Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kunskapskälla för maskinkläckning  (läst 135931 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #80 skrivet: 27 maj-11 kl 15:49 »
Jag har en kläckare som är i full gång med kläckning. Min fråga är...
Ska man öppna under kläckning för att plocka bort äggskalen? Det är är lite trångt inne där 44 ägg och hälften av det är kläckt resterande är det hål i. Ska jag låta den vara eller plocka bort dom tomma äggskalen?

Jag brukar öppna lite snabbt och plocka ur skalen om det blir trångt med dem kvar. Men man får ju försöka att verkligen öppna så lite som möjligt.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

kennetshöns

« Svar #81 skrivet: 28 maj-11 kl 18:36 »
Hur noga rengör ni era maskiner mellan varje kläckning? Jag brukar diska allt och sedan virkona, men denna gången har jag lite bråttom att få i nästa omgång ägg när dessa är färdigkläckta, funkar det att bara torka bort dunet/dammet (vad det nu är) och kanske virkona lite?

Jag plockar då isär den och rengör med lite såpa eller så och virkon går fort
Vet inte hur din är men kan vara bra att göra så det inte blir nå mögel i slutet eller så
Kenneth

cejasmatte

• Djuruppfödning & grönsaksodling
    • Småland
    • Hemsida och blogg
"Livslängd" för äggkläckningsmaskinen?
« Svar #82 skrivet: 04 aug-11 kl 19:41 »
Jag har en liten fundering, som kanske är dum ;) men ställer frågan ändå:

Hur lång beräknad "livstid" har en äggkläckningsmaskin, den jag funderar på i första hand är King suro 20. Helautomatisk, fungerar smidigt och bra på alla sätt. Ni som har erfarenhet, från denna maskin eller liknande, vad tror ni om hur många omgångar ägg man kan kläcka i en sådan? Mattor och pads byts ju ut efterhand som slitaget blir för stort, men kvaliten i övrigt då? Med all automatik och sådant, kan man ju tänka sig att den är ganska känslig..?  ???

Vore lite intressant att höra ifrån er som har en likadan, eller liknande, hur många omgångar ni har kläckt fram i samma maskin, hur länge ni haft den, osv.
Allt är ju "utslitbart" givetvis, men vore ändå roligt att höra synpunkter på detta.

Har en annan fundering också: vår- och sommartid kan det ju åska ganska ordentligt och när man drar ut alla andra sladdar i huset, kan man ju inte lika lätt göra det på kläckaren - händer det er att åskan slår ut/sönder maskinen, eller? Elektroniken lär ju inte tåla någon vidare överspänning..? Vill heller inte fundera på att växla över till elverket när åskan drar igång, eller det är kanske det man bör göra (om man har möjlighet).

Kanske redan finns tråd/inlägg om detta någonstans, men själv lyckades jag inte hitta någon, därav detta inlägg.

/cejasmatte

Vi försöker leva det "självförsörjande livet" så gott det går, med kött från våra grisar, kaniner, höns, ankor, kalkoner, ägg från hönorna och vaktlarna, jakt, fiske och inte minst ekologisk odling! Alltid många järn i elden!
Bloggar när tiden ges på cejasmatte.se Hemsida: cejasmatte.n.nu

Pangbruden

• Energi är till för att omformas till önskad form.
    • Jämtland
« Svar #83 skrivet: 11 aug-11 kl 11:54 »
Jag hade egentligen en fråga ang. min nybyggda kläckmaskin då jag såg din fråga!

Skulle utan erfarenhet av äggkläckare kunna säga att de håller som ett kylskåp (evighetsmaskin).
dock beroende på de olika elkomponenterna  så är de olika slitage & till viss del spelar miljön också en roll.
Ett värmeellement/slinga tappar ju effekt efter en tid beroende på hur hårt det får arbeta
Fläkten kan lagren i 1a hand slitas, men även så kan lindningarna "brännas" vid överbelastning men är betydligt mer ovanligt.
Beroende på konstruktion på vändarmotor så kontakterna i "solinoiden" brännas & rengöras av kunnig för att fungera igen.

ang. åska så är elektroniken enkel i mina ögon & borde i de flesta fall inte ta ngn skada.
det är inte så ofta som kyl/frys, spis, lampor m.m. av de ordinarie hushållsmaskinerna går sönder pga. åska.
Men jag säger inte nu med detta att kläckaren inte skulle ta skada av åska utan svarade utifrån min kunskapsbank & du får själv avgöra om du skall dra ur kontakten eller ej.
Dock kommer du förlora värme i kläckaren som du sedan skall värma upp, det är då fråga om tid som äggen klarar utan detta vilket jag inte är rätt man att fråga... än.
Pangbruden är namnet på en av mina hästar å inte jag, varken så snygg eller feminin av mig som krävs för att ta titeln.

Pangbruden

• Energi är till för att omformas till önskad form.
    • Jämtland
« Svar #84 skrivet: 11 aug-11 kl 12:47 »
har byggt en äggkläckare med fläkt, men litar inte på termometrarna...
har profkört denna nu innan jag skaffar mig ägg då jag bor avskilljt, 6mil till närmsta ägg att testa med.

akvarietemp. visar 43grader utanför skalan
kyl/frys temp. visar 37,5
Ute/inne termometern som jag hittils litat mest på visar 37,4-38,8

Mäter jag sedan vatten tempen i en skål som skall simulera ägg tempen med en feber termometer så visar denne bara 33,6/7/8

Hur varmt är det i ägget underruvningen???
Pangbruden är namnet på en av mina hästar å inte jag, varken så snygg eller feminin av mig som krävs för att ta titeln.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #85 skrivet: 11 aug-11 kl 13:12 »
...Mäter jag sedan vatten tempen i en skål som skall simulera ägg tempen med en feber termometer så visar denne bara 33,6/7/8...
Du måste ha tättslutande lock på vattenskålen för att få en rättvisande temperatur, det avdunstar hela tiden från skålen och den kyls. Det gör det visserligen från ägget också men inte alls i den utsträckningen som från en skål vatten.

Nikita-b

• Stockholm
    • -
« Svar #86 skrivet: 19 feb-12 kl 18:58 »
Vet ej om jag har missat men här kommer min undran.

Efter äggkläckningen, när kan man börja använda värmetak -i anvisningen står det att värmetak är idealisk för att hålla nykläckta fjäderfä, vilt- och sjöfåglar varma till kycklingarna (efter hur många dagar)?

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #87 skrivet: 19 feb-12 kl 19:35 »
Jag brukar kolla av och kalibrera tempen i kläckaren med en vanlig febertermometer.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #88 skrivet: 19 feb-12 kl 19:57 »
ok, men nu har jag satt in en extra temp i kläckaren för att se om den visar rätt

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #89 skrivet: 20 feb-12 kl 06:58 »
37,4-38 grader tycker jag är en bra temp.
Jag har alltid en extra termometer i mina ifall den ena går sönder.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #90 skrivet: 28 feb-12 kl 23:58 »
Har köpt mätare för terarium , en runt "klocka" för fuktighet med sugklocka och en för temperatur :)

Men tycker det är lite svårt att hålla fuktigheten på samma nivå hela tiden ..

När ska jag höja fuktigheten och till hur mycket?

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #91 skrivet: 12 mar-12 kl 19:08 »
Jag frågar er allvetare istället för att leta mig blå, blir bara förvirrad...  ???

Sambon har lovat bort några avelsägg till sin arbetskamrat, hur ska jag bäst förvara dem? Just nu står de i kylen med den spetsiga ändan neråt.
Bör jag vända på dem, luta dem ett par gånger om dagen? Är det för kallt?

Jag har ingenstans där det är svalt, antingen är det jordkällaren (blir väldigt kallt om natten och jag har problem med att gå i den trappan pga värk), eller så i sadel/foderkammaren, men där är jag rädd att mössen tar dem. Vet ej hur varmt det är där inne heller - vi har vattenpumpen där så det är en del plusgrader.
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #92 skrivet: 13 mar-12 kl 00:20 »
Jag hade mina i köket förra gången, normal rumstemperatur, kanske lite för varmt egentligen... ett skafferi kanske hade varit bättre, det hade jag nog gången dessförinnan. Ställ äggkartongens ena kortsida på något så den kommer upp fem centimeter eller något sådant och byt sedan sida lite då och då. De ska väl levereras rätt snart förmodar jag. Men jag skulle nog ta ut dem från kylskåpet i alla fall.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #93 skrivet: 21 mar-12 kl 17:38 »
Hur hög fuktighet du får i kläckaren beror på hur stor avdustningsyta du har. Större yta högre fuktighet. Om man har en bytta och fuktigheten inte stiger tillräckligt kan man antingen sätta in en bytta till eller prova att lägga i en tvättsvamp som sticker upp ca 0,5cm ovanför vattenytan. Svampen har ju en väldigt mycket större avdunstningsyta en vattenytan.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lycka

• Ångermanland
« Svar #94 skrivet: 25 mar-12 kl 09:47 »
tempen har varit 37 hela tiden fuktigheten 60%.
Har bara fyllt  vatten i avsedd behållare.
Av 11 ägg kläcktes 9 under 2 dygn.
Från dag 19 till 21.
Fuktigheten steg till 72 % under kläckningen.
har haft ett strömavbrott på 3 timmar under tiden.
Hedemorahöns

FrökenLarsson

• Hälsingland
« Svar #95 skrivet: 27 mar-12 kl 15:12 »
Nuuu håller några av mina ägg på att kläckas! (dag 20) I fyra ägg så har det blivit sprickor i skalet, i ett av dom är det ett litet hål där jag ser att det rör sig, och det piper som bara den. Det är sååå spännande!! :D

Måste locket vara stängt hela tiden eller får man öppna ibland och ta sig en närmare titt? (man ser så dåligt genom locket, det är en orange maskin med värmefläkt, har extern termometer som visar runt 37,5-38,0 grader)

Hur länge kan dom hålla på att kläckas? (den som rör sig har hållit på i ungefär sju timmar nu).

Har jag förstått det rätt om dom ska vara kvar ett dygn i äggkläckaren efter att dom fötts och att man inte ska mata eller ge vatten första dygnet?

Lycka

• Ångermanland
« Svar #96 skrivet: 27 mar-12 kl 15:13 »
Du ska inte öppna på locket förän alla är kläckta.
Då sjunker ju fuktigheten och tempen.
Hedemorahöns

starletsöt

• Det som inte dödar... härdar
    • Uppland
« Svar #97 skrivet: 27 mar-12 kl 20:20 »
Jag vill bara berätta en rolig historia om när jag första gången kläckte ägg, vi hade ingen äggkläckare o jag var inte ens säker på att jag behövde en. Jag hade tillsammans med min granne skaffat några höns o tupp av rasen Hedemora. Till saken hör av vi bodde på Ekerö i ett villaområde men dock utanför tätort så det var ovanligt med höns men helt lagligt. Hur som helst så ville vi prova att få kycklingar o ingen av oss hade någon erfarenhet. Vi tog en Big Pack glasslåda, la i bomull o ovanpå den foliepapper, la dit 8 ägg som hade legat i kylskåpet, sen använde vi en skrivbordslampa som värmekälla. Till vår stora förvåning kläcktes nästan alla ägg, vi vände inte ens på dom, å det var friska pigga kycklingar som såg dagens ljus. Allt naturligtvis noga dokumenterat via bild/foton. Det här var i mitten av nittiotalet o det fanns inte så mycket litteratur att få tag på. Idag har jag en äggkläckningsmaskin som jag använder å den funkar åxå bra. Goda råd finns det lika många som "hönsfarmare" och tillsammans har vi samma mål. Lycka till o Glad Påsk.
På Fredslund bor jag med min familj o katter, hundar, marsvin o höns. Stockholmstjej som hittade harmonin på landet.

FrökenLarsson

• Hälsingland
« Svar #98 skrivet: 27 mar-12 kl 23:02 »
Haha, bra historia starletsöt! :)

Jag har aldrig haft höns, och fick för mig för att skaffa, samma dag låna jag en äggkläckningsmaskin av en kompis. Jag hade noll kunskap och i princip bara starta den och la i äggen. (visste inte ens om alla var befruktad.)
Jag fick nästan lite panik när jag läste att de skulle vara destillerat vatten, man skulle ha gjort ren äggen med vircon, de skulle vara rätt luftfuktighet osv...  och för cirka tre timmar sedan kläcktes min första kyckling! Sen dess har tre till kommit och jag ser att nästan alla (17) är nära på att komma ut oxå. (trots att jag hade mina skitiga ägg i den lortiga maskinen med kranvatten utan luftfuktighetsmätare) ;)

Glad Påsk!  :D

conny

« Svar #99 skrivet: 09 apr-12 kl 12:13 »
Hej alla

Köpte en gammal (40-talet) äggkläckare. den har något slags kvicksilver anordning och den gick igång direkt när jag startade den. Det har dock varit ett mindre helvete att ställa in temperaturen. Jag höll på i tre dagar innan jag blev så nervös att äggen jag samlat (ca120st) skulle bli dåliga. Så en dag stod temperaturen på 37 grader. jag lade in äggen och den låg på 37- 38 hela dagen och nästa också, men eftersom den står i ett oisolerat hus så gick temperaturen ner till 35, när det plötsligt blev kallare igen och jag har inte lyckats få upp den igen. Är det osmart att ha den utomhus, är äggen förstörda nu, är det någon som kan något om dessa gamla kvicksilvermaskiner.  Hur skall jag göra!!!???? Väldigt tacksam för svar

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 4 användare (1 dolda)
köksträdgård, LimJans, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser