Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket dricker får?  (läst 7891 gånger)

Colleen

• Gäst
Hur mycket dricker får?
« skrivet: 20 mar-09 kl 09:30 »
Hur mycket dricker får?
Alltså, jag har, sedan i söndags, 6 tackor och två baggar. De är uppdelade så baggarna går för sig. Båda grupperna har en fjantig hink( 10 liter?) med vatten, men under denna vecka så har de bara druckit kanske 1dl var??
Jag som köpte rejäla vattenkar åt dem, men de behöver jag inte sätta ut, de dricker ju inget??
De äter torrt hö och de äter med god aptit, så det är jag glad för, men de behöver ju vatten  ???

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Hur mycket dricker får?
« Svar #1 skrivet: 20 mar-09 kl 10:42 »
Hur har du dina får?
Går dom inne eller har dom rasthage?

Får äter ju gärna snö om det finns sånt ute.  ;)
Eller dricker ur vattenpölar  :-\ gottigott...

Kolla så vattnet är absolut rent i hinkarna, annars dricker inte fåren.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 mar-09 kl 10:42 »
Det verkar helt osannolikt att de bara skulle dricka en deciliter i veckan. Det är inte så att det finns ett dike eller annat vatten som de tycker är godare än hinken?

Ulla Krull

« Svar #3 skrivet: 20 mar-09 kl 11:40 »
Har de tillgång till salt och mineraler?

Colleen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 mar-09 kl 12:34 »
Jag har dem installade men de kan gå ut i en liten hage, där finns inte en enda pöl och ingen snö, de har mineraler och saltsten.
Ja, då är det som jag trodde, konstigt! :o
De kanske inte tycker om vårat vatten,fast kalvarna, hästarna och vi som bor på gården dricker det? Vattnet är helt rent,de har helt enkelt inte rört det :'( inte ens haft i hö i det.
Men på ett ungefär, hur mycket dricker ett får om dagen?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 mar-09 kl 12:49 »
jag vet inte exakt, men jag har en 10 liters hink till fåren nu på vintern (5 får) och den får man väl fylla på 1-2 ggr per dygn. Men det är väldigt olika från dag till dag, vissa dagar är det i princip orört. Vi har förvisso en del bäckar och dammar i hagen men de var ju frusna i vintras. Min uppskattning är att de i.a.f. dricker 1-2 liter om dagen

Birgit

« Svar #6 skrivet: 20 mar-09 kl 14:09 »
Får dricker nog inte speciellt mycket i mängd. Naturligtvis lite mer om födret är torrt, eller om det är varmt väder.
Sedan kan det ta några dagar innan de tycker vattnet är ok. De är känsligare med vatten än med grovfoder enligt mina erfarenheter.
Men som sagt, får dricker inte mycket och har de tillgång på vatten, så lär de inte törsta ihjäl! Bara att avvakta och se.

Angelica

• Inter faeces et urinam nascimur
« Svar #7 skrivet: 20 mar-09 kl 18:23 »
Själv har jag 2 st 65 liters runda murbaljor hos mina 19 tackor. Jag får fylla på varje dag... låt säga att jag fyller dem med 2x50 liter... det ger 100 liter om dagen på 19 tackor...vilket ger i sin tur ger ca 5 liter om dagen!

De har fri tillgång till mineralbalja och saltsten, de får kraftfoder och ensilage (det är mitt i lamningssäsong). Vidare kompletterar jag med e-vitamin med selen enligt ordination i vattnet.

Vattnet är dessutom pumpat från sjön!

Vad är det för fel på mina tackor???
Älskar djur... människor också!

Norna

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 20 mar-09 kl 19:41 »
Mina får har också druckit väldigt lite i vinter. Men jag tror att det beror på att jag har gett dom mycket äpplen så att de fått i sig vätska på det viset. Sen har jag sett att de gärna äter snö också  8)
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

Norna

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 20 mar-09 kl 19:42 »
Glömde att skriva att om ett får råkat sätta ner foten i hinken så dricker dom inte. Då får man byta vattnet.
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 20 mar-09 kl 22:26 »
Glömde att skriva att om ett får råkat sätta ner foten i hinken så dricker dom inte. Då får man byta vattnet.

Ja, som Norna är inne på. Om du inte har bytt vatten var eller varannan dag så gör det. Eller prova att byta spannar ifall de är nya. Det kan vara något som inte smakar bra som gör att de inte vill dricka.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

glim

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 20 mar-09 kl 23:24 »
Får dricker 1-2 liter om da`n.  Det är särskilt viktigt att se till att baggar ,dräktiga djur och digivande djur dricker tillräckligt. Snö ger för lite vätska. Mitt råd är att ge ljummet vatten 37-38 grader. Byt vatten två ggr. dygnet. Baggar som ej dricker får lätt urinsten (ge inget kraftfoder åt baggar) Du kan ha en vattenkokare i" stallet" om du har el uttag där ,det underlättar.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV:urinsten..
« Svar #12 skrivet: 21 mar-09 kl 00:24 »
Baggar som ej dricker får lätt urinsten (ge inget kraftfoder åt baggar)

Baggar "behöver inte alls få" urinsten av kraftfoder !
Dagens färdigfoder är anpassat så att baggar inte ska få urinsten.

Kontrollera Ca/P kvoten i fodret, den bör vara minst 2 för att undvika urinsten.
Viktigt är också att baggarna alltid har tillgång till saltsten.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

ulfg

« Svar #13 skrivet: 21 mar-09 kl 04:00 »
MIna får tycker om ljummet vatten och dricker ofta mest sent på eftermiddag/tidig kväll. Det varierar mycket hur mycket de dricker. Varannan gång spannen tom, varannan gång halvfull/orörd, osv. Tackor som ger mjölk dricker massvis. När betet är blött under regnperioder dricker de knappt alls. Överlag dricker får ganska sparsamt, men man kommer ändå inte undan kravet på tillgång till rent, bra vatten.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Colleen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 21 mar-09 kl 06:56 »
ok, tack så mycket för alla goda råd :)
Jag har nu själv börjat fundera på om det är hinkarna som är problemet. De kanske luktar kalv, eller något...
Nu i helgen ska jag byta till de nya och byta vatten, jag tänkte inte på att någon av dem kan ha råkat fått i foten  ::)
operation -"Få får till att dricka vatten",är igång !!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 21 mar-09 kl 08:14 »
Jag byter vatten minst en gång om dagen. Då skurar jag också ur vattenhoarna/hinkarna. Det räcker att det ligger en enda fårkula i vattnet för att de inte ska röra det. Om sen inte hinken skuras ur, så finns lukten kvar och de dricker inte då heller!

Får är extremt noga med sin vattenkvalité!! (Konstigt nog kan de ändå dricka ur pölar och diken ibland...)

Jag hade en gång får på bete på en annan fastighet, där jag också tog vattnet till dom. Plötsligt en dag slutade de dricka!! Det tog några dagar att komma underfund med att det helt plötsligt hade kommit svavelväte i vattnet som gav det en specielll lukt som gjorde att de nu vägrade att dricka.
När jag började köra vatten hemifrån, så började de dricka igen!

Det är bra att de är så noga med sitt vatten, eftersom det ger allvarliga våmstörmingar att dricka just förorenat vatten...

Tips: Kolla att ge dom vatten från någon annan vattentäckt en den du använder i vanliga fall, se om det blir någon skillnad...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

mobben

« Svar #16 skrivet: 21 mar-09 kl 11:33 »
Något är hellt klart fel. Dom borde dricka minst ett par liter om dagen. Vi beräknar vattenåtgången till ca 300 djur är ca1200 liter per dygn beroende på foder, om det är nyströt mm.

saittam

• Öland
« Svar #17 skrivet: 21 mar-09 kl 16:55 »
mina 20 tackor  dricker ungefär 50 liter om dagen.  ;)
Ta det som det kommer det blir aldrig som man tänkt sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser