Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råd inför sådd  (läst 1651 gånger)

louise

• Gäst
Råd inför sådd
« skrivet: 20 mar-09 kl 13:15 »
Jaha, så ska jag plötsligt så i år iallafall. Kan inte mycket.. Det blir vall med insådd av havre.
Vad ska jag tänka på?

Jag gödslar, plöjer å harvar. Köper in själva såtjänsten. Gubben börja prata om att jag itne skulle plöja för tidigt på min sandjord, för det kan det torka upp för mkt. Å viktigt att det är jävligt jämnt och ordentligt i ordning när han kommer.

Det är alltså en sluttning i väster, sandjord. Rinner av bra, inga surhålor. 2 suggor + kultingar i två omgångar har gått på halva plätten ett år. Andra plätten ska de akut göra i ordning nu, får se hur långt de kommer. Jag gödslar, utöver grisarnas, med fast kogödsel som legat inne i många år.

När bör man göra vad? Hur anpassar jag efter väder, temp å jordmån?
Att få ut gödseln kommer ta evigheter för mig, troligen flera dagar, utspritt på en vecka lätt. Men det ska ju myllas ner fort, funkar min långsamhet? Hur långt före sådd bör jag gödsla?

Äh, tusen frågor. Bidra med vad ni har lust med..

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Råd inför sådd
« Svar #1 skrivet: 20 mar-09 kl 17:14 »
Det stämmer att vårplöjd jord torkar ur lätt.
Risken är dock att du inte[ hinner med om du väntar länge med plöjningen, något kan ju för ovanlighets skull börja strula.
Sprid ut dyngan tidigt och plöj ner, harva tills du får så jämn yta som möjligt.
Ju längre vallen ska ligga, desto mer irriterad hinner man bli på slarvig harvning före insådden.
Men sandjord är lättharvad så det borde inte vara några problem.
En finharvad yta har mycket mindre avdunstning än en plöjd och oharvad yta.
Om du då alltså gör allt klart i god tid, så behöver du bara harva en gång strax innan gubben kommer för att så, för att luckra upp såbädden.
Nermyllad dynga dunstar inte så mycket ammoniak, säkert inte mer än det gör från dynghögen tippar jag.
Skönt att slippa stressen som blir om man väntar med allt till sent.

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser