. Även om det här med att inte ha djupströbädd i hela boxen för att ge plats åt hårdare yta.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 26 mar-09 kl 10:12 »
Jag  tänkte att det kunde vara bra att ha någon yta som var fri från halm så att kon hade lite yta med betong att slipa klövarna lite på .
Hur resonerar ni andra kring detta?

Det fungerar ju som så att när kossan i boxen går omkring, så rörs ju ströet/halmen omkring i hela boxytan. Hela boxens yta blir ju då ströad med det strö man använder.

Vill man ha så att det ska vara "hårt" i botten så får man nog ha spån i boxen, och mocka ut varje dag.
Att dom slipar klövarna kan du glömma, det är verkning som gäller för kossorna.  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 26 mar-09 kl 12:19 »
när djuren tar i taket ;)

Lite tidigare blir det allt här (vi har väl ca 5 m i takhöjd), det brukar bli när boxgrindarna blir "för låga", eller ungefär en gång /år.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

peppz

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 26 mar-09 kl 13:02 »

I den lilla lösdriften där vi strör dagligen med 12 rundbalar i veckan (a 500kg) kör vi ut bädden en gång om året, men där har vi lite underbeläggning just för bäddarnas skull..   ca 65 djur på en yta godkänd för ca 90 vuxna nöt.

men inne i behandlingslagården och ungdjursstallarna så blir det när det behövs,  som sagt tidigare, när grindarna blir så låga att det finns risk för att djuren klättrar över, eller när djuren når upp till fönstren..  vid behov alltså ;)

strö hela boxen eller delar av den är ju en smaksak...  där vi har mer än 30 djur så har vi en del ströbädd och så en skrapgång med betong längsmed foderbordet som vi skrapar med traktor eller bobcat. men i mindre grupper och mindre boxar så strör vi hela boxarna.

Det är inget att anpassa efter hur man vill slita på¨klövarna..  där är det helt enkelt verkning 2 ggr om året som gäller, antingen man gör det själv eller tar ut en klövverkare...
Kennel SweetCaileanz

Mata

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 27 mar-09 kl 06:09 »
Tack för svar! En del av nytta!

Självklart verkas klövarna här! Minst 2 ggr per år. Men jag har faktiskt läst att klövarna växer ut snabbare då de för jämnan (under vintersäsongen) står på enbart mjuk yta utan resistans. Medan jag läst om kor som går ute året runt har mindre behov av klövverkning (alltså inte behöver slipas lika mycket) eftersom de slipar klövarna naturligt s a a säga utomhus. Stämmer inte detta med era erfarenheter?

Boxarna vi har är som sagt mycket stora så jag tror nog det går att ha ordning på det. Men jag funderade bara på hur andra resonerar kring detta.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 27 mar-09 kl 08:27 »
Jo visst blir klövrna längre på djur som går på djupströ.

Hur många djur har ni i den storleken på box ?
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 27 mar-09 kl 17:23 »
Medan jag läst om kor som går ute året runt har mindre behov av klövverkning (alltså inte behöver slipas lika mycket) eftersom de slipar klövarna naturligt s a a säga utomhus. Stämmer inte detta med era erfarenheter?

Kor som går ute på t.ex snö
får förväxta fula klövar. Klöven blir nernött för mycket i trakten så att klövarna blir långa och låga.
Och vinkeln blir helt fel (tålängden ska vara 2ggr trakthöjden på klöven).

Kor som går på betesmark
nöter ju inget då marken är för mjuk. Det är ju därför man ibland pratar om att ha asfalterade partier i drivgångar till betet till mjölkkor  :D

Men Kor som går i djupströbädd/står på gummimatta får de mest förväxta klövarna.

Alla grupperna måste ju verkas och det spelar ju ingen roll tycker jag) om man ska ta "si mm" eller "så mm" det knöliga är ju att bryta ryggen av sig med att lyfta upp klövarna...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Mata

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 27 mar-09 kl 21:06 »
Hur många djur vi har per box?

I två sådana boxar har vi bara en individ per box. Och i en annan tre unga individer. En av dem i boxarna är en äldre ko som inte har tillgång till att gå ut. Men de andra går in och ut som de vill under dagen på ganska stora inhägnade områden där skog, en liten äng och plana bergskullar ingår (det sistnämnda borde väl funka lite som asfalten som nämndes? :))
Den äldre kon som inte gått ut i vinter fick verkas i februari igen trots att hon verkats i oktober. De växte ut hiskeligt snabbt helt enkelt. Det var en av anledningarna till att jag började fundera på det där med "naturlig slipning"...Hon hade ju bara gått på det där mjuka.

Snö brukar vi inte ha så mycket av här, men det var intressant att få höra att det kan ge knepiga klövar. Men du skriver "kor som går ute, tex i snö"... Men att gå ute rent generellt sett måste väl ändå anses vara ett rätt naturligt beteende?

Jag hörde för ett tag sen från en som hade en ko i 12 år av en lantras som de hade ute året runt, och knappt aldrig behövdes verkas för klövarna höll sig snygga ändå.
Det tycker säkert någon här låter helt vanvettigt (?), men jag tänker att ingen verkar ju klövarna på älgarna (osv), det måste väl vara att när kor befinner sig under betingelser som inte ursprungligen är det naturliga för dem att de då behöver klövverkningen. Ett varierat utegående (jag menar varierat i avseendet att det finns både mjukt underlag och underlag av hårdare karaktär, som exempelvis våra plana bergskullar) borde väl befrämja klövhälsan?

Nu fick jag ett tips från en vän om att det på en hemsida (http://www.ciwf.org.uk/about_us/default.aspx) "Compassion in world farming" skulle nämnas någonstans att det är mycket bra om man kan hålla en del av djupströboxen ren från halm just för att ge en annorlunda yta. Men jag kan inte hitta detta. (ska fråga var han såg det).
Vännen sa även att det innebär ju lite jobb att hålla ströet på en sida men att man ju sparar lite på detta sätt också. Han har själv ca 60 kor i England och har djupströbäddar till sina kor. Fast han sa att han inte gör själv på detta sätt.
Han brukade ta ut sitt två gånger om året i sin gamla lada, men nu har han en ny och tror att det kommer räcka med en gång.

Vi verkar inte klövarna själva utan anlitar en klövverkare, så det är inte ryggen jag tänker på...  :), utan vad som nu kan vara det bästa för korna. Och därom råder ju ibland rätt olika åsikter...

Nu får jag väl skäll igen för att jag sagt något tokigt...   :-X

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 2 användare
William, scorpio_xri

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser