Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  svårt att sälja fjällnäratjurkalvar?  (läst 1228 gånger)

gråzon

svårt att sälja fjällnäratjurkalvar?
« skrivet: 23 mar-09 kl 13:15 »
Har två små fjällnäratjurkalvar till salu är det svårt att hitta köpare eller är det bara jag som inte vet vilka jag ska kontakta??
Tips önskas!!

Björkskog

• Västmanland
    • Min egna sida.
SV: svårt att sälja fjällnäratjurkalvar?
« Svar #1 skrivet: 23 mar-09 kl 17:29 »
Hej!

Här finns det kanske köpare, vart finns du och tjurarna och vad vill du ha för dom?

Mvh
/Bea
Försöker tillsammans med min man att sträva efter att bli självhushållande. Det går ganska bra.

Sirpa

• -
« Svar #2 skrivet: 24 mar-09 kl 00:06 »
Ett tips är Annonssidan här på Alternativ:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?board=106.0
Höns och Liljor i min trädgård.

8890

« Svar #3 skrivet: 24 mar-09 kl 07:54 »
vi finns i strängnäsområdet vi vill ha 2500 krst för dom härstamningen ska vara fin säjer dom som vet själv amatör.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 24 mar-09 kl 08:30 »
hur gamla är tjurkalvarna?
är de dikavar?
är de hanterade?

de är mycket som spelar in... när man köper tjurkalv.. man bör ju alltid ange mor o far o mf då man har annonser ute...

efter somde oftast kanske skall bli e blivande avelstjur... så måste man ju veta att de passar sina egna kor o kvigor..

men tyvärr år de ju som med de flesta koraser att inte alla tjurar kan säljas till avel... då får man antyingen föda uppdem själv o slakta dem senare eller slakta dem redan som halvstora...

Men de är ofta mer efterfrågan på 1åriga tjurar på våren försommaren än små kalvar på hösten vintern...

dumt efter som en 1åring är ju stärre o kostar mer än en liten som man då dessutom kan hantera som man själv vill tills han blir vuxen..

och som jag skrev ovan de är ju inte säker att man kan ha alla tjurkalvarna kvar själv o då kanske de blir slaktade eller kastrerade stutar...

:-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

8890

« Svar #5 skrivet: 24 mar-09 kl 08:38 »
den ena är född sept och den andra oktober 2008.
Upgifter på härstamning finns på den ena på annonsen kor till salu under min arbetes profil som är gråzon, jag har två profiler då jag hemma inte kan använda den.
ska lägga till den andra imorgon har inte alla uppgiftr hemma på den som är född okt den var först muntligt såld men köparen fick förhinder.
Dom är hanterade men ej vana att vara uppbundna.
Dom går båda med sina mammor men den ena yngste är delvis flaskuppfödd.
« Senast ändrad: 24 mar-09 kl 08:43 av 8890 »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 25 mar-09 kl 22:55 »
Har två små fjällnäratjurkalvar till salu är det svårt att hitta köpare

Beror väl mycket på kombinationen av linjerna.
Men sen är det som gimskogen sagt, att det är ju bara ett fåtal tjurar av alla de som föds som
kommer att gå i avel.
Om det föds 100 Fjällnära tjurkalvarvarje år.
Så är väl ett rimligt antal (gissningsvis) ett 50 tal av dessa, resten är slaktdjur.

Men frågan kan ju skickas vidare till Fjällnära gruppen FFÄSB.  :)
Hur många nya Fjällnära tjurar betäcker varje år ??
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 2 användare
Dmslr, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser