Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jakten & Debatten  (läst 12283 gånger)

pålle

• Gäst
SV: Jakten & Debatten
« Svar #60 skrivet: 29 mar-09 kl 14:54 »
har nu av losatt 2o skott i direkt följd  allså så fot det går att jöra mantell röelse   en bomm  ska testa och hålla skottet  mvh pålle

pålle

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 29 mar-09 kl 15:09 »
har nu av losatt 2o skott i direkt följd  allså så fot det går att jöra mantell röelse   en bomm  ska testa och hålla skottet  mvh pålle
  lika illa fördel du kann jöra prosesen kort men det är milsvis schillnad att jöra det iverkligheten och slipper efter sök somm kann ta timmar till och med dagar mvh pålle

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #62 skrivet: 29 mar-09 kl 20:56 »
Djur kan springa även om dom är döda, nervryckningar. Ta som exempel en höna som du huger huvudet av. Den kan springa en liten bit. Men den har knappast ont och är knappast medveten om det heller. 
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #63 skrivet: 29 mar-09 kl 21:04 »
  lika illa fördel du kann jöra prosesen kort men det är milsvis schillnad att jöra det iverkligheten och slipper efter sök somm kann ta timmar till och med dagar mvh pålle

Varför kommenterar du digsjälv?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

pålle

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 29 mar-09 kl 22:03 »
Varför kommenterar du digsjälv?
ja komrnterar det för att du ska ha nå gott dummt att fråga  du får gå längre till baka  senn finn det adra somm  inte har en suning men ändå vill veta mvh pålle

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #65 skrivet: 29 mar-09 kl 22:08 »
ja komrnterar det för att du ska ha nå gott dummt att fråga  du får gå längre till baka  senn finn det adra somm  inte har en suning men ändå vill veta mvh pålle
Då förstår jag.

Eleganten

• Västmanland
« Svar #66 skrivet: 29 mar-09 kl 22:56 »
tesdade direkt dödande   ;D mvh pålle

Det spelar ingen roll om du om du ens är så nära att du kan klappa älgen. Du SKALL sikta i lungan så är det bara. Om du så kan träffa  en femöring med 1000 skott på skjutbanan. Det har inte heller någon betydelse hur snabbt du kan avlossa 20 skott. Det första skottet skall vara dödande.

Vidare så har en markägare naturligtvis inte imunitet mot att bli utesluten. Lika lite som någon annan har det. Det jag tänkte på när jag skrev att det inte alltid är helt lätt att bli av med en markägare var att vissa herrar som har blivit till åren kommna gärna dröjer sig kvar i jaktlaget lite längre än dom borde istället för att lämna plats för yngre förmågor. Men detta drabbar mycket sällan viltet i någon negativ mening. Då dessa herrar inte skulle skjuta, om så älgen kröp in i pipan för dom, drabbar det enbart jaktlaget.

Estetiken framför allt

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #67 skrivet: 29 mar-09 kl 23:06 »
Det spelar ingen roll om du om du ens är så nära att du kan klappa älgen. Du SKALL sikta i lungan så är det bara. Om du så kan träffa  en femöring med 1000 skott på skjutbanan. Det har inte heller någon betydelse hur snabbt du kan avlossa 20 skott. Det första skottet skall vara dödande.

Vidare så har en markägare naturligtvis inte imunitet mot att bli utesluten. Lika lite som någon annan har det. Det jag tänkte på när jag skrev att det inte alltid är helt lätt att bli av med en markägare var att vissa herrar som har blivit till åren kommna gärna dröjer sig kvar i jaktlaget lite längre än dom borde istället för att lämna plats för yngre förmågor. Men detta drabbar mycket sällan viltet i någon negativ mening. Då dessa herrar inte skulle skjuta, om så älgen kröp in i pipan för dom, drabbar det enbart jaktlaget.

Det är väl därför man ibland ser 1 meter höga jakttorn mitt i 20 årigt ogallrat granskog ?

Eleganten

• Västmanland
« Svar #68 skrivet: 29 mar-09 kl 23:31 »
Ha ha ha precis och dom ska ju tvunget sitta där för där har dom alltid suttit, att flytta passet kommer inte på fråga.
Estetiken framför allt

pålle

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 30 mar-09 kl 00:36 »

japp första skote vardet ja lekte med nåra senarie och konnsta terade att mittt sätt  bara fungkade bätre i testtet  på älljen på börn samma sak  men det är inte det saken jäller  minn fråga var omm lung skott  inte var dju plågeri någon svar direkt dödane dett skrive flera men varför  kann en död ällj springa flera km eter dett tro ja vd ja vill på upp till bätre förklaringar mvh pålle

jenses

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 30 mar-09 kl 07:32 »
Det är väl därför man ibland ser 1 meter höga jakttorn mitt i 20 årigt ogallrat granskog ?
Knappast. Man försöker åstadkomma en större skottvinkel mot markytan för att skapa ett säkert kulfång.
1 m kan betyder ganska mycket vid relativ korta skjutdistanser.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #71 skrivet: 30 mar-09 kl 07:33 »
Knappast. Man försöker åstadkomma en större skottvinkel mot markytan för att skapa ett säkert kulfång.

Jag trodde man hadde ett sådan torn mitt bland 6 meter höga granar för att parkera äldre medlemmar av jaktlaget för att begränsa deras inverkan på jakten.

jenses

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 30 mar-09 kl 07:35 »
Jag trodde man hadde ett sådan torn mitt bland 6 meter höga granar för att parkera äldre medlemmar av jaktlaget för att begränsa deras inverkan på jakten.
Det förstod jag, ja.

pålle

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 30 mar-09 kl 10:01 »
  du får säja vad du vill  jhar setet  nog snakat mvh plle

Rosten

• Närke
« Svar #74 skrivet: 02 apr-09 kl 23:23 »
du får gå närmre elle av stå  ja brukar roamig iblan att smygga mig på domm och dett kan ja säja är ett konst styke  p.s ja är medveten omm att det har sina risker  det har fungkatt i förti år  då bor de det fungka för er och så mvh pålle
Problemet är att det aldrig har funkat och kommer inte heller att funka i framtiden. Det var därför som man avråder från skott mot huvud.
Det är inte för att jägarna inte träffar utan för att huvudet är väldigt rörligt på djuren.
Kan du garantera att djuret inte flyttar huvudet vid skottögonblicket så skulle det funka. Men inte ens slaktmask är 100% säker pga att djuret kan kasta med huvudet i skottögonblicket.

Skott mot lungorna är betydligt säkrare. Då själva kroppen på ett djur är betydligt mindre rörlig. Vilket gör att skotten beetydligt säkrare. Även om djuret skulle röra sig lite så är ändå skottet dödande. Vilket det inte är om djuret flyttar huvudet i skottögonblicket.

Enligt mig så skulle det vara straffbart att t.o.m. uppmana till huvudskott.

Rosten

• Närke
« Svar #75 skrivet: 02 apr-09 kl 23:25 »
tesdade direkt dödande   ;D mvh pålle
På en pappälg som stod still. ;D grattis. ;D
Men i skogen s kan djuret vrida på huvuvdet när som helst.
Så du skall nog fortsätta med din jakt framför datorn och låta bli djuren bli skogen. ;)

Rosten

• Närke
« Svar #76 skrivet: 02 apr-09 kl 23:43 »
japp första skote vardet ja lekte med nåra senarie och konnsta terade att mittt sätt  bara fungkade bätre i testtet  på älljen på börn samma sak  men det är inte det saken jäller  minn fråga var omm lung skott  inte var dju plågeri någon svar direkt dödane dett skrive flera men varför  kann en död ällj springa flera km eter dett tro ja vd ja vill på upp till bätre förklaringar mvh pålle
En död älg springer inte flera km. Därimot en älg som är träffad i buken eller i huvudet efter att den vridit på huvudet i skottögonblicket kan hålla sig i liv i flera dagar och gå många km.

Någon har förut förklarat att dom kan röra sig ett antal sekunder efter skottet. Men skrev 10 sekunder men eftersom du inte verkar läsa vad andra skriver utan bara fortsätter att tjata på om dina tester på en pappälg där huvudet sitter fast. Så förklarar jag också.

Djurer kan springa så länge det finns syre i musklerna. Vilket kan bli ett antal meter. Som längst har jag sett ett rådjur springa 400 meter efter en lungträff.. (vilket är gjort på några sekunder) Men det är under väldigt speciella förhållanden.
Vi som har varg skjuter ibland rådjur långt ute på gärdena. Rådjuret flyr då mot skogen. Så det springer till det når skydd och dör sedan där. Så dom brukar ligga 2-5 meter in i skogen. Fast att man sköt dom en bra bit ut på gärdet.

Jag brukar avråda från hjärtskott då det är för liten träffyta. Men har vid ett tillfälle sett en rådjurskilling springa nästan 100 meter helt utan hjärta. Det lilla som var kvar av hjärtat låg kvar på skottplatsen efter en träff av väldigt mjuka kulor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser