Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  funderingar om hönsgödselbox  (läst 3627 gånger)

Vildrosen.

funderingar om hönsgödselbox
« skrivet: 24 mar-09 kl 11:54 »
Jag ska nu fixa lite i hönshuset. Tänkte bygga en box under sittpinnarna för att få gödseln där så att hönorna inte kan trampa i den. Jag har sett olika lösningar men funderar på

1) kan man använda kompostgaller (grönt man köper 4 väggar och sätter ihop) eller blir det för glest för hönornas fötter?
2) är det bättre att använda hönsnät? Är det starkt nog? Är det för vasst för fötterna?
3) finns det något annat som är bättre?

Har tänkt att bygga en box som är väggfast men som jag enklet kan öppna framsidan på så att jag får väck gödslen som blir.

Vad har ni valt?
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Lycka

• Ångermanland
SV: funderingar om hönsgödselbox
« Svar #1 skrivet: 24 mar-09 kl 12:23 »
I en tidigare tråd skrev jag hur jag har gjort.
Löstagbar ram på gödselbordet skjutit fast kompostgaller uppepå.
Drar av gödselbordet ett par dagar i veckan.
Fungerar toppen här.
Din idè är väl likartad, förutom att jag inte behöver böja ryggen lika mycket.
Frågan är hur ofta du tänker gödsla ut??
Inte kul att samla en massa gödsel i hönshuset.
« Senast ändrad: 25 mar-09 kl 07:47 av Lycka »
Hedemorahöns

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #2 skrivet: 24 mar-09 kl 17:07 »
Jag började med hönsnät upphängt på krokar under pinnarna. Men skiten fastnade i nätet, hönsen klev på nätet och tyngde ner det på gödselskivan. Funkade sisådär...

Bytte till kompostgaller upphängt på krokar istället! Funkar jättebra. Den mesta skiten ramlar igenom, något enstaka fastnar, gallret är lättare att rengöra om man vill det. Och hönsen kan gå på gallret om de skulle vilja det, inga fötter som fastnar!

Mvh
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 24 mar-09 kl 21:35 »
Jag har kompostgaller, såna där gröna, och de lutar utåt, de hänger ut från väggen och ner på gödselbrädan, lätta att lyfta på när jag gödslar ut. Eftersom de lutar går inte hönorna så gärna på gallret, men de kan göra det om de måste.

Jag hade hönsnät innan, gödseln faller inte igenom på samma sätt och den är för vek.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Vildrosen.

« Svar #4 skrivet: 25 mar-09 kl 09:02 »
Min tanke är att använda mig av den plattan jag har men att sätta ett galler över och att kunna enklet lyft upp gallret för att använda min gödsel-skrapa som jag gjort.

Tar nog den iden om att sätta kompostgaller över och att sätta det lite snett.

Jag brukar gödsla ut då det behövs - ungefär....

Vad har ni för något på själva plattan? Funderar på att måla någonform av träskiva eller att lägga en plastmatta eller skaffa något i metall .... eller finns det något bättre?

Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 25 mar-09 kl 10:06 »
Jag har formplyfa.
Den håller att skrapa på i evigheter
Beror väl på hur mycket man vill kosta på. ;)
« Senast ändrad: 30 mar-09 kl 11:04 av Lycka »
Hedemorahöns

Krågedal

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 25 mar-09 kl 11:40 »
På hönsens gödselbräda har jag trätt på gul sopsäck som är lätt att skrapa av gödseln ifrån!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 25 mar-09 kl 13:29 »
Jag tror det är formplyfa jag har också, sådan där lite tjockare plywood med blank mörkbrun yta, den är lätt att få ren, innan hade jag en skiva jag målat med vit blank färg, det fungerade inte alls lika bra. Formplyfa är dyrt, men har man tur kan man kanske få en bit som blivit över vid ett bygge?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

chili

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 25 mar-09 kl 19:37 »
Jag har en målad träfiberskiva. Ovanpå den lägger jag tidningspapper som är tänka att kastas då och då som utgödsling. Jag har hönsnät ovanpå och framför och även jag har problem med att skiten fastnar i nätet. Därför ska jag prova att byta till kompostgaller i stället.

/Uffe
Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

Vildrosen.

« Svar #9 skrivet: 25 mar-09 kl 21:44 »
Tidningspapper? Hum? Har inte tänkt på det - jag har sågspån på plattan i ett lagom tjockt lager. Sedan använder jag skrapan att få bort skiten med. Tidningspapper? Ingen dum ide  ::)

Knopparp

• Halland
« Svar #10 skrivet: 29 mar-09 kl 21:51 »
- jag har sågspån på plattan i ett lagom tjockt lager. Sedan använder jag skrapan att få bort skiten med.

Vi strör ett tunnt lager finkornig sand på plattorna och det gör att skiten hålls "torr" och är lättavskrapad.

Den ena plattan är en plywood som är målad med högblank oljefärg (givetvis vädrad innan den sattes in i hönshuset) och den andra är hemmasnickrad av plankor som vi sedan satt en plastduk (köpt billigt på löpmeter på Jysk).
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

Vildrosen.

« Svar #11 skrivet: 30 mar-09 kl 10:41 »
Vi strör ett tunnt lager finkornig sand på plattorna och det gör att skiten hålls "torr" och är lättavskrapad.

Den ena plattan är en plywood som är målad med högblank oljefärg (givetvis vädrad innan den sattes in i hönshuset) och den andra är hemmasnickrad av plankor som vi sedan satt en plastduk (köpt billigt på löpmeter på Jysk).

Vilket tycker du fungerar bäst? Oljefärgen eller plastduken?

Knopparp

• Halland
« Svar #12 skrivet: 30 mar-09 kl 11:10 »
Vilket tycker du fungerar bäst? Oljefärgen eller plastduken?

Båda tycker jag funkar lika bra ur städningssyften, men jag ser ju nu att plastduken börjar spricka där den är vikt över kanterna... så den kommer ju att behöva bytas ut så småningom (och den är ca 1½ år gammal).
Vet inte om vaxduk ev. har bättre hållbarhet ???
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

slainte

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 31 mar-09 kl 17:19 »
Jag har en stor låda under sittpinnarna, på den har jag lagt en ram med fyrkantsnät 25,4x38,0 mm. Hittade det i rostfritt på firman jag jobbar på. Bajset trillar ner, jag strör på kalk och när det börjar lukta gödslar jag ut.

Fördelen med den lösningen är att bajset brinner och ger värme i hönshuset, praktiskt här i norra delarna av landet. Man får bara hålla koll så att det inte börjar lukta starkt, inte så nyttigt, varken för folk som fä.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Vildrosen.

« Svar #14 skrivet: 31 mar-09 kl 17:34 »
Jag har en stor låda under sittpinnarna, på den har jag lagt en ram med fyrkantsnät 25,4x38,0 mm. Hittade det i rostfritt på firman jag jobbar på. Bajset trillar ner, jag strör på kalk och när det börjar lukta gödslar jag ut.

Fördelen med den lösningen är att bajset brinner och ger värme i hönshuset, praktiskt här i norra delarna av landet. Man får bara hålla koll så att det inte börjar lukta starkt, inte så nyttigt, varken för folk som fä.

Det är ju en smart idé under vintertid.

Det är det som är så kul med forumet -> det finns så många smarta idér här

Attes matte

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 01 apr-09 kl 01:13 »

Funkar det med torv oxå? Verkar supersmart i alla fall...  :D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

sesamskal

« Svar #16 skrivet: 01 apr-09 kl 13:03 »
Varför strör man på kalk på bajset och vad är det för slags kalk ? Varifrån skaffar man det ?

slainte

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 03 apr-09 kl 15:15 »
Jag vet inte om det funkar med torv, men man använder ju det i utedass....
Den kalk jag använder är vanlig släkt kalk som jag köpt på Granngården.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #18 skrivet: 04 apr-09 kl 09:59 »
Jag har gjort så här i mitt hönshus. Bottenskivan är målad spånskiva, och så stör jag med lite sågspån ovanpå så fastnar inte skiten. Framkanten sitter på gångjärn och fälls ner vid behov och gallret ligger löst och vilar mot framsargen. (nej, det ramlar inte ner när hönorna går på det, om lutningen är tillräcklig) Skivan sitter så högt upp att skottkärran lätt går in under så det är väldigt lättmockat!

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

zombivarg

• Jag kan inte leva utan mit liv
    • Skåne
« Svar #19 skrivet: 07 apr-09 kl 18:37 »
Köpte idag en plyfa skiva på K-rauta för 223:- ;D, skivan är 120*120 cm tyckte det var biligt, eller?
When you can live forever
What do you live for

Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 2 användare (1 dolda)
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser