Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jakten & Debatten  (läst 12296 gånger)

pålle

• Gäst
SV: Jakten & Debatten
« Svar #40 skrivet: 27 mar-09 kl 21:26 »
  men var för sållas domm inte ut i jaktt lagget det är alldels för lite stake imonga jaktt ledare  tyvär så ja vid hålle att det springer omm kring för rabbos iskogarna så danna ser ja var enda höst och viter ty vär  men det sanche bara är i mina trakter ett xempel ett jakttlag på tolv pers ja gade rojur straks intill tät oglrad tall skog av lossar åtta skott innan juret är dött  sådant jör mig hellit för banad du får ursäkta ord valet mvhpålle
   inget svar på mitt innlägg tollkar ja bara somm ni inte vill i dyngan utan håller varan omm ryggen mvh pålle

Eleganten

• Västmanland
« Svar #41 skrivet: 27 mar-09 kl 23:52 »
Anledningen till att ingen vill svara är väl att svaret har getts tusen gånger om: Precis som överallt annars så finns det rötägg inom jägarkåren.
 Om du såg en pingisspelare kasta sitt pingisrackert på sin medspelare skulle du då utkräva en ursäkt från alla pingisspelare och hålla samtliga pingisspelare tillsvars för hans handlingar?
Och om dom inte kunde svara på din fråga om varför denna pingisspelare kastade sitt rackert skulle du då påstå att dom höll honom om ryggen.
Märker du själv hur absurt ditt resonemang är?

Sen så är det inte helt enkelt att sålla ut en markägare ur jaktlaget

Estetiken framför allt

Margit

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 28 mar-09 kl 09:36 »
   inget svar på mitt innlägg tollkar ja bara somm ni inte vill i dyngan utan håller varan omm ryggen mvh pålle

Inte alls. Vi har uteslutit två personer från jaktlaget under årens lopp - en alkis och en som inte följde avskjutningsreglerna, så visst får det konsekvenser om man inte sköter sig.

pålle

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 28 mar-09 kl 11:10 »
det var ju glädjande att det finns jakttlag somm skötersig nu till en tangke vid skadeskutning borde obligatoriskt skyten få dryga böter då det hadllar automatiskt om djur plågeri mvh pålle

Margit

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 28 mar-09 kl 18:06 »
det var ju glädjande att det finns jakttlag somm skötersig nu till en tangke vid skadeskutning borde obligatoriskt skyten få dryga böter då det hadllar automatiskt om djur plågeri mvh pålle

Alltså, det skulle ju vara väldigt svårt att avgöra om skadskjutningen verkligen var orsakad av slarv...faktum är att även den bäste skytt misslyckas ibland, det finns omständigheter som spelar in - älgen kan kasta sig precis i skottögonblicket osv.

pålle

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 28 mar-09 kl 21:08 »
Alltså, det skulle ju vara väldigt svårt att avgöra om skadskjutningen verkligen var orsakad av slarv...faktum är att även den bäste skytt misslyckas ibland, det finns omständigheter som spelar in - älgen kan kasta sig precis i skottögonblicket osv.
   ja vist  men i trafiken måste man ju anpa sig till rådande för hålande äller vadet jäller hund så jäller srikt ägaransvar så ledes borde tet jälla den somm håller ibösan mvh pålle

Hälge

« Svar #46 skrivet: 29 mar-09 kl 06:48 »
   ja vist  men i trafiken måste man ju anpa sig till rådande för hålande äller vadet jäller hund så jäller srikt ägaransvar så ledes borde tet jälla den somm håller ibösan mvh pålle

Håller med dig pålle, men ett steg till då, då skulle det ju inte hända några trafikolyckor heller, det är nog inte så enkelt, Chit Happens.

pålle

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 29 mar-09 kl 10:13 »
Håller med dig pålle, men ett steg till då, då skulle det ju inte hända några trafikolyckor heller, det är nog inte så enkelt, Chit Happens.
   ta ett xepel en bil kommer farades vi stopp plikt  det är en is fläk  kanar in i en anan bil  eller  den snälle hunden sitter utan för afären kopplad någon går framm ska kllapa lir biten för att hunden schäner sig trängd idetta fall jäller strikt ägaransvar med adra ord duär altid skyldig vad huden har jort det borde ju jälla den somm håller i bösan ochså då skytte ska veta var kullan tarvägen desutom  för står ja inte att lung skott kann vara till åtet  då äljen kväs till döts mvh pålle

Eleganten

• Västmanland
« Svar #48 skrivet: 29 mar-09 kl 11:01 »
Ett lungskott leder snarare till hastigt blodtrycksfall och förblödning. Träffytan är dessutom ganska stor så chansen att få en bra och dödande träff är som störst vid just lungträff.
Jag skulle vilja uppmana alla som har frågor om jakt att läsa jägareförbundets kursböcker: Nya jägarskolan, där står allt man behöver veta om jakt. Även som rent naturintresserad har man stor behållning av dessa böcker och då i synnerhet boken: Viltet, där viltets levnadssätt spårtecken läten osv beskrivs mycket ingående.

När ni sen ändå läst böckerna kan ni ju passa på och ta jägarexamen och ingå i vår glada skara ;)
Väl mött i skogen

Estetiken framför allt

pålle

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 29 mar-09 kl 11:58 »
Ett lungskott leder snarare till hastigt blodtrycksfall och förblödning. Träffytan är dessutom ganska stor så chansen att få en bra och dödande träff är som störst vid just lungträff.
Jag skulle vilja uppmana alla som har frågor om jakt att läsa jägareförbundets kursböcker: Nya jägarskolan, där står allt man behöver veta om jakt. Även som rent naturintresserad har man stor behållning av dessa böcker och då i synnerhet boken: Viltet, där viltets levnadssätt spårtecken läten osv beskrivs mycket ingående.

När ni sen ändå läst böckerna kan ni ju passa på och ta jägarexamen och ingå i vår glada skara ;)
Väl mött i skogen

ja brymiginte så mycke vad jägar förbudet skriver domm är jv i denna diskuson  dess utom vadet jäller lungskot så klarar domm av att pringa åtskiliga hundra meter det har ja set och var för av livasinte kon eller risen på deta sät omm det går så snaptt somm du påstår enlig mit sätt att se på saken ska skotett tai huvet för att juret inte ska schäna något och ja vet att detta är svårt men ni får korta av stodena eller av stå mvh pålle

Eleganten

• Västmanland
« Svar #50 skrivet: 29 mar-09 kl 12:23 »
För att vara någorlunda säker att döda med din metod föreslår jag smygjakt med slaktmask resultatet kommer inte bara att bli magert, inte ens med en sådan metod kommer man kunna vara säker på att djuret dör ögonblickligen. Det existerar nämligen ingen 100% säker metod att snabbt döda ett djur på.

Läs först döm sen.
Estetiken framför allt

mobben

« Svar #51 skrivet: 29 mar-09 kl 12:48 »
  ja brymiginte så mycke vad jägar förbudet skriver domm är jv i denna diskuson  dess utom vadet jäller lungskot så klarar domm av att pringa åtskiliga hundra meter det har ja set och var för av livasinte kon eller risen på deta sät omm det går så snaptt somm du påstår enlig mit sätt att se på saken ska skotett tai huvet för att juret inte ska schäna något och ja vet att detta är svårt men ni får korta av stodena eller av stå mvh pålle

Ett lungskott inebär att älgen dör inom ca 10 sek av syrebrist till hjärnan, är den stillastående vid skottet så blir den på plats. Ett skott mot hjärnan är ett förslag som bara visar hur inkompetent du är inom området, skulle någon i mitt lag göra det så fick den personen åka hem omgående+ med stor sanolikhet få betala ett svårt eftersök.

Det kan väl aldrig vara fel att lära sig mer, framför allt när man är hellt okunig inom ämnet man diskuterar.

pålle

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 29 mar-09 kl 12:49 »
För att vara någorlunda säker att döda med din metod föreslår jag smygjakt med slaktmask resultatet kommer inte bara att bli magert, inte ens med en sådan metod kommer man kunna vara säker på att djuret dör ögonblickligen. Det existerar nämligen ingen 100% säker metod att snabbt döda ett djur på.

Läs först döm sen. helt rät men det ska likt börbaskat äftersträvas för övrigt så kude det vara något för visa här och anor säddes mvh pålle

[/quote

pålle

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 29 mar-09 kl 13:07 »

Ett lungskott inebär att älgen dör inom ca 10 sek av syrebrist till hjärnan, är den stillastående vid skottet så blir den på plats. Ett skott mot hjärnan är ett förslag som bara visar hur inkompetent du är inom området, skulle någon i mitt lag göra det så fick den personen åka hem omgående+ med stor sanolikhet få betala ett svårt eftersök.

Det kan väl aldrig vara fel att lära sig mer, framför allt när man är hellt okunig inom ämnet man diskuterar.

[/quote  ja må vara okunig  enlit dig men ja har sprunget iskgarna sen sextitalet och set allt för många inkopetena jäggare  dessutomm har ja har ja set flera äljar draiväg  även somm du säjer dör inomm tio sekunder så är det jur plgeri omm ma ser på det strikt  mvh  pålle

Eleganten

• Västmanland
« Svar #54 skrivet: 29 mar-09 kl 13:39 »

Läs först döm sen. helt rät men det ska likt börbaskat äftersträvas för övrigt så kude det vara något för visa här och anor säddes mvh pålle

[/quote

Jag tror nog att jag vågar lova dig pålle att det finns inte en jägare i detta land som inte eftersträvar ett skott som dödar så snabbt det bara är möjligt.
Estetiken framför allt

pålle

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 29 mar-09 kl 14:04 »
Jag tror nog att jag vågar lova dig pålle att det finns inte en jägare i detta land som inte eftersträvar ett skott som dödar så snabbt det bara är möjligt.
det är väll ing e ide att ältta ja har bara en sak och säja omm mar ägaren bär sig illaåt schyserni den ibakendå för det var någon somm skrev att mann kunde jöra så mycke med adra ord harden personen besvarat det mesta mvh pålle

Margit

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 29 mar-09 kl 14:11 »
Pålle

Man skjuter inte en älg i huvudet, träffytan är för liten och risken för skadskjutning enorm. Många älgar som träffas med ett bra hjärt/lungskott tar sig inte många meter, en del springer en bit men det är mest reflexartat.

Jag har varit med om säkert 100 dödsfall bland människor, även vi andas agonalt och gör rörelser efter att döden har inträffat. Det är otäckt, men medvetandet är bortkopplat (nu kan jag ju inte svära på det till 100% för jag har inte varit där själv än...men det är min fulla övertygelse).

Jag håller med om att skadskjutningar är otäcka och ska givetvis undvikas så långt det är möjligt, det gör man genom att sikta på hjärt/lungområdet.

Hälge

« Svar #57 skrivet: 29 mar-09 kl 14:30 »
Här kan ni skjuta mot vilt, och även se verkan och konsekvens.
Skrolla längst ned på sidan.

http://jagareforbundet.se/#

pålle

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 29 mar-09 kl 14:36 »
du får gå närmre elle av stå  ja brukar roamig iblan att smygga mig på domm och dett kan ja säja är ett konst styke  p.s ja är medveten omm att det har sina risker  det har fungkatt i förti år  då bor de det fungka för er och så mvh pålle

pålle

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 29 mar-09 kl 14:44 »
du får gå närmre elle av stå  ja brukar roamig iblan att smygga mig på domm och dett kan ja säja är ett konst styke  p.s ja är medveten omm att det har sina risker  det har fungkatt i förti år  då bor de det fungka för er och så mvh pålle
tesdade direkt dödande   ;D mvh pålle

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser