Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  TorparWhiskey???  (läst 7544 gånger)

Kerstin Linnea

TorparWhiskey???
« skrivet: 20 mar-09 kl 18:51 »
Min mamma nämnde att min pappa jäste något som hette Torparwhiskey...
Vad är det?
Då han inte har ägt någon brännare så är jag nyfiken på vad han kan ha trixat med.....
Det är svårt att fråga honom själv då han varit död i många år...
Någon som vet va det kan ha varit??

Vurre

SV: TorparWhiskey???
« Svar #1 skrivet: 22 mar-09 kl 20:33 »
Det låter ju inte som om det var särskilt nyttigt.
snus? vad är priset på en pris?

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 22 mar-09 kl 20:59 »
Torparwhiskey är ett starkvin, så nån brännare behövdes inte, om jag hittar recepetet kommer jag att skriva det här.

Edit
Hittat receptet, det finns vissa varianter, så det är kanske inte exakt det din pappa gjorde.

4 kg Potatis ("bränneripäror" eller King Edward)
1 kg Russin
4,5 kg Socker - 5,5  kg om turbojäst brukas
3 st Apelsiner
2 st Citroner
1 pås Kryddnejlikor
5 msk teblad.

Starkvinsjäst eller turbojäst.

Potatisen sköljs och skivas tunnt, och fryses i minst 2 dygn.
Citronerna och apelsinerna skalas, skivas och tillsättes. Även skalet utan de vita partierna.

Allt lägges i jäshink med ljummet vatten(temp vad den jäst du tar säkert tål) och får jäsa
ca en vecka.
Därefter avsilas vätskan och man tillsätter lite ekspån.

När vinet är utjäst klarnar man det (ev först jäststopp).

Lagras i vinkällare på flaska helst länge (ett eller två år).
« Senast ändrad: 22 mar-09 kl 21:18 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

K@rin

• Närke
« Svar #3 skrivet: 22 mar-09 kl 21:25 »
Hur mycket vatten?

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 22 mar-09 kl 21:27 »
En jäshink, alltså ca 25 liter sammanlagt.

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #5 skrivet: 22 mar-09 kl 21:37 »
Är väldigt nyfiken. Blir det gott? Vad smakar det?
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 22 mar-09 kl 21:53 »
Det är nog mer än tjugo år sen jag använde detta recept.  Det smakar gott, men man får ha lite fantasi för att få det till whiskey.

Det är starkt, och vill man ha riktigt krut i det, så fryser man vinet till -30 grader och silar i durkslag ut hälften. Då börjar det närma sig en stark dryck, som dock är svår att avgöra om det ska föreställa whiskey eller conjak.

Lagringen gör väldigt mycket, minns att den sista flaskan var bäst. Smaken är rätt komplex, det är svårt att säga vad det smakar, men det är välsmakande.

Skulle det lukta lite svavel i början av jäsningen, så är det inte onormalt, efter det att vinet är klart och åtminstone något lagrat, så kommer mer subtila dofter.

Jag gör oftast numera ett liknande vin där jag ersätter potatisen mot rödbetor, kryddar med lite malört när det är färdigt och har inte ekspån. Utfryst är det rött, men smakar bättre än besk.

Båda är värt att prova.

GrävlingsJanne

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 22 mar-09 kl 21:58 »
Då ska jag prova det. Men får väl vänta till sommaren så jag har en jämn temperatur inne när jag ska jäsa det.
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 22 mar-09 kl 22:04 »
Temperaturen behöver inte vara sådär jämn, men det ska helst vara mellan 20 och 25, absolut inte över vad jästen tål.
Det tar längre tid med lägre temperatur, men oftast blir det bättre, såtillvida att det får mindre tendens till baksmälla, ifall man nu någon gång tar flera glas. Under 18 grader tar det lång tid, och lite kallare jäser det knappt alls.

Nära ett element på vintern går oxå bra, att det blir lite kallare på natten gör inte mycket.

GrävlingsJanne

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 23 mar-09 kl 21:11 »
Då ska jag prova att ställa den vid elementet. Blir det kallt så kan man kanske sätta en filt eller gammal jacka runt den.

Kerstin Linnea

« Svar #10 skrivet: 26 mar-09 kl 14:40 »
Det låter lite omständigt....
Jag är inte van att göra vin och sånt själv men tänkte prova lite i sommar....
Och alkohol är väl aldrig speciellt nyttigt  ;)...

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 26 mar-09 kl 16:20 »
Det låter lite omständigt....
Jag är inte van att göra vin och sånt själv men tänkte prova lite i sommar....
Och alkohol är väl aldrig speciellt nyttigt  ;)...

Allt handlar om den terapeuftiska dosen, om man nu ska strikt hålla sig till hälsoaspekten, vi vet att en morgonsup är välgörande mot t.ex. kärlkramp, att det inte är annat än nyttigt att dricka ett glas vin varje dag.

Tittar man på andra delar av de problem man tillskriver alkohol, får man lite andra svar på nyttan, det kan liksom en brödkniv i våra kök ställa till elände.

En medicin som är mycket effektiv, bådar till överanvändning.

Kerstin Linnea

« Svar #12 skrivet: 22 apr-09 kl 20:24 »
Ja , det mesta kan missbrukas...
Eller som min farmor sa: för mycket och för lite skämmer det mesta...
Ta tex salt, livsnödvändigt för balansen i kroppen men för mycket är giftigt...
Jag ska prova att göra mjöd och sima i sommar då jag saknar den där mjöden man kunde köpa förr som hette "nordhouse" eller så.. ;)..
Och det är mycket i köket som kan vara farligt, man kan säkert slå en "ogärningsman" med en fryst lax  ;D :-[...

AK Corall

• Småland
« Svar #13 skrivet: 31 dec-10 kl 14:56 »
Torparwhiskey är ett starkvin, så nån brännare behövdes inte, om jag hittar recepetet kommer jag att skriva det här.

Edit
Hittat receptet, det finns vissa varianter, så det är kanske inte exakt det din pappa gjorde.

4 kg Potatis ("bränneripäror" eller King Edward)
1 kg Russin
4,5 kg Socker - 5,5  kg om turbojäst brukas
3 st Apelsiner
2 st Citroner
1 pås Kryddnejlikor
5 msk teblad.

Starkvinsjäst eller turbojäst.

Potatisen sköljs och skivas tunnt, och fryses i minst 2 dygn.
Citronerna och apelsinerna skalas, skivas och tillsättes. Även skalet utan de vita partierna.

Allt lägges i jäshink med ljummet vatten(temp vad den jäst du tar säkert tål) och får jäsa
ca en vecka.
Därefter avsilas vätskan och man tillsätter lite ekspån.

När vinet är utjäst klarnar man det (ev först jäststopp).

Lagras i vinkällare på flaska helst länge (ett eller två år).

Blev riktigt gott! Mitt har visserligen inte fått lagras i 2 år, snarare 2 veckor men smakar ändå över all förväntan. Ingen whiskysmak ens med lite fantasi  :), men fylligt och lagom sött.
Nästa gång ska jag prova med rödbetor istället.

Yashica

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 01 jul-11 kl 22:43 »
Eftersom jag bor i ett "nästan-torp"+ tycker om whiskey, kände jag mig manad att röra ihop en hink i tisdags, så snart ska det väl vara färdigjäst Eftersom jag är nybörjare på området, har jag några undringar;
 klarningen som ingick i den jässats jag köpte, innehåller gelatin Jag är vegetarian och vill därför INTE använda detta, så: finns något alternativ?
Varför fryser man potatisen OCH ska drycken alltså frysas ännu en gång efter avsilning?
"Bränneri-pärer" betyder vad? Är det en speciell sorts potatis som är bättre lämpad att bränna av än annan, eller kan man ta det man har hemma?

Tännlappen

• -
« Svar #15 skrivet: 01 jul-11 kl 23:43 »
Ett vin ska normalt klarna av sig självt. 8)

Tännlappen

• -
« Svar #16 skrivet: 02 jul-11 kl 01:46 »
Hittade ett klarningsmedel man kan använda,äggvita. Till 10 liter vin behövs en äggvita som vispats till skum,tillsätts en kopp med vin,vispas igen,tillsättes sedan i hela vinmängden,rörs om,sedan stå och klarna. Enligt vinboken ska man bara i yttersta nödfall använda klarningsmedel,bättre låta vinet stå på en sval plats och klarna av sig självt.  8)

Yashica

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 02 jul-11 kl 21:27 »
Ok Och sedan sjunker allt "grums" till botten alltså? Hur länge ska det stå med äggvitan i?

Tännlappen

• -
« Svar #18 skrivet: 03 jul-11 kl 10:38 »
Står i vinboken jag har att "snart ska vinet klarna",är väl så att äggvitan drar ner dom andra partiklarna till botten,ingen tidsåtgång nämns. Vinet ska naturligtvis ha tappats om innan så att dom gamla bottensatserna är väck. Annars ska man inte ha så bråttom när man gör vin,men det är en annan femma  :) . Att man fryser potatisen innan man brygger på den har något med att den ändrar karaktär. Sedan om man fryser det färdiga vinet och sedan tinar det är att man försöker få ut någorlunda ren alkohol,blir starkare då som sprit sägs det.  8)

Yashica

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 03 jul-11 kl 22:52 »
Hmmm...
Dags imorgon då att vispa ägg o börja förbereda plats i frysen

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser