Färsk hästgödsel

Startat av Skrotis, 18 Mar-09 kl 09:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Skrotis

Hejsan!

Vi har fått hästgödsel till kolonilotten igen, det verkar vara rätt så nedbrutet med små fibrer i och en smulig finfördelad konsistens. Så den måste vara några månader gammal..?

Det jag tänkte fråga var om det funkar att lägga den iaf till hallonen fast den inte legat ett år som alla förespråkar?

Kollade på nya älsklingsprogrammet bullar av stål i måndags, där Camilla sa att kompostjord inte innehåller så mycket näring men att gödsel dock gör det. Jag blev helt förvirrad  ??? Om inte kompostjord innehåller näring då är jag lost.

Tack!
/Karolina
Min mat: www.loveraw.blogspot.com

Vi ses!

Harvey

Nej, det stämmer. Kökskompost innehåller mer näring än trädgårdskompost, men kompost är så nedbruten så att den mesta näringen har försvunnit, men det är ett jättefint jordförbättringsmedel, och har man bra jord behövs inte lika mycket gödsel.
Tar du hästgödsel i lagoma mängder går det bra, om du inte tror att den har brunnit så får du blanda den med jorden, personligen är jag alldeles för lat för det i perennrabatter, det sköter maskarna bra och gödseln jag andvänder har nog aldrig legat ett helt år. Sedan tror jag att hallon är ganska tåliga växter, du lär nog inte kunna ta död på dom med hästgödel ;)

Skytten

Kompost innehåller mycket näring, jag brukar blanda upp den för att det kan bli för mycket näring, för vissa växter.
Att det organiska är nedbrutit innebär inte att kväve fosfor kalium har försvunnit, det har däremot gjorts mer tillgängligt för växterna.
En kompost kan skötas så att det blir näringläckage, och det ska naturligtvis undvikas.

På hallonen är det helt ok att lägga någorlunda nedbruten hästgödsel, det kan inte bli för mycket på hallon.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skrotis

Tack för svaren! Då kan jag gott slänga på ett par hinkar till  ;)

/Karolina

Vi ses!

getalina

H-K

Citat från: getalina skrivet 14 Apr-09 kl 20:26
Får du tag i färskare så kan du göra så här.

http://www.holon.se/garden/howto/hotbed_sv.shtml

vilken bra länk,tack getalina  :D jag har tillgång till färsk hästgödsel faktiskt väldigt intresant att bygga en dylik.

Skrotis

Tack för tipset! *bookmarkar*

Vänligen
Karolina

Vi ses!

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

912 Gäster, 0 användare