Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggande pecept tack!  (läst 1579 gånger)

kasuni

• Gåsalin
Äggande pecept tack!
« skrivet: 18 mar-09 kl 12:30 »
Någon som har bra pecept på vad man kan göra med ägg? Jag har slut på ideér! Tycker vi äter ägg på tvären och längden, men dom kommer i en aldrig sinande ström de där äggen     ;D Våra höns har fått värpfnatt.  ;D
En del människor är lyckliga för att dom är vackra, andra är vackra för att dom är lyckliga!

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Äggande pecept tack!
« Svar #1 skrivet: 18 mar-09 kl 13:31 »
hundar älskar ägg. sen gjorde min mammas mormor en citroncrème till efterrätt som innehöll 14 ägg ... kanske mamma vet receptet. soufflé innehåller mycket ägg också, jag kan återkomma med ett recept på en jättegod ostsoufflé om du vill.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #2 skrivet: 20 mar-09 kl 07:55 »
ett recept på en jättegod ostsoufflé

Tycker jag låter som en bra ide!  ;D
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

kasuni

• Gåsalin
« Svar #3 skrivet: 20 mar-09 kl 11:29 »
hundar älskar ägg. sen gjorde min mammas mormor en citroncrème till efterrätt som innehöll 14 ägg ... kanske mamma vet receptet. soufflé innehåller mycket ägg också, jag kan återkomma med ett recept på en jättegod ostsoufflé om du vill.

Jag är tacksam för alla äggrecept! Kul att prova på nya man är rätt skulkörd på alla de "vanliga".
En del människor är lyckliga för att dom är vackra, andra är vackra för att dom är lyckliga!

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #4 skrivet: 20 mar-09 kl 13:22 »
ok, ur min första vegetariska kokbok. jag presenterar: ostsoufflé.

en tysk kokbok, måtten är därefter.
för fyra små souffléer behöver man (man blir INTE mätt på en, så räkna 2 - 3 st per person):

150g medelgamal gouda
4 ägg
4 matskedar mjölk
4 matskedar kallpressad solrosolja
40 g malen dinkel
1 tesked ädelsöt paprikapulver
salt
till formerna: smör

1400 KJ/ 330 kcal per person
17 g protein
29 g fett
5 g kolhydrater

förberedningstid: 15 min
baktid: 20 min

- sätt ugnen på 220 grader, varmluft 200 grader
- stryck botten på 4 souffléformar eller 4 eldfasta soppkoppar med smör
- riv osten, skilj äggen
- vispa äggvitorna styv, blanda äggulorna med mjölk och olja
- blanda ner dinkeln och osten i äggulemassan
- krydda med paprikapulver och ev. salt
- lyft äggvitemassan under degen väldigt väldigt försiktigt!!!!
- fyll formarna med massan och grädda i mitten på ugnen i ca 20 min tills ytan är gyllenbrun
- de första 10 min får man ABSOLUT INTE öppna ugnsluckan, då souffléerna annars sjunker ihop
- till souffléerna passar sallad
« Senast ändrad: 20 mar-09 kl 13:24 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #5 skrivet: 20 mar-09 kl 21:18 »
citroncrème. MASSVIS med ägg i:

8 ägg
160 g socker
2 citroner
3 paket gelantine

mjuka gelantinen, skilj äggen, blanda äggulorna med socker och citonjuicen och mixa tills det blir skum. slå äggvitorna styva. smält gelantinen och blanda i äggulorna. lyft under äggvitorna och ställ kallt i 2 timmor.

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #6 skrivet: 22 mar-09 kl 20:35 »
Recept på äggost:

8 ägg
2 liter standardmjölk
3 dl gräddfil

Värm mjölken under omrörning till ca 50 grader. Blanda ägg och gräddfil. Häll i äggröran i mjölken och fortsätt värm under omrörning tills allt "delar" sig. Ställ av från värmen och låt stå ca 30 min. Häll äggostmassan i äggostform (eller durkslag) och låt rinna av några timmar. Om ostmassan blir för lös och rinner igenom formen, häll tillbaka den i kastrullen och värm mer.
Servera med god sylt, bär (och socker) eller socker blandat med kanel.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 22 mar-09 kl 20:41 »
Har man några saltade ankägg kan man göra en variant av mooncake, de kan göras väldigt avancerade, men det går att förenkla oxå, skall ätas om hösten under det att fullmånen betraktas.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mooncake
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 2 användare
Forsnäs Hemman, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser