Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaniner RECEPT?????  (läst 5537 gånger)

Rubinen

• Älska din nästa så som dig själv
    • Uppland
Kaniner RECEPT?????
« skrivet: 11 nov-05 kl 18:34 »
      HEJ på er
Jag skulle tycka det vore kanonbra om någon kunde dela med sig av något smarrigt recept med kanin
« Senast ändrad: 11 nov-05 kl 18:35 av Rubinen »
Älska din nästa så som dig själv

gimskogen

• gimskogen.se
Re:Kaniner RECEPT?????
« Svar #2 skrivet: 12 nov-05 kl 14:27 »
Hej
Jag brukar stycka kaninen och sedan bryna den i margarin och salta och peppra.. sedan kan man tex göra typ kyckling gryta.. krydda då riklgt med tex grill krydda. och låt den puttra tills den är färdig.. (köttet släpper från benen..)

Brukar även ibland använda krossade eller passerade tomater smaksatta med vitlök , basilika eller chili...

Sist jag gjorde en kanin gryta var det just detta jag använde..
Vitlök och chili smak på krossade tomaterna. och det fick koka ganska länge...
Vi åt ris till och det var jätte gott..

Lycka till ;)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Elisa

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 14 nov-05 kl 16:24 »
Jag brukar använda recept på Kyckling och de brukar bli samma resultat. Gillar att koka kaniner först om jag inte ungssteker den. Har ett gott rec.
1 st delad eller hel kanin.
Penslas med:
Kinesisk soja, olja (oliv+raps), salt, nypa socker och strö rikligt med Timjan över detta. Det skall vara rikligt med soja så oljeblandningen är mörkbrun.
Pensla fler ggr under ungsbakningen.
Serveras med ris, potatisgratäng eller råstekta potatis.
inga djur för tillfället.

Staina_

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 27 apr-06 kl 23:56 »
stek i ugnen i en stekpåse ca :1.5tim i 175 grader....om kaninen väger 1.5kg........
krydda med curry å grillkrydda salt å peppar
tänk på att du kan byta ut att med kyckling till kanin!=)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 22 maj-06 kl 10:11 »
Hej!

Titta på www.kanin.se
Sedan har jag många receptlänkar, men de flesta är på engelska och tyska.

Edgar

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 25 maj-06 kl 17:08 »
Här är några Amerikanska recept.

Några av dem riktigt bra...

http://diju.tripod.com/Rabbit/recipes.html
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Gille

• -
« Svar #7 skrivet: 31 maj-06 kl 12:57 »
De flesta kycklingrecept kan göras om till kanin.  ;D
Kaninuppfödare och pelargontant.

Rubinen

• Älska din nästa så som dig själv
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 03 jun-06 kl 14:46 »
TAck alla ni som gett mig recept på kanin  
Älska din nästa så som dig själv

Kerstin Linnea

« Svar #9 skrivet: 24 jul-06 kl 14:09 »
Hej alla ...
Jag var inne på en amerikansk sida och läste lite om slakt och tillredning av kanin bland annat för att jag ville veta om man måste ta bort lymfkörtlarna på kaniner om dom har sådana.
Jag vet att dom brukar skäras bort på grisar och kor vid slakt...
men till saken, Det rekomenderades på sidan att man skulle lägga den styckade kaninen i ganska stark klorlösning ::)
Hur bra kan det vara och hur kul är det med mat som smakar simhall ???
Vad kan denna rekomendation bero på ??? ???

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #10 skrivet: 24 jul-06 kl 16:45 »
Kloret dunstar. Men varför dom använder det, vet jag inte. Men då halva min familj är från usa så "anar" jag att det är ett uttryck för överdriven bacillskräck. Man desinficerar och kokar allt till oigenkännlighet.

Men jag ska ställa frågan på en mailinglista jag är med i så får vi se vad dom säger "over there".

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 24 jul-06 kl 19:44 »
Hej!

Jo, jag har också sett detta. Jag håller med Gruff om bacillskräcken. Jag har även sett att man rekommenderar att man lägger kaninen i kallt (klorhaltigt) vatten för att kyla den snabbare.  

Jag menar att alltihop är någon slags åtgärder för att  "rädda" produkten om man har en dålig livsmedelshygien.

Det är möjligt att kloreringen är tillåten i USA, men det är definitivt icke tillåtet i Sverige.

När jag slaktar, så tar jag ur inälvor, förutom njurarna som sitter kvar. Levern läggs tillbaka i bröstkorgen, när den tömts. Sedan får kaninen hänga cirak ett dygn i kyla. Dagen efter skär jag bort binjurarna, som kan ge besk smak. Lymfkörtlar etc är inget man behöver ta bort på kanin.

Edgar

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 26 jul-06 kl 04:17 »
Utan att ha läst de tidigare omtalade sidorna så får jag väl uttrycka mig så här.

Jag vet att nedkylning av allt slaktat, eller viltfällt kött rekomenderas i sydligare stater. Inte på grund av att sydstatarna har bristande hygien utan för att det är en viss skillnad i att hantera kött i Georgia, Florida eller Arizona jämfört med i ett land som med nöd och näppe har temperaturer över trettistrecket ens under sommaren.

Vad gäller kloreringen så är detta en nyhet för mig, jag har bott på denna sida av atlanten ett bra tag nu och både slaktat och jagat kaniner med ganska många människor men jag har aldrig kommit i kontakt med någon som klorerar sina kaniner. Men nu råkar jag i.o.f.s bo i ett ganska kallt klimat (ungefär som norra Italien) så det beror nog främst på att det inte behövs i mina krokar av skogen.

Hur som helst...det skulle vara kul att få länkarna till de sidorna ni snackar om så att man kunde reda ut frågetecknen direkt med personen som skrivit dem istället för att spekulera.

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #13 skrivet: 26 jul-06 kl 18:23 »
Hej!

Fred! Jag hittade mitt exempel på (tror jag) www.ext.vt.edu/pubs/foods/458-878/458-878.html

Edgar

Kerstin Linnea

« Svar #14 skrivet: 12 nov-06 kl 15:07 »
Hej igen...
Jo det var samma sida som jag var inne och läste på men eftersom jag inte är så bra på engelska så blev jag lite osäker om jag missförstått något...Hur som helst så tänker jag nog låta bli att laborera men klor och sånt på mina kaniner som jag kommer att slakta i framtiden...Sen om man har bacillskräck så kanske det skulle gå att låta kaninkroppen ligga i ett starkvin ett dygn
så kanske det blir rent och marinerat på en gång ;)
eller förstörs köttet då ???

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #15 skrivet: 12 nov-06 kl 23:20 »
Låt bli kloren!!

Marinera gärna, men jag tror att för bakteriedödande effekt ska alkoholhalten vara 70 %!!!

En marinad jag fick tips om, och som lät så udda att jag provade med gott (!) resultat är Cocacola och lök.

Vänligen

Edgar

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 13 nov-06 kl 00:14 »
Låt bli kloren!!

Marinera gärna, men jag tror att för bakteriedödande effekt ska alkoholhalten vara 70 %!!!

En marinad jag fick tips om, och som lät så udda att jag provade med gott (!) resultat är Cocacola och lök.

Vänligen

Edgar

Om man läser måttet på klorinet så skall det vara 5ml per Liter vatten  ::) Inte så mycket att det kan ge smak inte.....  

Det är väl för att döda eventuella bakterier i vattnet. Det vatten man normalt har i kommunalt renat vatten innehåller ju också en liten mängd klorin.

Men att ha kaninen i kylskåp i 14 dagar i denna konserveringsvätska verkar ju vara lite sunkigt, även om den nog är mör vid det laget ;D

Storbonden :)
« Senast ändrad: 13 nov-06 kl 00:15 av Storbonden »
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Morran

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 13 nov-06 kl 10:46 »
Klorinet är nog till för att döda eventuella harpestbakterier som kan finnas kvar i köttet. Jag tror i alla fall att det är den svenska översättningen på Tularemia. Hur som helst så är det nog mer en fråga om att ta död på ev sjukdomsbakterier som också drabbar människor, än ren bacillskräck för jag kan inte tänka mej att människor med alltför stor bacillskräck skulle ge sej på att slakta överhuvudtaget.

Tilläggas ska väl att just Tularemia är ganska utbrett i USA...
« Senast ändrad: 13 nov-06 kl 10:47 av Morran »

Kerstin Linnea

« Svar #18 skrivet: 14 nov-06 kl 14:15 »
Är Tularemia något man kan vaccinera mot?
Jag har funderingar att i framtiden ta in några kaniner från USA
för dom har några fina raser där som inte finns i sverige + att deras Rexkaniner är mycket bättre än dom jag sett i sverige.
Men om dom kan få med sig skumma bakterier så kanske jag får tänka om... ???Jag har kollat med tull och andra myndigheter och
dom nämde att vaccinera mot dom kaninpest och rabies om det finns i området kaninerna kommer ifrån...Sen för att återgå till ämnet så är det gott att marinera i sambalolek och vitlök....

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #19 skrivet: 18 nov-06 kl 13:23 »
Thai kanin

Renskär köttet från benen (tog kaninkroppen utan fram- och bakben) och dela i "wokbitar".Bryn i stekpanna, salta och peppra. Krydda på lite ingefära. Tag en liten burk vattenkastanjer och en liten med bambuskott och bryn ihop. Tillsätt en tärning kyckligbuljong. Rör ihop, pudra på lite mjöl, rör och sedan i med en burk kokosmjölk. Låt puttra på svag värme i 5-10 min tills köttet är klart.

Kan tillsätt curry om man gillar det.
Servera ris eller couscous till.

Kanske inte det "alternativaste" receptet men snabbt och lätt.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser